Musicologica Olomucensia vol. 33(1), (2021):190-211 | DOI: 10.5507/mo.2021.012
Hippodamie: Tvůrčí čin Karla Hugo Hilara a Otakara Ostrčila
- Slezská univerzita, Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě, Kulturní dramaturgie se zaměřením na divadlo
Tématem stati je inscenační uchopení unikátní hudebně-dramatické trilogie Hippodamie (1888-1891), kterou uvedl na repertoár pražského Národního divadla ve 20. letech 20. století Karel Hugo Hilar, tehdejší umělecký šéf tamní činohry. První díl, Námluvy Pelopovy (premiéra 1923), režijně připravil sám Hilar: z expresionismu vycházející tvůrce, zde pozvolna se obracející k civilismu, vetkl i oběma dalším částem (Smír Tantalův a Smrt Hippodamie - obě v režii Vojty Nováka, obojí premiérováno 1925) základní poetický rámec, resp. předznamenal jejich žánrově-stylové řešení.
Keywords: Karel Hugo Hilar; melodrama; Hippodamie; Námluvy Pelopovy; Smír Tantalův; Smrt Hippodamie; Národní divadlo Praha; inscenace
Hippodamia: A True Act of Creativity by Karel Hugo Hilar and Otakar Ostrčil
The theme of this study is a scenic interpretation of the unique musical-dramatic trilogy Hippodamia (1888-1891) that was introduced to the repertoire of the Prague National Theatre in the 1920s. It was presented by Karel Hugo Hilar, the head of the drama ensemble. He himself also directed the first part of the trilogy, The Courtship of Pelops (premiered in 1923): the artist with expressionist roots, now slowly turning to civilism, predetermined the basic poetic framework, i. e. a genre-style solution, of both the other parts (The Reconciliation of Tantalus and The Death of Hippodamia, both directed by Vojta Novák and premiered in 1925). The stage work (in the sense of Hilar's production and also of the whole trilogy) - which represents not only an important composition, but also a landmark in the scenic tradition of Fibich's and Vrchlický's work - met with an extraordinary response from the critical community as well as from visitors. It also (re)established the melodrama as a specific musical-theatrical type: after the success of the first performance as well as the production at the beginning of the 20th century and all representative occasional (including international) performances - but also ten years after the remarkable purely dramatic version in which Jaroslav Kvapil (Hilar's predecessor as the head of the drama ensemble and also a drama director) abandoned Fibich's music. Therefore, without exaggeration, it can be said that - in the words of a contemporary critic - "in the performance of The Courtship of Pelops Hilar resurrected the life of the melodrama". It is the critical reflection of a specific theatrical design in a contemporary context that is the focus here, along with the scenic and directional form of the work that represented - in the words of another contemporary critic - "at the National Theatre also a true act of creativity. And it was an act created by two artists: Ostrčil and Hilar".
Keywords: Karel Hugo Hilar; melodrama; Hippodamia; The Courtship of Pelops; The Reconciliation of Tantalus; The Death of Hippodamia; National Theatre Prague; staging
Published: December 12, 2021 Show citation
Selected references
- Černý, František. Měnivá tvář divadla aneb Dvě století s pražskými herci. Praha: Mladá fronta, 1978.
- Drábek, Pavel. "Nad největším melodramem." Divadelni-noviny.cz, Fabruary 6, 2018. https://www.divadelni-noviny.cz/nad-nejvetsim-melodramem.
- Hilar, Karel Hugo. Boje proti včerejšku. Praha: Nakladatelství František Borový, 1925.
- Kodíček, Josef. Kritické stati. Praha: Institut umění - Divadelní ústav, 2016.
- Konečná, Hana (Jan Kopecký) et al. Čtení o Národním divadle. Útržky dějin a osudů. Praha: Odeon - Klub čtenářů, 1983.
- Kopecký, Jiří. Opery Zdeňka Fibicha z devadesátých let 19. století. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008.
- Nešlehová, Mahulena (ed.), Jiří Hilmera and Rostislav Švácha. Vlastislav Hofman. Praha: Společnost Vlastislava Hofmana - Ústav dějin umění AV ČR, 2004.
- Rutte, Miroslav. K. H. Hilar: Člověk a dílo. Praha: Čs. Dramatický svaz - Družstevní práce, 1936.
- Šustíková, Věra. Fibichova Hippodamie a Hippodamie Vrchlického. Kritická edice libreta cyklu scénických melodramů. Praha: Národní muzeum, 2016.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.