Musicologica Olomucensia vol. 20, (2014):7-13 | DOI: 10.5507/mo.2014.008
Kulturně politické determinanty československého progresivního rocku na přelomu šedesátých a sedmdesátých let dvacátého století
- Branišovská 48, 37005 České Budějovice
Zatímco v zemích mimo tzv. východní blok byla populární hudba primárně klasifikována většinou na základě stylové či žánrové příslušnosti, v Československu se populární hudba primárně rozdělovala na hudbu oficiální a neoficiální, respektive ilegální. Touto optikou je v příspěvku reflektován i progresivní rock a jeho společenské funkce. S ohledem na výše uvedené příspěvek vysvětluje základní vývojové tendence československého progresivního rocku v 70. letech. Řeč je o folklorně založeném progresivním rocku (album Odyssea, nahráno 1969), dále o progresivním rocku inspirovaným českou bigbandovou tradicí (Nová syntéza, 1971) nebo o progresivním rocku a poezii (Kuře v hodinkách, 1972).
Keywords: Československo, komunismus, rocková hudba, progresivní rock, art rock, oficiální scéna, neoficiální scéna
Cultural and political determinants of Czechoslovak progressive rock at the turn of the 1960s and 1970s of the 20th century
While in the European countries outside the Eastern Bloc popular music was usually primarily classified on the basis of style or genre identity, Czechoslovak popular music was primarily divided into the categories of official and unofficial (or illegal) music. In the paper, progressive rock and its social functions is reflected through this prism. With regard to the above-mentioned facts, the article discusses the major trends of Czechoslovak progressive rock in the '70s. It includes folklore-based progressive rock (the album Odyssea, recorded 1969), progressive rock inspired by the Czech tradition of big band music (Nová syntéza, 1971) or progressive rock and poetry (Kuře v hodinkách, 1972).
Keywords: Czechoslovakia, communism, rock music, progressive rock, art rock, official scene, unofficial scene
Published: December 11, 2014 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Selected references
- Blüml, Jan: Art Rock: Definition of the Term with Regard to the Developement of Czech Designating Practice, Musicologica Olomucensia, 2010, č. 11, s. 9-22.
Go to original source...
- Lindaur, Vojtěch - Konrád, Ondřej: Bigbít, Praha: Torst, 2001.
- Blüml, Jan: Státní kulturní politika a česká populární hudba v období tzv. normalizace: k činnosti státních uměleckých agentur v letech 1969-1989, in: Poledňák, Ivan (ed.), Proměny hudby v měnícím se světě, Olomouc: Univerzita Palackého, 2007, s. 43-56.
- Covach, John: What's That Sound? An Introduction to Rock and Its History, W. W. Norton & Company, 2012.
- Chadima, Mikoláš: Alternativa: svědectví o českém rock and rollu sedmdesátých let (od rekvalifikací k "nové vlně se starým obsahem), Brno: Host, 1993.
- Vaněk, Miroslav: Byl to jenom rock and roll? Hudební alternativa v komunistickém Československu 1956-1989, Praha: Academia, 2010.
- Macan, Edward: Rocking the Classics: English Progressive Rock and the Counterculture, New York: Oxford University Press, 1997.
Go to original source...
- Jaslovský, Marian: Collegium musicum, Bratislava: Slovart, 2007.
- Jirous, Ivan Martin: Pravdivý příběh Plastic People, Praha: Torst, 2008.
- Opekar, Aleš: Hodnotová orientace v rockové hudbě 1, Opus musicum 21, 1989, č. 4, s. 105-115.
- Václav Havel: Do různých stran - eseje a články z let 1983-1989, Praha: Lidové noviny, 1990. Uspořádal Vilém Prečan.
- Hana a Petr Ulrychovi - písně 1994-1999, Brno: Gnosis, 1999.
- Dorůžka, Lubomír - Poledňák, Ivan: Československý jazz: minulost, přítomnost, Praha: Supraphon, 1967.
- Opekar, Aleš: Analýza rockového alba: Flamengo - Kuře v hodinkách, Česká literatura 41, 1993, č. 2, s. 187-198.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.