Musicologica Olomucensia vol. 19, (2014):85-102 | DOI: 10.5507/mo.2014.006
Folklorní inspirace ve sborové tvorbě Zdeňka Šestáka
- Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, M. D. Rettigové 4, 116 39 Praha 1
Autor se ve své studii zabývá sborovou tvorbou Zdeňka Šestáka (1925) inspirovanou lidovou písní a lidovou poezií. Přináší přehled skladatelových sborových úprav lidových písní i vlastních skladeb na lidové texty. Detailním rozborem první věty kantáty Vítej, slunko líbezné pro dívčí sbor a klavír (1980) dospívá k charakteristice Šestákova kompozičního stylu v přístupu ke zhudebnění lidového textu. Nachází v něm jen málo znaků, které jej spojují s tvarem lidové písně - mezi nimi je to především způsob melodické výstavby, v níž skladatel používá vedle instrumentální melodiky i typ vokální melodie, často se blížící i melodice říkadlové; na druhém místě se pak jedná o postupy vokálních hlasů v paralelních intervalech, především v terciích. Naopak rysů, které skladbu od folklorního typu odlišují, je mnohem víc. Jde o metrickou proměnlivost a rytmickou pestrost, dále o neustálé změny tónin se stále novými tonálními centry. Hudba se pohybuje v rámci církevní i folklorní modality, převažujícím prostorem je však rozšířená tonalita. Z hlediska formální výstavby je nápadné, že se autor většinou vyhýbá principu návratu (reprízy). Obecně lze konstatovat, že uvedenými znaky navazuje Šesták na principy hudebního neoklasicismu, v české hudbě reprezentovaného např. tvorbou Bohuslava Martinů či Iši Krejčího.
Keywords: Zdeněk Šesták, lidová píseň, sborový zpěv, sborová tvorba
Folk inspirations in Zdeněk Šesták's choir music
In his paper, the author deals with the choral pieces of Zdeněk Šesták (1925) which are inspired by folk songs and folk poetry. He makes a survey of both Šesták's choral arrangements of folk songs and his own compositions on folk verses. The detailed analysis of the 1st movement of cantata Vítej, slunko líbezné results in a generalized characteristics of Šesták's style and approach to folk inspiration. There are few features which connect his music with folk songs - the construction of melody in which the composer uses elements from instrumental melodies and also vocal melodies which are often similar to the melody of rhymes. On the other hand, there are many more features which are different from folk songs: variety of metre, complicated rhythm, incessant change of tonal centres; the music is organized in church and folk modality but the extended tonality prevails. Concerning the form, it is typical that composer mostly avoids the principle of reprise. In general, it is possible to mark these features as the continuity of the style called "Neoclassicism", represented in Czech music e.g. by Bohuslav Martinů or Iša Krejčí.
Keywords: Zdeněk Šesták, folk music, choir singing, choir music
Published: June 11, 2014 Show citation
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.