Musicologica Olomucensia vol. 21, (2015):113-128 | DOI: 10.5507/mo.2015.007

Poslech a vnímání jako východisko pro tvořivé aktivity v hudební výchově. Zkušenosti z programu Slyšet jinak

Gabriela Všetičková
Pedagogická fakulta UP v Olomouci, Katedra hudební výchovy, Univerzitní 3-5, 771 40 Olomouc

Přestože se tématem kreativity a komponování dětí ve třídách skladatelé a hudební pedagogové v západní Evropě a ve Spojených státech zabývají již téměř půl století, program Slyšet jinak je první, který se snaží tyto principy rozvíjet v rámci české (respektive československé) hudební výchovy. Program Slyšet jinak vznikl v roce 2001 ve spolupráci pedagogů a umělců Univerzity Palackého v Olomouci a JAMU v Brně. Je to doposud jediný projekt v České republice, který se zaměřuje na zpřístupňování soudobé hudby dětem metodou tzv. elementárního komponování, které pracuje s jednoduchými a snadno uchopitelnými kompozičními principy, využívá netradiční zvuky a hudební nástroje a grafickou notaci. Jeho autoři se inspirovali podobnými projekty, které vznikaly od 60. let 20. století ve Spojených státech, Velké Británii a Německu.
Tento příspěvek se zaměřuje na různé způsoby práce s poslechem a vnímáním v rámci programu Slyšet jinak a jejich vztah k hudbě 20. století. Vychází z popisu a analýzy vybraných her a cvičení, které jsou využívány v prvních fázích kompozičního procesu. Zkušenosti z programu Slyšet jinak ukazují, že intenzivní koncentrace na ticho, zvuk či "soundscape" může být vhodným východiskem pro další kompoziční činnosti v hudební výchově a také cesta k hudbě 20. století. Příspěvek vyvozuje závěry ve vztahu ke kompoziční a pedagogické praxi v kontextu hudební výchovy v České republice.

Keywords: Poslech, vnímání, elementární komponování, hry, Slyšet jinak

Listening and perception as a starting point for creative activities in music education. Experience from the Different Hearing programme

Although composers and music pedagogues in Western Europe and the United States have been dealing with the topic of creativity and classroom composing within music education for almost half a century, the Different Hearing programme is the first to strive to include and develop these principles within the Czech education system (or indeed the former Czechoslovakian one). The Different Hearing programme originates from the cooperation of teachers and artists of two universities (Palacký University in Olomouc and Janáček Academy of Music and Performing Arts in Brno), and since 2001 it is the first project in the Czech Republic focused on making contemporary music accessible to children via the so-called method of elementary composition. Its authors were inspired by similar projects which had been taking place in the United States, Great Britain and Germany since the mid-1960s. The programme works primarily with the basic elements used in the process of composition, and it includes the use of non-traditional sounds, non-traditional musical instruments and graphic notation.
This paper focuses on the different ways and approaches to work with listening and perception in the framework of the Different Hearing programme, and their relation to contemporary music. It is based on the description and analysis of selected games and exercises that are used to initiate the compositional process. Experiences from the Different Hearing programme demonstrate that the intensive concentration on silence, sound or "soundscape" can be a suitable starting point for compositional activities in the classroom, as well as a way to the music of the 20th century. The paper draws conclusions in relation to compositional and pedagogical practices in the context of music education in the Czech Republic.

Keywords: Listening, perception, classroom composing, games, Different Hearing

Published: June 11, 2015  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Všetičková, G. (2015). Poslech a vnímání jako východisko pro tvořivé aktivity v hudební výchově. Zkušenosti z programu Slyšet jinak. Musicologica Olomucensia21, Article 113-128. https://doi.org/10.5507/mo.2015.007
Download citation

Selected references

  1. Paynter, John: Sound and Structure, Cambridge 1992.
  2. Seashore, Carl E.: Psychology of Music, New York 1938. Go to original source...
  3. Besseler, Heinrich: Das musikalische Hören der Neuzeit, Berlin 1959.
  4. Deutsch, Diana (ed.): The Psychology of Music, London 2013.
  5. Sedlák, František - Váňová Hana: Hudební psychologie pro učitele, Praha 2013.
  6. Sloboda, John: The Musical Mind. The Cognitive Psychology of Music, Oxford 1985. Go to original source...
  7. Juslin, Patrik - Sloboda, John A. (eds.): Music and Emotion. Theory and Research, Oxford 2001. Go to original source...
  8. Snyder, Bob: Music and Memory. An Introduction, Cambridge 2000.
  9. Cook, Nicholas: Music, Imagination, and Culture, Oxford 1990. Go to original source...
  10. Norths, Adrian C. - Hargeaves, David J. - O'Neill, Susan A.: The Importance of Music to Adolescents, British Journal of Educational Psychology, 2000, č. 2, s. 255-272. Go to original source...
  11. Holas, Milan: Psychologie hudby v profesionální hudební výchově, Praha 1991.
  12. Folprechtová, Květoslava: Didaktika poslechu hudby na 1. stupni základní školy, Olomouc 1992.
  13. Sedlák, František: Nové cesty hudební výchovy na základní škole, Praha 1983.
  14. Herden, Jaroslav: Možnosti modelování didaktické situace při poslechu hudby, in: Hudební výchova v profilu žáka základní školy, Praha 1985, s. 63.
  15. Drábek, Václav: Tvořivost a integrace v receptivní hudební výchově, Praha 1998.
  16. Elliott, David J.: Musicing and Listening in Praxial Music [online], dostupné z http://www.davidelliottmusic.com/praxial-music-education/music-and-listening-in-praxial-music [cit. 20. 3. 2015].
  17. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Praha 2013.
  18. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha 2007.
  19. Knopová, Blanka: Hudební výchova na gymnáziích a její realizace v praxi, Teoretické reflexe hudební výchovy [online], 2011, č. 2. Dostupné z www.ped.muni.cz/wmus/studium/doktor/teoreticke_reflexe_7_2/obsah.htm [cit. 27. 4. 2015].
  20. Elliott, David J.: Music Matters. A New Philosophy of Music Education, Oxford 1995.
  21. Murphy, Regina: Enhancing Creativity Through Listening to Music, in: Burnard, Pamela - Murphy, Regina (eds.), Teaching Music Creatively, London 2013.
  22. Durrant, Colin - Welch, Graham: Making Sense of Music. Foundation for Music Education, London 1995.
  23. Glover, Joanna - Young, Susan: Primary Music. Later Years, London 1999.
  24. Synek, Jaromír: Elementární komponování a jeho význam v edukaci, disertační práce, Olomouc 2008.
  25. Všetičková, Gabriela: Komponování dětí v hudební výchově s přihlédnutím k hudebnímu minimalismu, disertační práce, Olomouc 2011.
  26. National Curriculum in England, Music Programmes of Study - Key Stages 1, 2 and 3, London 2013. Dostupné online na www.gov.uk/government/collections/national-curriculum [cit. 28. 4. 2015].
  27. Kopecký, Jiří - Synek, Jaromír - Zouhar, Vít: Hudební hry jinak, Brno 2014.
  28. Paynter, John: Hear and Now. An Introduction to Modern Music in Schools, London 1972.
  29. Schafer, R. Murray: The Thinking Ear. Complete Writings on Music Education, Toronto 1988.
  30. Taylor, Sam: Musical Development of Children Aged Seven to Eleven, Psychology of Music, 1973, č. 1, s. 44-49. Go to original source...
  31. Mills, Janet: Music in the School, Oxford 2005.
  32. Zouhar, Vít: Slyšet jinak. Každý může být skladatelem, His Voice, 2005, č. 3, s. 10-12.
  33. Zouhar, Vít: Komponování ve třídách. Poznámky k prvním americkým a britských projektům, in: Steinmetz, Karel - Černohorská, Jitka (eds.), Inovace v hudební pedagogice a výchově. K poctě Lea Kestenberga (1882-1962), Olomouc 2008, s. 186-190.
  34. Všetičková, Gabriela: Graphic Scores and Visualisation of Music. Experience from the Czech Different Hearing Creative Programme, in: SGEM Conference on Arts, Performing Arts, Architecture and Design. Conference Proceedings, Sofia 2014, s. 321-328. Go to original source...
  35. Loane, Brian: On 'Listening' in Music Education, British Journal of Music Education, 1984, č. 1, s. 27-36. Go to original source...
  36. Cage, John: Silence. Lectures and Writings, Middletown 1979.
  37. Coufalová, Gabriela - Medek, Ivo - Synek, Jaromír: Hudební nástroje jinak, Brno 2013.
  38. Dennis, Brian: Experimental Music in Schools, London 1970.
  39. Paynter, John - Aston, Peter: Sound and Silence. Classroom Projects in Creative Music, Cambridge 1970.
  40. Self, George: Make a New Sound, London 1976.
  41. Dimény, Judit: Zvuk jako hra, Praha 1992.
  42. Šimanovský, Zdeněk: Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi, Praha 1998.
  43. Hickey, Maud: Music Outside the Lines. Ideas for Composing in K-12 Music Classrooms, Oxford 2012. Go to original source...
  44. Nyman, Michael: Experimental Music. Cage and Beyond, Cambridge 1999.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.