Musicologica Olomucensia vol. 33(1), (2021):41-59 | DOI: 10.5507/mo.2021.003
Leoš Janáček, Karel Kovařovic a Její pastorkyňa
- Ústav hudební vědy, Masarykova univerzita, Brno
Studie je zaměřena na komplikované vztahy Leoše Janáčka a Karla Kovařovice, skladatele, dirigenta a šéfa opery Národního divadla v Praze. Janáček se jako recenzent vyjadřoval kriticky nejenom ke Kovařovicovu dirigování, ale také k jeho kompozicím. Když v roce 1903 nabídl svou právě dokončenou operu Její pastorkyňa pražskému Národnímu divadlu, vedení divadla a s ním i Kovařovic operu odmítlo. Ač se Janáček o přijetí pokusil ještě několikrát, Kovařovic trval na svém stanovisku. Důvodem mohla být nejenom vzájemná nevraživost, ale i nepochopení Janáčkova nového přístupu k opeře a zřejmě také skutečnost, že Janáček předložil Její pastorkyni v první verzi, která v kompoziční i dramaturgické koncepci nedosahuje kvality pozdějších znění. Po velkém úsilí se podařilo v roce 1915 zlomit Kovařovicův odpor k uvedení Její pastorkyně na prknech Národního divadla. Nastudování neprobíhalo, jak by se dalo očekávat, pouze formálně, ale Kovařovic se naopak Janáčkově opeře věnoval zcela nadstandardně. V dobré víře zasáhl zásadním způsobem do instrumentace partitury a potažmo do jejího charakteru. Janáček však změny kvitoval, a dokonce je ponechal i v tištěném vydání nakladatelství Universal Edition. Jak se později ukázalo, neměl tak docela přehled o jejich množství a charakteru. Až po Kovařovicově smrti, v souvislosti s vyplácení tantiém vdově Anně Kovařovicové, se proti těmto úpravám důrazně ohradil. Prameny dokládající tento několikaletý konflikt dokládají, že Janáček Kovařovicovi jeho dvanáctileté odmítání opery Její pastorkyňa neodpustil.
Keywords: Karel Kovařovic; Leoš Janáček; opera; Její pastorkyňa
Leoš Janáček, Karel Kovařovic and Její pastorkyňa
This study focuses on the complicated relationship between Leoš Janáček and Karel Kovařovic, composer, conductor and head of the opera of the National Theatre in Prague. As a reviewer, Janáček was critical not only of Kovařovic's conducting, but also of his compositions. When he offered his recently completed opera Její pastorkyňa to the Prague National Theatre in 1903, the management of the theatre and with it Kovařovic refused the work. Although Janáček tried to submit it several more times, Kovařovic insisted on his decision. The reason could be not only a mutual animosity, but also a misunderstanding of Janáček's new approach to opera and probably also the fact that Janáček presented Její pastorkyňa in its first version, which in a compositional and dramaturgical way did not reach the quality of later renditions. After considerable efforts on the part of the composer, Kovařovic's resistance to the staging of Její pastorkyňa on the boards of the National Theatre was broken in 1915. The staging did not take place, as might be expected, as a matter of course: Kovařovic's devotion to Janáček's opera was above and beyond the call of duty. In good faith, he intervened fundamentally in the instrumentation of the score and thus in its character. However, Janáček acknowledged the changes and even kept them in the printed Universal Edition score. As it turned out, he did not have a complete overview of their quantity and character. It was only after Kovařovic's death, in connection with the payment of royalties to his widow Anna, that Janáček strongly objected to these modifications. Sources prove that Janáček never forgave Kovařovic for his twelve-year rejection of the opera Její pastorkyňa.
Published: December 12, 2021 Show citation
Selected references
- Bakala, Břetislav - Firkušný, Leoš: "Zásahy v Pastorkyni". In: Rytmus, roč. VIII., č. 7, 1942-43, s. 85-86.
- Janáček, Leoš: Pohled do života i díla. Uspořádal a vydal Adolf Veselý. František Borový, Praha 1924
- Kašlík, Hynek: "Retuše Karla Kovařovice v Janáčkově Její pastorkyni". In: Hudební věstník, roč. XXXI., 1938, s. 112-113, 130-131, 142-143, 159-160.
Go to original source...
- Kovařovic, Josef: "Několik poznámek k retuším Karla Kovařovice v partituře Její pastorkyně". In: Hudební rozhledy, roč. XXIX., č. 5, květen 1976, s. 232-136.
- Lošťák. Ludvík: "Chromatické hromobití. Díl IV. Karel Kovařovic." Nákladem vlastním, Praha [1904].
- Němeček, Jan: Opera Národního divadla v období Karla Kovařovice 1900-1920. Divadelní ústav a Český hudební fond, Praha 1969.
- Přibáňová, Svatava (ed.): Thema con variazioni. Leoš Janáček - korespondence s manželkou Zdeňkou a dcerou Olgou. Editio Bäreinreiter, Praha 2007.
- Rektorys, Artuš (ed.): Korespondence Leoše Janáčka s Karlem Kovařovicem a ředitelstvím Národního divadla. Janáčkův archiv, sv.Hudební matice, Praha 1950.
- Rektorys, Artuš (ed.): Korespondence Leoše Janáčka s Otakarem Ostrčilem. Janáčkův archiv, sv. 2. Hudební matice Umělecké besedy, Praha 1948.
- Rektorys, Artuš (ed.): Korespondence Leoše Janáčka s Gabrielou Horvátovou. Janáčkův archiv sv. 6. Hudební matice, Praha 1950.
- Simeone, Nigel - Tyrrell, John - Němcová, Alena: Janáček's Works. Clarendon Press. Oxford 1997.
Go to original source...
- Štědroň, Bohumír: "Ke korespondenci a vztahu Leoše Janáčka a Karla Kovařovice". Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, řada/ series F6, 1962, s.31-69.
- Štědroň, Bohumír: Zur Genesis von Loeš Janáčeks Oper Jenůfa. Univerzita J. E. Purkyně, Brno 1971.
- Tyrrell, John: Janáček. Years of a Life. Volume I, II. Faber and Faber, London 2006, 2007.
- Vogel, Jaroslav: Leoš Janáček: Život a dílo. Státní hudební nakladatelství, Praha 1963.
- Zahrádka, Jiří a kolektiv (ed.): Korespondence Leoše Janáčka [online]. Brno 2016. Dostupné z http://www.musicologica.cz/korespondencejanacek/
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.