Musicologica Olomucensia vol. 23, (2016):111-122 | DOI: 10.5507/mo.2016.006

Vnímání hudby pomocí hudební nahrávky: zvuková interpretace

Pavel Kunčar
Palacký University Olomouc, Department of Musicology, Univerzitní 3, 771 80 Olomouc, Czech Republic

S využitím metody tzv. ukotvené teorie příspěvek nahlíží na zvukové zpracování hudební nahrávky jako na významný komponent estetiky artificiální hudby. Existuje řada potenciálních přístupů k zpracování zvuku hudební nahrávky; jednou z možností je chápat zvukové zpracování jako "další" interpretaci. Interpretem je v tomto smyslu zvukový inženýr. Na základě dat získaných během pěti rozhovorů (se zvukovými inženýry a skladateli) se studie pokouší dokázat skutečnost, že ačkoliv zvuk funguje primárně jako nositel "jiné" informace, za jistých okolností se stává "informací" sám o sobě a v tomto směru nabývá významu jako estetický fakt svého druhu.

Keywords: Hudba, zvuková estetika, zvukový inženýr, zvuková nahrávka, zvukové zpracování

Perception of music from a sound recording

Using grounded theory, this article attempts to look at the sound treatment of a musical record as an important component of artificial music. There are many possibilities to work with the sound of a recorded music, so the sound treatment becomes another interpretation. The interpreter in this case is the sound engineer. Using data collected from five interviews with sound engineers, music directors and composers, we are trying to prove, that although the sound works only as a music carrier, it has an importance of its own and can also be looked at in terms of aesthetic view.

Keywords: Music, sound aesthetics, sound engineer, sound recording, sound treatment

Published: June 11, 2016  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kunčar, P. (2016). Vnímání hudby pomocí hudební nahrávky: zvuková interpretace. Musicologica Olomucensia23, Article 111-122. https://doi.org/10.5507/mo.2016.006
Download citation

Selected references

  1. Václav Syrový, Hudební akustika (Praha: AMU, 2003).
  2. Sofia Lissa, Nové studie z hudební estetiky, překlad Jindřich Brůček (Praha: Supraphon, 1982).
  3. Ladislav Šíp, Nahrávání a reprodukovaná hudba (Praha: SHV, 1961).
  4. Václav Syrový, Hudební zvuk (Praha: AMU, 2014).
  5. Anselm Strauss, Juliet Corbin, Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques (Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications, Inc., 1990).
  6. Vladimír Solovjov, "Krása v přírodě," in Úvod do myšlení Vladimíra Solovjova, Michaela Tenace (Velehrad: Refugium, 2000).
  7. Wasily Kandinsky, O duchovnosti v umění, překlad Anita Pelánová (Praha: Triáda, 2009).
  8. Bob Katz, Mastering Audio, (USA: Focal Press, 2002).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.