Musicologica Olomucensia vol. 20, (2014):37-45 | DOI: 10.5507/mo.2014.010
Významovost jako společný cíl a propojení teoretické analýzy hudebního textu a konkrétního interpretačního ztvárnění
- Kafkova 20, 160 00 Praha 6
Tato studie se zabývá hudební analýzou, kterou popisuje jednak jako výstup teoreticko-analytický, jednak jako interpretační. Popisuje a vysvětluje oba myšlenkové přístupy, komparuje je, hledá jejich styčné plochy i rozdílné oblasti zájmu. Odkrývá "významovost" jako společný analytický klíč k oběma přístupům. Jejich myšlenkové cíle a výstupy se sice zásadně liší, stojí však vedle sebe jako důležité vzájemné inspirace.
Keywords: Hudební analýza, hudebně-teoretická analýza, interpretační analýza, grafická podoba díla, interpretace, primární interpretační prvky, sekundární interpretační prvky, sémantické pole
Semanticity as a Common Goal and the Link between Theoretical Analysis of Music and Its Particular Interpretive Rendition
This article deals with musical analysis which describes as a result of theoretical-anlytical process as well as interpretative process. It shows the two main possibilities how to analyse a musical piece. The first one is the theoretical analysis, the second is the analysis of interpretation. It tries to compare these two different ways, describes their ways of meaning, differences, but also tries to find the similar topics and ideas for both of them. It tries to find the real key for understanding the musical analysis in both forms - the semanticity of the musical language.
Keywords: Musical analysis, theoretical analysis, analysis of interpretation, musical score, musical interpretation, primary elements of interpretation, secondary elements of interpretation, semanticity
Published: December 11, 2014 Show citation
| ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Selected references
- Schenker, H.: Der Tonwille: Flugblätter zum Zeugnis unwandelbarer Gesetze der Tonkunst einer neuen Jugend dargebracht, No. 1-10, Vienna: Tonwille-Flugblätterverlag, 1921, 1922, 1923, 1924.
- Spurný, L.: Schenker H. - Kapitoly z hudební teorie a analýzy, Praha: KCP, 2012.
- Zich, J.: Prostředky výkonného hudebního umění, Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1959.
- Zich, J.: K problematice hudební interpretace, Hudební rozhledy 13, 1961, č. 6, s. 240-241.
- Clynes, M.: Music beyond the Score, Communication and Cognition 19, 1986, č. 2, s. 169-194.
- Quanz, J. J.: Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen, Berlín 1752.
- Černý, M. K.: Problém hudebního díla, jeho podstaty, identity a forem existence, Estetika 11, 1974.
- Dvořáková, J.: Metoda analýzy interpretačního výkonu, Živá hudba, 2012, č. 3, s. 96-107.
- Sundberg, J.: Computer Synthesis of Music Performance in Generative Processes in Music, in: Sloboda, J. A. (ed.), The Psychology of Performance, Improvisation, and Composition, Clarendon: Oxford, 1988.
- Todd, N. P.: A Model of Expressive Timing in Tonal Music, Music Perception Journal 3, 1985, č. 1, s. 33-58.
Go to original source... - Windsdor, W. L. - Desain, P. - Penel, A. et al.: A Structurally Guided Method for the Decomposition of Expression in Music Performance, Journal of the Acoustical Society of America 119, 2006, č. 2, s. 1182-1193.
Go to original source... - Dvořáková, J.: Teoretické základy varhanní interpretace (na příkladu období 1945-1989), Praha: HAMU, 2013, disertační práce.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.

