Musicologica Olomucensia vol. 9, (2007):231-239
METODA "HÁKU" ANEB JAK SE TAKÉ KOMPONUJE
Skladatelé populární hudby někdy při komponování uplatňují postup, který jsem (v českém kontextu s lehkou nadsázkou) nazval metodou "háku" (anglicky "hook"). Stephen Citron, dnes renomovaný americký publicista v oblasti muzikálové hudby, tento postup charakterizoval ve své knize Songwriting (London 1986). "Hákem" označil "nápad, který zpívá". Motivy-háky vysledované v oblasti písničkové produkce jsou nápady typové či typické, "trefující se do noty davu", a proto komerčně úspěšné. Z hudebně teoretického hlediska jde o motivy z oblasti tzv. vázané melodiky, vymezené českým teoretikem Karlem Janečkem v Melodice (Praha 1956). Český skladatel Miloslav Ištvan řešil podobné otázky zapamatovatelnosti, spontaneity, originality a jedinečnosti melodie ve svém skriptu Jednohlas v soudobé hudbě (Brno 1989).
Výrazné motivy prostupují melodiku odpradávna. Nalezneme je v tématech fug, v lidových písních, ve slavných tématech symfonií i v útvarech nedávného hudebního minimalismu. Nalezneme je také v české šlágrové produkci 20. století. Melodickým protipólem "háku" je klasická dodekafonická série, odvíjející se ve stejných rytmických hodnotách, hraná na hudební nástroj v nivelizované dynamice a punktualisticky rozmístěná v tónovém prostoru.
METHOD OF A "HOOK" OR A SPECIFIC WAY OF COMPOSING MUSIC
Popular music composers sometimes use a strategy I call method of a "hook" (in the Czech context the term "hook" is meant and probably also understood as slightly ironical). Stephen Citron, a renowned American publicist and an authority on musicals, characterizes the method in his book Songwriting (London, 1986). He defines "hook" as "an idea that' 'sings'." The "hook" motives that can be traced in song writing are typical ideas or ideas of certain distinctive types that make an immediate impression on masses and therefore are commercially successful. Theory of music sees them as phenomena belonging to so called bound melody patterns, as defined in Karel Janáček's Melodika (Melodics, Prague 1956). Miloslav Ištvan, a Czech composer, deals with related issues of easy to remember motives, spontaneity, originality and uniqueness of melodies in his handbook Jednohlas v soudobé hudbě (One voice in contemporary music, Brno 1989).
Distinctive motives have always permeated melodies. They can be found in fugues, in folk songs, in famous themes of symphonies and even in recent minimalist musical creations. They can also be traced in Czech hit production of the 20th century. A melodic opposite pole of a "hook" is a classical dodecaphonic series, developing in equal rhythmic values, played in levelled dynamics and spread in a tonal space in a pointillistic way.
Published: June 11, 2007 Show citation
Selected references
- Citron, Stephen: Songwriting. A complete guide to the craft. London 1986.
- Janeček, Karel: Melodika. Praha 1956.
- Janeček, Karel: Tektonika. Nauka o stavbě skladeb. Praha 1968.
- Ištván, Miloslav: Jednohlas v soudobé hudbě. Brno 1989.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.