Musicologica Olomucensia vol. 33(1), (2021):95-113 | DOI: 10.5507/mo.2021.007

Nebetyčné věže: tektonika ve Fibichově opeře Bouře

Judith Fiehler

Žánr opery často poskytoval plodný kontext pro rozvoj tektoniky: vnitřní struktury navržené tak, aby dávaly soudržnost konkrétní skladbě a vyjadřovaly její obsah. Nejjednodušší aplikace takových struktur v opeře sestávala z jasně definovaných, opakujících se motivických odkazů na postavy a dramatické události. Během druhé poloviny devatenáctého století se tyto struktury staly čím dál jemnějšími, komplexnějšími a citlivějšími na kompoziční impulsy a emoce. Jako hudební podtexty zesilovaly divadelní bezprostřednost díla prostřednictvím vyvolání nálady, podpory textu, gest a vzájemných vztahů. Pozoruhodné příklady takových podtextů lze najít v českých operách: Smetanův Dalibor, Dvořákova Rusalka, Janáčkova Její pastorkyně i Bouře.

Keywords: Zdeněk Fibich; česká hudba; opera; opera Bouře

Cloud-Capped Towers: Tectonics in Fibich's Opera Bouře

The genre of opera has often provided a fertile context for the development of tectonics: inner structures designed to give coherence to a specific composition and to convey its content. The simplest applications of such structures in opera have consisted of clearly-defined, repetitive motivic references to characters and dramatic events. During the second half of the nineteenth century, these structures became increasingly more subtle, more comprehensive, and more responsive to compositional impulse and emotion. As musical subtexts, they intensified the theatrical immediacy of the work through evocation of mood, enhancement of text, gestures, and interrelationships. Notable examples of such subtexts can be found in Czech operas: Smetana's Dalibor, Dvořák's Rusalka, Janáček's Její pastorkyňa, as well as Bouře. Fibich's intensive professional training at the Leipzig Conservatory and his continual goal to achieve compositional excellence produced a mature style of unusual power, clarity and depth. His transition from simple motivic referentiality to a subtext of complex, expressive inner structure is especially visible in Bouře. Musical evidence indicates that operas such as these influenced the growth of tectonics in Czech music well into the twentieth century.

Keywords: Zdeněk Fibich; Czech music; opera; opera Bouře [The Tempest]

Published: December 12, 2021  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Fiehler, J. (2021). Nebetyčné věže: tektonika ve Fibichově opeře Bouře. Musicologica Olomucensia33(1), 95-113. doi: 10.5507/mo.2021.007
Download citation

Selected references

  1. Leoš Janáček, "Komplikační skladba" [The complexities of composition] (1924), in Leoš Faltus, Eva Drlíková, Svatava Přibáňová, Jiří Zahrádka, eds.: Leoš Janáček. Teoretické dílo = Das theoretische Werk = Theoretical Works, (1877-1927). [Brno]: Editio Janáček, 2007-8, v.2, p. 316.
  2. Janáček, Leoš. "Nový proud v teorie hudební" [A new current in music theory] in: Leoš Faltus, Eva Drlíková, Svatava Přibáňová, Jiří Zahrádka (eds): Leoš Janáček. Teoretické dílo = Das theoretische Werk = Theoretical Works, (1877-1927), [Brno]: Editio Janáček, 2007-8, v. 1, p. 186-7; originally published in Lidové noviny, November 1894.
  3. Jiránek, Jaroslav. Zdenĕk Fibich. Praha: Akademie Můzických Umĕní, 2000.
  4. Janeček, Karel. Tektonika. Praha, Bratislava: Editio Supraphon, 1968.
  5. Janeček, Karel. Smetanova Komorní hudba: kompoziční výklad [Smetana's chamber music: compositional interpretation]. (Dílo a život Bedřicha Smetany, vol. 1) Praha: Supraphon, 1978
  6. Jiří Voskovec & Jan Werich: Korespondence I, Ladislav Matéjka, editor. [Praha]: Akropolis, 2007.
  7. Kermode, Frank, annotater, compiler and editor. The Tempest (The Arden edition of the works of William Shakespeare). Cambridge: Harvard University Press, 1958 (sixth edition).
  8. Kopecký, Jiří. Opery: Zdeňka Fibich z devadesátých let 19. století. Olomouc: Palacký University Press, 2008.
  9. Nejedlý, Zdenĕk. .Zdeňka Fibicha milostný deník [Zdenĕk Fibich's diary of love]. Praha: Melantrich, 1948.
  10. Richter, Carl Ludwig (pseudonym for Anežka Schulzová). Zdenko Fibich: eine musikalsche Silhouette. Prag: F. A. Urbánek, 1900.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.