Musicologica Olomucensia vol. 24, (2016):63-89 | DOI: 10.5507/mo.2016.015
Hudební řeč Thomase Simaku v jeho skladbě Plenilunio
- Hudební fakulta AMU, Malostranské nám. 13, 118 01 Praha 1, Česká republika
Hudba Thomase Simaku (narozen 1958) je uváděná po celé Evropě a oceňovaná kritikou pro unikátní prolínání emocionální intenzity a moderní kompozice. Tyto kvality má i skladba Plenilunio pro 12 smyčcových nástrojů, která měla premiéru v roce 1999 v podání ansámblu Goldberg. Skladba byla inspirovaná básní Plenilunio (Plný měsíc) z cyklu Lirici greci (řecká lyrika), která je italskou verzí básně starořecké básnířky Sapfó. Autor zde používá mnoho charakteristických prvků jako například symetrii nebo modálně složenou melodii, z které vyvozuje základní akordy jako pilíře pro bloky skladby. Hned v úvodu Plenilunia Simaku představuje hlavní motiv v jeho horizontální a vertikální podobě. Ve druhém bloku hlavní úlohu hraje souzvuk 1141, který je vyvozen z hlavního motivu. S ním autor pracuje různými způsoby, například používá jeho inverze nebo jej kombinuje s jiným souzvuky. Ve třetím bloku je sestupný tetrachord dórský uváděn v horizontální a vertikální podobě jako hlavní motiv, případně hlavní souzvuk, s nímž Simaku pracuje. V tomto bloku je uvedena i zajímavá Simakova koncepce "statické modulace". Ve čtvrtém bloku hraje hlavní úlohu souzvuk 122, vyvozen z poslední částí hlavního motivu, představeného v úvodu skladby. Skladba kulminuje s 12-ti tónovým souzvukem a poprvé sestupujícím tetrachordem dórským. I když má každý blok svou individualitu, skladba vyznívá jako jeden hudební celek, a to i díky kontextu hlavního motivu.
Keywords: Simaku, Plenilunio, symetrie, motiv, inverze, osa
The Composition Techniques of Thomas Simaku in His Plenilunio
The music of Thomas Simaku (born in 1958), widely played throughout Europe and abroad, has received the acclaim of critics for its unique interweaving of emotional labour and modern musical language. These qualities are also present in the composition Plenilunio for 12-string instruments, which was premiered in 1999 by the Goldberg Ensemble. Plenilunio (Full Moon) was inspired by the cycle Lirici Greci (Greek Lyrics), the Italian version of the poetry by the ancient Greek poetess Sappho. The author uses several of his characteristic techniques, for example symmetry and modally constructed melodies, from where he takes the main chords, which are used as pivots in the subsequent musical blocks. At the beginning of Plenilunio, Simaku presents the main motive in its vertical and horizontal position. In the second block, the 1141 chord is presented as the main pivotal element. He works with the 1141 chord in different ways, including inversion and combination with other chords. In the third block, Simaku presents the descending Dorian Tetrachord as the main chord while, at the apex of the block, introducing the interesting concept coined by Simaku as "static modulation". In the fourth and last block, the 122 chord features as the main chord taken from the final part of the main motive from the first block. The musical piece ends with a culmination of the 12-tone chord by introducing the Dorian Tetrachord for the first time in ascension. Simaku takes the pivotal chords from the main motive and works with them in a unique way, allowing room for the integrity of the piece despite the individuality of its constituent blocks.
Keywords: Thomas Simaku, Plenilunio, symmetry, motive, axis
Published: December 11, 2016 Show citation
Selected references
- M. Korkuti et al., Historia e popullit shqiptar (Tirana: SHBLSH, 2002).
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.