Musicologica Olomucensia vol. 31, (2020):93-144 | DOI: 10.5507/mo.2020.005
"Existují hudebníci, kteří dělají hudbu, a takoví, kteří dělají hudební dějiny." Viktor Ullmann (1898-1944)
Příspěvek je věnován životu a dílu Viktora Ullmanna (1898-1944), jedné z osobností, jež se svou tvorbou podílely na utváření hudební kultury Československa v době mezi dvěma světovými válkami. Skladatel židovského původu se pohyboval v německojazyčném i českojazyčném prostředí. Ideologie nacionálního socialismu ho stigmatizovala jako autora takzvané "zvrhlé hudby" a stal se obětí rasového pronásledování. Životopisný portrét shrnuje jeho umělecké začátky, společensko-historické vlivy, filozofické a estetické pozadí jeho tvorby a působení. Blíže se zabývá jeho dílem pro hudební divadlo, jeho osudy a recepcí, podrobněji především operou Der Sturz des Antichrist [The Fall of the Antichrist].
Keywords: Viktor Ullmann, hudba mezi válkami, Československo, hudební divadlo, opera
"Some Musicians Create Music; Others Create Music History." Viktor Ullmann (1898-1944)
The treatise focuses on the life and work of Viktor Ullmann (1898-1944), one of the personalities whose works contributed to the establishment of the music culture in Czechoslovakia in the period between the world wars. A Jewish composer, Ullmann was active in both the German-language and Czech-language environments. The ideology of national socialism stigmatized him as an author of the so-called "perverted music" and he became a victim of racial persecution. The biographical portrayal summarizes the beginning of his musical activities, and documents social-historical influences, as well as the philosophical and aesthetic background of his art and his activities. The treatise focuses in greater detail on his work in the field of musical theatre, its fate and reception; particular attention is paid to the opera Der Sturz des Antichrist [The Fall of the Antichrist].
Keywords: Viktor Ullmann, inter-war music, Czechoslovakia, musical theatre, opera
Published: June 11, 2020 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Selected references
- Viktor Ullmann. Materialien, hg. Hans Günter Klein (Hamburg: Bockel Verlag, 1992).
- Cizí pasažér. Deník ve verších, překl. Vlasta Reittererová, Biblioteca Enigmatica (Olomouc: Muzeum umění Olomouc - Rub. 5, nakl. David Voda, 2014).
- Ingo Schultz, Viktor Ullmann. Leben und Werk (Kassel: Bärenreiter 2008).
- Friedl Dicker-Brandeis Letter's Project, Israel (ved. projektu Elena Makarova) http://www.makarovainit.com/friedl/letters.html a http://www.makarovainit.com/friedl/namenindex1.pdf [02. 02. 2020].
- Vlasta Benetková [Reittererová], "K historii československé sekce Mezinárodní společnosti pro soudobou hudbu a jejích festivalů", Hudební věda 33, č. 2, (1996): 139-158.
- Vlasta Benetková [Reittererová], "K historii československé sekce Mezinárodní společnosti pro soudobou hudbu a jejích festivalů", Hudební věda 33, č. 3, (1996): 245-259.
- Vlasta Benetková [Reittererová], "Festival Mezinárodní společnosti pro soudobou hudbu v Praze 1935", Hudební věda 33, č. 4 (1996): 337-356.
- Vlasta Reittererová, Hubert Reitterer, "Musik und Politik - Musikpolitik. Die Internationale Gesellschaft für Neue Musik im Spiegel des brieflichen Nachlasses von Alois Hába 1931-1938", Miscellanea musicologica 36 (1999): 129-310.
- Mosty a propasti. Česko-německé hudební vztahy v meziválečném Československu, ed. Jitka Bajgarová, Andreas Wehrmeyer (Praha - Regensburg: Etnologický ústav Adademie věd ČR - Sudetendeutsches Musikinstitut Regensburg, 2014).
- Jitka Ludvová, Až k hořkému konci. Pražské německé divadlo 1845-1945 (Praha: Academia 2012).
- Vladimír Lébl, "Případ Vojcek", Hudební věda 14, č. 3 (1977): 195-229.
- Vladimír Helfert a Erich Steinhard, Die Musik in der Tschechoslowakischen Republik (Prag 1938).
- Theodor Veidl, "Viktor Ullmann, der Lineare", Der Auftakt 9, Heft 3, (1929): 77-78.
- Peter Demetz, Prag in Schwarz und Gold (Müchen - Zürich: Piper 1997).
- Peter Demetz, Praha ohrožená 1939-1945 (Praha: Mladá fronta 2010).
- Ingo Schultz, Verlorene Werke Viktor Ullmanns im Spiegel zeitgenössischer Presseberichte, Verdrängte Musik, Band 4, (Hamburg: Bockel Verlag 1994).
- Kontexte. Musica iudaica 1996 (Praha: Nadace Musica iudaica a Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Karlovy univerzity, 1997).
- Mirko Očadlík, in Rozpravy Aventina 4, č. 33 (1928-1929): 333-334.
- Verena Naegele, Viktor Ullmann. Komponieren in verlorener Zeit (Köln: Ditrich Verlag, 2002).
- Jitka Ludvová, "Německý hudební život v Praze 1880-1939", Uměnovědné studie IV (Praha: Ústav teorie a dějin umění ČSAV, 1983): 53-183.
- Eckhard Jirgens, Der Deutsche Rundfunk der 1. Tschechoslowakischen Republik, 2 Bd. (Regensburg: ConBrio Verlagsgesellschaft, 2017).
- Karel Reiner, "Sjezd Goetheana a Antroposofické společnosti", Rytmus 1, č. 1 (1935-36): 43-44.
- Ludus de Antichristo / Das Spiel vom Antichrist, latinsko-německé vydání, překlad do němčiny Rolf Engelsing (Stuttgart: Reclam 1976).
- Willi Reich, Alban Berg. Mit Bergs eigenen Schriften und Beiträgen von Th. Wiesengrund Adorno und Ernst Krenek (Wien: Herbert Reichner, 1937).
- Ernst Krenek, Im Atem der Zeit (Hamburg: Hoffmann und Campe Verlag, 1998).
- Alois Hába, "Albert Steffens Der Sturz des Antichrist als Oper Viktor Ullmanns", Das Goetheanum. Wochenschrift für Anthroposophie 16, Nr. 26 (27. 6. 1937): 210.
- Viktor Ullmann, "Musik und Staat", Der Auftakt 17, Heft 7-8 (1937): 97-99.
- Viktor Ullmann, "Gustav Mahler", Tempo. Listy Hudební matice 15, č. 5 (1935-36): 53-54.
- Vlasta Benetková (Reittererová), "Fidelio Friedrich Finke", Hudební věda 32, č. 3 (1995): 227-248.
- Jan Dostal, "Stoffverwandtschaften in den Oper Der Kaiser von Atlantis und Der Sturz des Antichrist", in "… es wird der Tod zum Dichter". Die Referate des Kolloquiums… 1995, hg. Hans-Günter Klein, Verdrängte Musik, Band 14 (Hamburg: Bockel Verlag, 1997), 29-37.
- Melissa Müllerová, Reinhard Piechocki, Alice Herzová-Sommerová. Rajská zahrada uprostřed pekla. Život v jednom století, (Praha: Rybka Publishers, 2009).
- Henrik Ibsen, Hry I, překlad Josef Brukner a Josef Vohryzek. Edice Divadelní hry sv. 7 (Praha: Divadelní ústav, 2006).
- Jitka Ludvová, "Viktor Ullmann", Hudební věda 16, č. 2 (1979): 99-120.
- Vlasta Benetková (Reittererová), "Alois Hába a Viktor Ullmann - doteky života a díla", Hudební věda 31, č. 1, (1994): 3-24.
- Viktor Ullmann. Die Referate des Symposions anlässlich des 50. Todestages, 14.-16. Oktober 1994 in Dornach, Verdrängte Musik Band 12 (Hamburg: Bockel Verlag, 1996).
- Ingo Schultz, Viktor Ullmann. 26 Kritiken über musikalische Veranstaltungen in Theresienstadt. Vedrängte Musik, Band 3 (Hamburg: Bockel Verlag, 1993, 2. korigované vydání 2011).
- Max Bloch, "Viktor Ullmann. A Brief Biography and Appreciation", Journal of the Arnold Schoenberg Institute 3, no. 2 (1979): 151-177.
- Vladimír Karbusický, "Sen o lidské bezmoci diktátora", Hudební věda 30, č. 2 (1993): 99-108.
- Herbert Gantschacher, Viktor Ullmann. Svědek a oběť apokalypsy. Publikace k výstavě, Clam-Gallasův palác 9. dubna - 31. května 2015 (Praha: Archiv hl. m. Prahy - Noemi Art & Media, 2015).
- Vlasta Reittererová, "Einige Ausblicke auf die ethische Botschaft von Opern der 30er Jahre (Am Beispiel der Opern von Fidelio F. Finke, Die Jakobsfahrt, Viktor Ullmann, Der Sturz des Antichrist, Josef Bohuslav Foerster, Bloud und Otakar Ostrčil, Honzovo království)", in New Music in the "New Europe 1918-1938", ed. Geoffrey Chew (Praha: KLP, 2007), 21-38.
- "… Es wird der Tod zum Dichter". Die Referate des Kolloquiums zur Oper Der Kaiser von Atlantis von Viktor Ullmann in Berlin am 4./5. November 1995, hg. Hans-Günter Klein, Verdrängte Musik 14 (Hamburg: Bockel Verlag, 1997).
- Rudolf Leonhard, "Die Zeitalter und die Errichtung des Paradieses", in Das Flugblatt V. (Herbst 1918), s. 1.
- Hans Günther Adler, Theresienstadt 1941-1945. Das Antlitz einer Zwangsgemeinschaft (Tübingen: J. C. B Mohr - Paul Siebeck, 1955).
- Hans Günther Adler, Terezín 1941-1945. Dějiny - tvář nuceného společenství (Brno: Barrister & Principal, 2003).
- Blanka Červinková, Hans Krása. Život a dílo skladatele (Praha: Nakladatelství Tempo, 2003).
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.