Musicologica Olomucensia vol. 32, (2020):25-49 | DOI: 10.5507/mo.2020.011
Popularizace angloamerického rocku v Československu v době normalizace na příkladu brněnské scény
- Katedra muzikologie, FF UP Olomouc
Studie zkoumá formy institucionalizované popularizace angloamerického rocku v kontextu brněnských hudebních klubů v době normalizace (1969-1989). Na základě nepublikovaných pramenů a orálně historického výzkumu text ukazuje specifika rockové scény v jihomoravském regionu, současně rozporuje zažitou interpretaci dějin rockové hudby za železnou oponou jako primárně politické síly.
Keywords: Československo, normalizace, hudba v komunismu, dějiny populární hudby, angloamerický rock, Brno, jižní Morava, hudební kluby, estetika rocku, recepce rocku
Popularization of Anglo-American Rock in Czechoslovakia at the Time of Normalization on the Example of the Brno Scene
The study examines the forms of institutionalized popularization of Anglo-American rock in the context of Brno music clubs at the time of normalization (1969-1989). Based on unpublished sources and oral historical research, the text shows the specifics of the rock scene in the south Moravian region, while contradicting the dominant interpretation of the history of rock music behind the Iron Curtain primarily as a political force.
Keywords: Czechoslovakia, normalization, music in communism, history of popular music, Anglo-American rock, Brno, south Moravian region, music clubs, rock aesthetics, rock reception
Published: December 11, 2020 Show citation
Selected references
- Josef Kotek, O české populární hudbě a jejích posluchačích. Od historie k současnosti (Praha: Panton, 1990).
- Ewa Mazierska, ed., Popular Music in Eastern Europe: Breaking the Cold War Paradigm (London: Palgrave Macmillan, 2016).
Go to original source... - Pořad České televize Ladí, neladí z roku 2006, https://rb.gy/lgqopa (cit. 20. září 2020).
- Aleš Opekar, "Regionalistická historiografie českého rocku a její nové přírůstky", Hudební věda LVII, č. 2 (2020): 210-249.
- Vladimír Kouřil, Jazzová sekce v čase a nečase 1971-1987 (Praha: Torst, 1999).
- "Pražské jazzové dny 1975", Jazz, č. 15 (1975): 3-4.
- Korespondence s V. Kouřilem ze srpna 2020.
- Jan Blüml, "Dějiny moderní populární hudby v Olomouci se zaměřením na období 1945-1989" (Ph.D. disertace, Olomouc: Katedra muzikologie FF UP, 2014).
- https://rb.gy/8eaily (cit. 13. listopadu 2020).
- Petr Hrabalík, "Sekce mladé hudby", in Internetová encyklopedie rocku Bigbít, https://rb.gy/jqxgev (cit. 20. září 2020).
- Jaroslav Riedel, Kritik bez konzervatoře (Praha: Galén, 2015).
- Seriál České televize Bigbít, 1995-2000, díl. 19.
- Rozhovor s B. Jůzou ze srpna 2020, archiv autora.
- Zbyněk Mácha a Ivan Poledňák, "Emanuel Uggé", in Český hudební slovník osob a institucí (Brno: Ústav pro hudební vědu FF MU), 21. ledna 2009, https://rb.gy/byawcd.
- Jiří Macek, ed., ABC diskofila (Praha: Supraphon, 1976).
- "Založení Divadla hudby", in Historie společnosti Supraphon, https://rb.gy/bhtkcn (cit. 20. září 2020).
- Jiří Kopecký, "Divadlo hudby (Praha)", in Český hudební slovní osob a institucí, 28. března 2006, https://rb.gy/kaoioi.
- Libuše Janáčková, "Malé divadlo hudby", in Český hudební slovník osob a institucí, 25. srpna 2017, https://rb.gy/yoytdt.
- "Z domova", Melodie 10, č. 6 (1972): 172.
- Diskuzní příspěvek P. Gratiase z 3. května 2011 na webu Progboard.com, https://rb.gy/jpx3ne (cit. 20. září 2020).
- Libuše Janáčková, "Malé divadlo hudby a poezie v Brně 1962-1995" (Ph.D. disertace, Brno: Ústav hudební vědy FF MU, 2017).
- Jaroslav Riedel, "Valné hromady a jejich pražské obdoby 1981-1983", UNI 27, č. 7 (2017), https://rb.gy/8xxtdi.
- Petr Hrabalík, "Rozdíly mezi Moravou, Čechami a Prahou", in Internetová encyklopedie rocku Bigbít, https://rb.gy/sq4hbw (cit. 20. září 2020).
- Petr Hrabalík, "Brněnská alternativní scéna", in Internetová encyklopedie rocku Bigbít, https://rb.gy/bdkaeo (cit. 20. září 2020).
- Jiří Černý, "Odyssea (LP sleeve note, 1990)", in Hana a Petr Ulrychovi. Půlstoletí 1964-2014 (Brno: CPress, 2015), 39-40.
- Miloš Štědroň, Josef Berg (Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1992).
- Pavel Jirásek, "Pokus o komplexní výklad rockové scény v Brně I" (Mgr. diplomová práce, Ústav hudební vědy, FF MU Brno, 1993).
- Jaromír Tůma, "Brněnská setkání", Melodie 8, č. 7 (1970): 209.
- Petr Veselý, "Klub jako křen", Mladý svět 22, č. 40 (1980): 20-21.
- Zdeňka Lehká, "Život v klubech", Tvorba, č. 17 (1984): 20.
- Web fanklubu Franka Zappy, https://zappa.mypage.cz/menu/zajimavosti (cit. 20. září 2020).
- Rozhovor s B. Jůzou ze září 2020, archiv autora.
- ab., "Přehlídka poslechových pořadů", Brněnský večerník, 20. září 1982.
- Alena Borková, "Brněnská přehlídka", Práce, 30. září 1982.
- "Malý oznamovatel", Melodie 24, č. 5 (1986): 31.
- Radek Diestler, Cizí desky v zemích českých aneb Ochutnávka na samém kraji útesu (Praha: Popmuzeum, 2008).
- Jaroslav Šťastný, "Zappa jako 'vážný skladatel'", in Šuplík plný Zappy, ed. Petr Dorůžka (Praha: Volvox Globator, 2016), 209-210.
- Občasník 5, č. 1 (1987): 2.
- Jan Břečka, "Ohlédnutí za starými časy", Beatles včera a dnes 2, č. 1 (1995): 10.
- Bohumír Šašecí, "5x The Beatles", Občasník 2, č. 2 (1985): 2.
- Vladimír Papoušek a David Skalický, eds., Fenomén Zappa (Praha: Akropolis, 2016).
- Aleš Opekar, "5. Frank Zappa's Fan-Club Congress", Melodie 28, č. 1 (1990): 15.
- Honza Dědek a Josef Vlček, Zub času. Rozhovor (Praha, Galén, 2012).
- Archiv Supraphonu, dokument "Hodnocení ediční činnosti gramofonových institucí za rok 1977" [16 stran], karton 357 (1977).
- Adam Havlík, "Od obušků k legalizaci", in Kultura svépomocí, ed. Ondřej Daniel (Praha, FF UK, 2016), 112-129.
- Rozhovor s P. Gratiasem z července 2020, archiv autora.
- Dokument Českého statistického úřadu, https://rb.gy/qovud6 (cit. 20. září 2020).
- Jiří Andrs, "Dovoz a šíření gramofonových desek do Československa v období normalizace" (Bc. diplomová práce, Praha: Ústav světových dějin FF UK, 2015).
- Jan Blüml, Progresivní rock: světová a československá scéna ve vybraných reflexích (Praha: Togga, 2017).
- Timothy Ryback, Rock Around the Bloc (New York, Oxford: Oxford University Press, 1990).
- Jana Soukupová, "Zázrak jménem Revue 88 aneb Když samizdat dělali studenti", iDNES.cz, 28. března 2010, https://rb.gy/sxxfgk (cit. 20. září 2020).
Go to original source... - Jiří Černý, "Beatlemanie česky i slovensky", in Načerno: internetové stránky Jiřího Černého, 8. září 2008, https://rb.gy/vl2yvj (cit. 20. září 2020).
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.

