Musicologica Olomucensia vol. 33(1), (2021):152-189 | DOI: 10.5507/mo.2021.011

Metodika strukturální analýzy koncertního melodramu. Aplikace na Fibichova Vodníka a další jeho významné melodramy

Jiří Bezděk
HAMU Praha

Nová metodika analýzy koncertního melodramu doby romantismu člení dílo pomocí hranic zasahujících současně hudbu i text, také tam, kde se v koncertním melodramu vyskytují jen části hudební nebo čistě recitační. V návaznosti na předcházející poznatky byly novým pohledem stanoveny útvarové typy symbiotického spojení a kontextově podmíněného spojení. Z důvodu vystižení důležitých strukturálních aspektů nové metodiky byly analyzovány Fibichovy melodramy Štědrý den, Vodník a Hakon. Reprezentativní vzorek analýz dokládá snahu autora podpořit nejen význam textu, event. mu dát jejich kontextové klima, ale dodržet i kontinuitu samotného hudebního proudu. Velká díla však také ukazují, že míra svébytnosti hudby ve vztahu k textu je velmi jemně diferencovatelná a že materiálové scelení hudební složky není jen v motivické koncentrovanosti, ale i v obecnějších hladinách její organizace.

Keywords: koncertní melodram; hudební struktura; Fibich; Schumann; Grieg; Liszt; text; hudba

A Methodology of the Structural Analysis of Concert Melodrama. Its Application to Fibich's Vodník and His Other Important Melodramas

A new methodology for the analysis of the concert melodrama in the Romantic period divided work through the identification of boundaries between music and text, also where in the concert melodrama only musical or purely poetic sections were found. In connection with previous knowledge, new unique types of connection and context were defined. Because important structural aspects of the new methodology were introduced in Fibich's melodramas Štědrý den, Vodník and Hakon, a representative sample of analysis demonstrates the effort of the composer to support not only the meaning of the text and to give it its contextual climate but also to keep the actual musical flow. Great works also show that the degree of originality of the music in relation to the text is very finely differentiated and that the consolidation of the musical material is constructed not only on a motive of concentration, but also on a more general level of its organization.

Keywords: concert melodrama; musical structure; Fibich; Schumann; Grieg; Liszt; text; music

Published: December 12, 2021  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Bezděk, J. (2021). Metodika strukturální analýzy koncertního melodramu. Aplikace na Fibichova Vodníka a další jeho významné melodramy. Musicologica Olomucensia33(1), 152-189. doi: 10.5507/mo.2021.011
Download citation

Selected references

  1. ASAFJEV, Boris. O zaměřenosti formy u Čajkovského: 1. Praha: Hudebně-vědecké stati, 1965. s. 166.
  2. JANEČEK, Karel. Tektonika. Praha - Bratislava: Supraphon, 1968. Kap. III.
  3. JANEČEK, Karel. Tektonika. Praha - Bratislava: Supraphon, 1968. S. 31
  4. RISINGER, Karel. Nauka o hudební tektonice 20. století. Praha: Akademie múzických umění, hudební fakulta, 1998, 272 s. ISBN 808583341. (2 díly)
  5. ŠUSTÍKOVÁ, Věra. Zdeněk Fibich a český koncertní melodram. 1. Olomouc: UP, 2014. ISBN 978-80-244-4263-1
  6. TICHÝ, Vladimír. Úvod do studia hudební kinetiky. 1. Praha: HAMU, 1994. ISBN 80-85467-07-0.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.