Musicologica Olomucensia vol. 20, (2014):47-60 | DOI: 10.5507/mo.2014.011

K symbolu touhy a jeho hudebnímu ztvárnění v klavírních skladbách Alexandra Skrjabina

Marek Keprt
Katedra muzikologie, FF UP, Univerzitní 3, CZ 771 00 Olomouc

Symbol touhy je ve Skrjabinových dílech protějškem symbolu letu. Ztvárňuje erotický prvek, který je ve Skrjabinově osobnosti, filozofii i tvorbě velice silně zastoupen. Z hlediska melodiky představuje melodiku nezacílenou, někdy končící chromatickým poklesem třech not. Nejčastěji je ovšem znázorněn "vzdechem" dvakrát či třikrát opakované dvoutónové figury, kde první nota mívá delší notovou hodnotu. Motivy obsahující tuto figuru můžeme označit jako motivy "vzdechové", mívající spíše klesající tendenci, zatímco motivy tuto figuru neobsahující označujeme jako motivy "vznášivé", mívající spíše tendenci stoupající. Více než melodikou je ovšem sféra symbolu touhy definována fakturou, pro kterou je typická velká, až polyfonní samostatnost středních hlasů a prostorová blízkost melodie a doprovodných figur.

Keywords: Skrjabin, symbolismus, ruská hudba

Concerning the Symbol of Desire and Its Musical Rendition within A. N. Scriabin's Piano Compositions

The symbol of languor is a counterpart of the symbol of flight. It represents the erotic element which occurs in Scriabin's personality, philosophy and compositions very significantly. Melodically, the symbol of languor stands for the indirect melody ending with chromatic descent of three notes. The most frequently it is expressed by the "sigh" of twice or three times repeated two-tone figure in which the first note has a longer duration. If the motifs contain this "sigh figure", we can call them as "sigh" motifs which has the tendency to descend. Whereas the motifs lacking this figure we call as "floating" motifs which tend to rise. However, the sphere of the symbol of languor is defined by its texture rather than by its melody. The texture is characterized by significant or even polyphonic independence of the middle voices and the closeness of melody and accompanying figures.

Keywords: Scriabin, symbolism, Russian music

Published: December 11, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Keprt, M. (2014). K symbolu touhy a jeho hudebnímu ztvárnění v klavírních skladbách Alexandra Skrjabina. Musicologica Olomucensia20, Article 47-60. https://doi.org/10.5507/mo.2014.011
Download citation

Selected references

  1. Sabanejew [Sabanějev], Leonid Leonidovič: Errinnerungen an Alexander Skrjabin, Musik konkret 14, Berlin: Verlag Ernst Kuhn, 2005.
  2. Sabanějev, Leonid Leonidovič: Vospominanija o Skrjabině, Moskva 1925.
  3. Schloezer [Šlecer], Boris de: Scriabin. Artist and Mystic, University of California Press, Berkeley-Los Angeles: University of California Press, 1987.
  4. Šlecer, Boris de: A. Skrjabin, Berlin 1923.
  5. Skrjabin, Alexandr Nikolajevič: Zapisky, in: Geršenson, Michail (vyd.), Russkije propilei, tom 6, Moskva 1919.
  6. Skrjabin, Alexander Nikolajevič: Briefe. Mit zeitgenössischen Dokumenten und einem Essay von Michail Druskin, Leipzig 1988.
  7. Skrjabin, Alexander Nikolajevič: Pisma, Moskva 1965.
  8. Skrjabin, Alexander Nikolajevič: Programma Četvjortoj sonaty, in: Muzyka 3, Moskva 1910.
  9. Bandura, Andrej: Alexandr Nikolajevič Skrjabin, Moskva/Čeljabinsk 2004.
  10. Nikolajeva, A. I.: Osobennosti fortěpiannogo stilja A. N. Skrjabina na primere proizveděnij maloj formy, Moskva 1983.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.