Musicologica Olomucensia vol. 33(1), (2021):212-230 | DOI: 10.5507/mo.2021.013
Herečtí interpreti Fibichových melodramů a jejich deklamační styl
- Národní muzeum - České muzeum hudby
První příspěvek ke stavu hereckého stylu a deklamace v době vzniku melodramatické tvorby Zdeňka Fibicha je tvořen na základě dobových postřehů a soudů divadelní kritiky i ze střípků v publikovaných pamětech umělců samých. Nejstarší zvukový záznam úryvku Hippodamie (scéna na hradbách z 1. jednání Námluv Pelopových) pochází až z roku 1911. Srovnáním s novodobějšími snímky ukazuje jasně, jak rychle se tato vrstva interpretace melodramu vyvíjí.
Keywords: deklamace; interpretace; herecký styl; herecké obory; melodram; hlas; slovo
Actors in Fibich's Melodramas and Their Declamatory Style
The first contribution to the state of the acting style and declamation at the time of Zdeněk Fibich's melodramatic work is made on the basis of contemporary observations and judgments of theatre criticism as well as fragments in the published memoirs of the artists themselves. The oldest sound recording of an excerpt from Hippodamia (a scene on the walls from the first act of The Courtship of Pelops) dates back to 1911. A comparison with more recent recordings clearly shows how quickly this layer of melodrama interpretation is evolving. declamation; interpretation; style of acting; field of acting; melodrama; voice; word
Published: December 12, 2021 Show citation
Selected references
- ARBES, Jakub. Z galerie českého herectva: studie a črty biografické. Praha: J. Otto [1911]
- BARTOŠ, Jan. Prozatímní divadlo a jeho činohra. Praha: Sbor pro zřízení druhého Národního divadla v Praze 1937
- BITTNER, Jiří. Z mých pamětí. Praha: F. Šimáček 1894
- ČAPEK, Karel. Jak vzniká divadelní hra. Praha: Otakar Štorch-Marien 1925
- Dějiny českého divadla. Praha: sv. I. - 1968, sv. II. - 1969
- HONZL, Jindřich. Sláva a bída divadel. Praha: Družstevní práce 1937
- HOSTINSKÝ, Otakar. O české deklamaci hudební. Praha: Fr. A. Urbánek 1886
- HRABALOVÁ, Veronika. Žena v divadle české moderny [bakalářská práce]. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity 2013
- HŮRKOVÁ, Jiřina. MAKOVIČKOVÁ, Hana. Základy jevištní mluvy I. Praha: SPN 1984
- Kniha o uměleckém přednesu. (ed. JUSTL, Vladimír). Praha: Orbis 1956
- KOLÁR, Josef Jiří. Slovo o deklamaci přihlížejíc k umění hereckému. Praha: Besedník 1862
- Národní divadlo a jeho předchůdci. Slovník umělců divadel Vlasteneckého, Stavovského, Prozatímního a Národního. Praha: Academia 1988
- NASKOVÁ, Růžena. Jak šel život. Praha: Československý spisovatel 1965
- NERUDA, Jan. České divadlo I - VI. Praha: SNKLHU + Odeon 1951-1973
- NOVÁK, Ladislav. Stará garda Národního divadla. Praha: Jos. R. Vilímek 1937
- Slyšet se navzájem. (ed. JUSTL, Vladimír). Praha: Orbis 1966
- Soupis repertoáru Národního divadla v Praze 1881-1983. (ed. KONEČNÁ, Hana). Praha: Národní divadlo 1983
- ŠUSTÍKOVÁ, Věra a HRACHOVINOVÁ, Marta. Changes in Theatrical Performance an Thein Influence on the Interpretation of the Melodramas of Zdeněk Fibich. In: Musicologica Olomucensia 12. Olomouc: Univerzita Palackého, 2010, s. 173-182
Go to original source...
- ŠUSTÍKOVÁ, Věra. Zdeněk Fibich a český koncertní melodram. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2014
- ŠUSTÍKOVÁ, Věra. Fibichova Hippodamie a Hippodamie Vrchlického. Praha: Národní muzeum 2016
- Téma: Promluva. (eds. HRAŠE, Jiří a HŮRKOVÁ, Jiřina). Praha: Akropolis 2006
- ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění. Praha: Panorama 1986
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.