Musicologica Olomucensia vol. 33(1), (2021):212-230 | DOI: 10.5507/mo.2021.013

Herečtí interpreti Fibichových melodramů a jejich deklamační styl

Věra Šustíková
Národní muzeum - České muzeum hudby

První příspěvek ke stavu hereckého stylu a deklamace v době vzniku melodramatické tvorby Zdeňka Fibicha je tvořen na základě dobových postřehů a soudů divadelní kritiky i ze střípků v publikovaných pamětech umělců samých. Nejstarší zvukový záznam úryvku Hippodamie (scéna na hradbách z 1. jednání Námluv Pelopových) pochází až z roku 1911. Srovnáním s novodobějšími snímky ukazuje jasně, jak rychle se tato vrstva interpretace melodramu vyvíjí.

Keywords: deklamace; interpretace; herecký styl; herecké obory; melodram; hlas; slovo

Actors in Fibich's Melodramas and Their Declamatory Style

The first contribution to the state of the acting style and declamation at the time of Zdeněk Fibich's melodramatic work is made on the basis of contemporary observations and judgments of theatre criticism as well as fragments in the published memoirs of the artists themselves. The oldest sound recording of an excerpt from Hippodamia (a scene on the walls from the first act of The Courtship of Pelops) dates back to 1911. A comparison with more recent recordings clearly shows how quickly this layer of melodrama interpretation is evolving. declamation; interpretation; style of acting; field of acting; melodrama; voice; word

Published: December 12, 2021  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Šustíková, V. (2021). Herečtí interpreti Fibichových melodramů a jejich deklamační styl. Musicologica Olomucensia33(1), 212-230. doi: 10.5507/mo.2021.013
Download citation

Selected references

  1. ARBES, Jakub. Z galerie českého herectva: studie a črty biografické. Praha: J. Otto [1911]
  2. BARTOŠ, Jan. Prozatímní divadlo a jeho činohra. Praha: Sbor pro zřízení druhého Národního divadla v Praze 1937
  3. BITTNER, Jiří. Z mých pamětí. Praha: F. Šimáček 1894
  4. ČAPEK, Karel. Jak vzniká divadelní hra. Praha: Otakar Štorch-Marien 1925
  5. Dějiny českého divadla. Praha: sv. I. - 1968, sv. II. - 1969
  6. HONZL, Jindřich. Sláva a bída divadel. Praha: Družstevní práce 1937
  7. HOSTINSKÝ, Otakar. O české deklamaci hudební. Praha: Fr. A. Urbánek 1886
  8. HRABALOVÁ, Veronika. Žena v divadle české moderny [bakalářská práce]. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity 2013
  9. HŮRKOVÁ, Jiřina. MAKOVIČKOVÁ, Hana. Základy jevištní mluvy I. Praha: SPN 1984
  10. Kniha o uměleckém přednesu. (ed. JUSTL, Vladimír). Praha: Orbis 1956
  11. KOLÁR, Josef Jiří. Slovo o deklamaci přihlížejíc k umění hereckému. Praha: Besedník 1862
  12. Národní divadlo a jeho předchůdci. Slovník umělců divadel Vlasteneckého, Stavovského, Prozatímního a Národního. Praha: Academia 1988
  13. NASKOVÁ, Růžena. Jak šel život. Praha: Československý spisovatel 1965
  14. NERUDA, Jan. České divadlo I - VI. Praha: SNKLHU + Odeon 1951-1973
  15. NOVÁK, Ladislav. Stará garda Národního divadla. Praha: Jos. R. Vilímek 1937
  16. Slyšet se navzájem. (ed. JUSTL, Vladimír). Praha: Orbis 1966
  17. Soupis repertoáru Národního divadla v Praze 1881-1983. (ed. KONEČNÁ, Hana). Praha: Národní divadlo 1983
  18. ŠUSTÍKOVÁ, Věra a HRACHOVINOVÁ, Marta. Changes in Theatrical Performance an Thein Influence on the Interpretation of the Melodramas of Zdeněk Fibich. In: Musicologica Olomucensia 12. Olomouc: Univerzita Palackého, 2010, s. 173-182 Go to original source...
  19. ŠUSTÍKOVÁ, Věra. Zdeněk Fibich a český koncertní melodram. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2014
  20. ŠUSTÍKOVÁ, Věra. Fibichova Hippodamie a Hippodamie Vrchlického. Praha: Národní muzeum 2016
  21. Téma: Promluva. (eds. HRAŠE, Jiří a HŮRKOVÁ, Jiřina). Praha: Akropolis 2006
  22. ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění. Praha: Panorama 1986

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.