Musicologica Olomucensia vol. 9, (2007):99-105
"PRÍPAD IVAN POLEDŇÁK" V KONTEXTE SÚČASNEJ SLOVENSKEJ HUDOBNEJ KULTÚRY. PRI PRÍLEŽITOSTI ŽIVOTNÉHO JUBILEA
Titul je parafrázou na rovnomenný príspevok Ivana Poledňáka o súčasnom českom skladateľovi, komunistickým režimom exkomunikovanom Janovi Klusákovi na sympóziu v rámci festivalu Melos-Étos v Bratislave. Ivan Poledňák síce nebol exkomunikovaný, ale dokázal sa tiež stať už v totalitnom režime vedeckou a mravnou autoritou. Autorka ako aktérka avantgardy 60. rokov veľmi osobne hodnotí aj Poledňákove postoje v tejto režimom dlho proskribovanej oblasti a vyjadruje mu obdiv a úctu.
"DER FALL IVAN POLEDŇÁK" IN DEM KONTEXT DER GEGENWÄRTIGEN SLOWAKISCHEN MUSIKKULTUR (BEI DER GELEGENHEIT EINES LEBENSJUBILÄUMS)
Die Überschrift ist eine Paraphrase des Titels des gleichnamigen Aufsatzes von Ivan Poledňák über den zeitgenössischen tschechischen Komponisten, des vom kommunistischen Regime exkommunizierten Jan Klusák auf dem Melos-Ethos Symposium in Bratislava. Ivan Poledňák war zwar nicht exkommuniziert, ist aber schon während des totalitären Regimes zur wissenschaftlichen und moralischen Autorität geworden. Die Autorin als Teilnehmerin der Avantgarde der 60-er Jahre preist persönlich die Poledňáks Stellungnahme zu diesem, von Regime lange proskribierten Bereich und drückt ihre Bewunderung und Hochachtung ihm gegenüber aus.
Published: June 11, 2007 Show citation
Selected references
- Der Fall Jan Klusák im Kontext der tschechischen Musik der 2. Hälfte des 20. Jh. in: Posledných 30 rokov: idey, osobnosti, hodnoty novších hudobných dejín, zborník z mezinárodného sympózia 2001, Bratislava: Orman, 2001.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.