Musicologica Olomucensia vol. 25, (2017):78-97 | DOI: 10.5507/mo.2017.005
Problematika zla v pozdní tvorbě Alexandra Nikolajeviče Skrjabina
- Univerzita Palackého, Katedra muzikologie FF, Univerzitní 3, 77180 Olomouc, Česká republika
Alexandr Nikolajevič Skrjabin popírá polaritu dobra a zla ve prospěch "prajednoty" všech věcí. Zlo je podle Skrjabina jen veličina relativní a je dokonce nutným průvodním jevem, bez kterého by nebylo možno dosáhnout vyšších duchovních sfér. Tento postoj vede až k adoraci relativního zla, což dokládají Skrjabinovy texty, především pak závěr Poeme de l'Extase a text Acte préalable. Ve Skrjabinových kompozicích středního a pozdního tvůrčího období se zlo manifestuje zejména ve třech subsférách: 1. v subsféře neprojevených skrytých sil, 2. v subsféře smrti a věčného koloběhu a 3. v subsféře podivných astrálních bytostí. Tyto subsféry jsou ve skladbách opatřeny verbálními poetickými komentáři a mají své typické znaky v oblasti melodiky, metrorytmiky a faktury. Výrazným prostředkem pro vyjádření negativního principu je taktéž deformace hudebního materiálu.
Keywords: Skrjabin, ruská hudba, klavírní hudba, hudební symbolismus, zlo
To the Issue of Evil in the Late Works by Alexander Nikolayevich Scriabin
Alexander Nikolayevich Scriabin denies the polarity of good and evil in favour of unity of all things. According to Skrjabin, evil occurs only in relative quantity and is a necessary accompanying phenomenon without which it would not be possible to reach higher spiritual spheres. This attitude leads to the adoration of relative evil, as evidenced by Skrjabin's texts, especially the conclusion of Poeme de l'Extase and the text Acte préalable. In Skrjabin's compositions of the middle and late periods, evil is manifested in three sub-spheres: 1) the sub-sphere of hidden forces, 2) the sub-sphere of death and the eternal cycle, 3) the sub-sphere of strange astral beings. These sub-spheres are provided with verbal poetic comments and have their typical features in the area of melody, metro-rhythm and texture. A significant means of expressing the negative principle is also the deformation of musical material.
Keywords: Scriabin, Russian music, piano music, musical symbolism, evil
Published: June 11, 2017 Show citation
Selected references
- Leonid Leonidovič Sabanejew (Sabanějev), Errinnerungen an Alexander Skrjabin, Musik konkret 14, Verlag Ernst Kuhn (Berlin 2005).
- Leonid Leonidovič Sabanějev, Vospominanija o Skrjabině (Moskva, 1925).
- Alexandr Nikolajevič Skrjabin, "Zapisky," in Russkije propilei, tom 6, ed. Michail Geršenson (Moskva, 1919).
- Sergej Feďakin, Skrjabin, (Moskva 2004).
- Georgij Florovskij, Puti russkogo bogoslovija (Vilnius 1991).
- Marin Lobanov, Mystiker. Magier. Theosoph. Theurg: Alexander Skrjabin und seine Zeit (Hamburg, 2004).
- Alexej Losev, Strasť k dialektike (Moskva 1990).
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.