Musicologica Olomucensia vol. 24, (2016):19-45 | DOI: 10.5507/mo.2016.013
Emanuel Bastl v čele olomoucké opery (1928-1932)
- Univerzita Palackého, Katedra muzikologie, Univerzitní 3, 771 80 Olomouc, Česká republika
Existenci a vývoj divadelní instituce vždy determinovala momentální politická a zejména hospodářská situace, sociální rozvrstvení obyvatel a posluchačů, vývoj médií i umělecký potenciál země v dané éře. Mimořádně silně se tyto vlivy projevily na přelomu dvacátých a třicátých let v českém olomouckém divadle, které procházelo krizí a následnou transformací. Nejreprezentativnější složka meziválečného divadla, operní soubor, téměř zaniknul, zatímco opereta dosahovala svého vrcholu. Následující text popisuje vývoj operního souboru v olomouckém divadle za vedení dirigenta Emanuela Bastla v letech 1928-1932 a rovněž nastiňuje proměny divadelní instituce v Československu v inkriminované době.
Keywords: Opera, Olomouc, české divadlo, repertoár, zájezdy, finanční krize, Emanuel Bastl, Antonín Drašar, Stanislav Langer
Emanuel Bastl, Leader of the Opera Ensemble in Olomouc (1928-1932)
The existence and development of theatre institutions has always been determined by the current political and particularly by economic situation, the social stratification of the inhabitants and the audience, by the development of the media as well as by the artistic capacity of the country in the discussed era. These influences manifested themselves in the theatre of Olomouc, which was going through the crisis and consequent transformation at the turn of the 1920's and 1930's. The most representative constituent of the theatre in the interwar era, the opera ensemble, was nearly dissolved while the operetta ensemble was at its peak. This text depicts the development of the opera in the Olomouc theatre, headed by Emanuel Bastl during 1928-1932, and also considers the overall metamorphosis of the theatre as an institution in Czechoslovakia during the given period.
Keywords: Opera, Olomouc, Czech theatre, repertoire, tours, financial crisis, Emanuel Bastl, Antonín Drašar, Stanislav Langer
Published: December 11, 2016 Show citation
Selected references
- Theodor W. Adorno, Úvod do sociologie hudby, dvanáct teoretických přednášek (Praha: Filosofia, 2015).
- Kolektiv autorů: Národní divadlo a jeho předchůdci, Praha: Academia, 1988.
- John Tyrrell, Czech Opera [Cambridge: Cambridge University Press, 1988]).
- Helena Spurná, Oldřich Stibor 1901-1943 (Olomouc: Univerzita Palackého, 2015).
- Bedřich Václavek, "Zdivadelnění divadla. O snahách divadelních avantgard přítomnosti," in Ročenka klubu sólistů divadla, ed: Ladislav Zamykal (Olomouc, 1929).
- Jennifer Homans, Apollo's Angels (New York: Randomhouse trade paperbacks, 2010).
- Tereza Dvořáková, Jiří Horníček, "Kinematografie ve třicátých letech" in Panorama českého filmu, ed. Luboš Ptáček (Olomouc: Rubico, 2000).
- Vladimír Hudec, "Causa Heller. Epizoda z bojů o charakter olomouckého divadla," Hudební věda a výchova 3 (1984): 73-78.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.

