Musicologica Olomucensia vol. 28, (2018):143-164 | DOI: 10.5507/mo.2018.026
Estetika singer-songwriters: k otázce autenticity přednesu a výrazu zejména s ohledem na ženské představitelky daného stylově-žánrového typu
- Katedra muzikologie FF UP, Univerzitní 3, 771 80 Olomouc, Česká republika
Studie se zabývá estetikou singer-songwriters, konkrétně estetickou kategorií autenticity. Cílem textu je představit diskuzi o "autenticitě" s ohledem na světové písničkářské hnutí, zejména jeho vrcholné ženské představitelky (především Carole King z první fáze přelomu šedesátých a sedmdesátých let). Teoretické pojednání doplňují modelové analýzy vybraných hudebních i mimohudebních (textových, tanečních atp.) prvků, jež konstituují to, co hudební kritika označuje za "autentický výraz" - to, co tradičně chápe jako klíčové kritérium hudební/umělecké kvality (krásy, hodnoty atp.) a na čem posléze staví kánon populární a rockové hudby.
Keywords: populární hudba, rock, singer-songwriters, Carole King, autenticita, výraz, interpretace, feminismus
Aesthetics of Singer-Songwriters: To the Issue of Authenticity of Expression and Performance, especially with Respect to the Female Representatives of the Style-Genre Type in Question
The study deals with the aesthetics of singer-songwriters, namely the aesthetic category of authenticity. The aim of the text is to introduce a discussion of "authenticity" with regard to the worldwide singer-songwriters movement, especially its top female representatives (namely Carole King from the first phase in the sixties and seventies). The theoretical treatise is complemented by model analyzes of selected musical and extra-musical (textual, dance, etc.) elements that constitute what music critics call "authentic expression" - what they traditionally understand as a key criterion of musical/artistic quality (beauty, value) and on what they eventually build the canon of popular and rock music history.
Keywords: popular music, rock, singer-songwriters, Carole King, authenticity, expression, performance, feminism
Published: December 11, 2018 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Selected references
- Jan Blüml, Progresivní rock: světová a československá scéna ve vybraných reflexích (Praha: Togga, 2017).
- Jan Blüml, "On the Issue of Progressive Rock and the Paradox of Popular Serious Art," Czech and Slovak Journal of Humanities 7, no. 2 (2017): 6-17.
- Jan Blüml, "Specifika nástupu tzv. progresivního rocku na československou hudební scénu na přelomu šedesátých a sedmdesátých let," in Jaro '68 a nástup normalizace. Československo v letech 1968-1971, ed. Jiří Svoboda (Praha: ÚSTR, 2017), 30-42.
- John Covach, What's That Sound? An Introduction to Rock and Its History (W. W. Norton & Company, 2006).
- Simon Frith a Angela McRobbie, "Rock and Sexuality," Screen Education 29, (1978): 3-19.
- Ivan Poledňák, Hudba jako problém estetiky (Praha: Karolinum, 2006).
- "The Art of Songwriting with Professor Andrew West," M-magazine. Dostupné z: http://www.m-magazine.co.uk/features/interviews/the-art-of-songwriting-with-professor-andrew-west/. [cit. 7. 11. 2016].
- Allan F. Moore, Song Means: Analysing and Interpreting Recorded Popular Song (Surrey: Ashgate Publishing Limited, 2012).
- Hugh Barker a Yuval Taylor, Faking It: The Quest for Authenticity in Popular Music (W. W. Norton & Company, 2007).
- Vladimír Merta, Zpívaná poezie: úvaha vzniklá za pochodu v letech 1982-1984 (Praha: Panton, 1990).
- Sheila Whiteley, Women and Popular Music. Sexuality, Identity and Subjectivity (London: Routledge, 2000).
- Michael Strand, "Authenticity as a Form of Worth," Journal for Cultural Research 18, no. 1 (2014): 60-77.
Go to original source...
- Judy Kutulas, "That's the Way I've Always Heard It Should Be: Baby Boomers, 1970s Singer-Songwriters, and Romantic Relationships," The Journal of American History 97, no. 3 (2010): 686.
Go to original source...
- Aleš Opekar, "Hodnotová orientace v rockové hudbě I. (Charakteristické rysy rockové hudby)," Opus Musicum 21, nos. 4-5 (1989): 105.
- Jozef Laborecký, Hudobný terminologický slovník (Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1997).
- Roy Shuker, Popular Music. The Key Concepts (New York: Routledge, 2005).
- Brian Longhurst, Popular Music & Society (Cambridge: Polity Press, 1995).
- James Lashbrooke, "ROLAND BARTHES 'The grain of the voice' and 'plaisir and jouissance'," in Academia [online]. Dostupné na http://www.academia.edu/9156871/Roland_Barthes_The_Grain_of_the_Voice_and_Plaisir_and_Jouissance. [cit. 20. 3. 2017].
- Michael Szekely, "Gesture, Pulsion, Grain: Barthes' Musical Semiology," Contemporary Aesthetics. 18. 12. 2006. Dostupné na http://www.contempaesthetics.org/newvolume/pages/article.
- Ivan Poledňák, "Ke vztahu reprezentace a prezentace v hudebním sdělování," Hudební věda, č. 3 (1980): 202-210.
- Veronika Nováková, "Fenomén singer-songwriter: K jádru definice a estetiky se zaměřením na ženské písničkářství a tvorbu Carole King" (Mgr. diplomová práce Katedry muzikologie FF UP Olomouc, 2017).
- Jan Blüml, "K problematice estetiky a rockové identity v hudebním díle Franka Zappy," in Fenomén Zappa, ed. Vladimír Papoušek (Praha: Akropolis, 2016), 65-72.
- Jan Blüml, "Art Rock: Definition of the Term with Regard to the Developement of Czech Designating Practice," Musicologica Olomucensia, no. 11 (2010): 9-22.
Go to original source...
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.