Musicologica Olomucensia vol. 19, (2014):59-78 | DOI: 10.5507/mo.2014.004
Vliv moderních technologií 20. století na hudební dílo a jeho autorskoprávní ochranu
- Tyršovo náměstí 566, 537 01 Chrudim
Technologie 20. století představují pro pojetí hudebního díla v historii významný milník, který je spjatý nejen s tvorbou hudby, ale rovněž s její konzervací a šířením.
V oblasti tvorby hudby se tyto tendence projevily asi nejdříve - konstrukcí prvých elektronických hudebních nástrojů, začlenění civilizačních, primárně nehudebních zvuků do kompozic vážné hudby, po 2. světové válce pak ve využití záznamových médií pro nové způsoby komponování (kupř. magnetofonové pásy pro tvorbu zvukových koláží či fázových posunů); dále jsou to algoritmické kompozice využívající matematické formule a počítače (coby digitální pomocníky k restaurátorským účelům hudebních partitur, nebo dokonce též již jako vlastní "tvůrce" skladby, kterou počítač buď sám reprodukuje, nebo poskytuje její grafický zápis) či tzv. live-electronic (ve smyslu flexibility provádění technických operací při živé interpretaci - reprodukci díla). V souvislosti s počítačovou hudbou však zároveň vyvstávají nové otazníky nejen ohledně pojetí uměleckého díla, ale i vymezení a definice hudby samotné. Těmito specifiky tzv. nové hudby se z pohledu autorského práva věnuje Posudek Ústavu práva autorského a práv průmyslových na Právnické fakultě Univerzity Karlovy (v textu Posudek ÚPAPP), který reflektuje díla elektronické a konkrétní hudby.
Studie se dotýká rovněž možností masového šíření děl, jež souvisí především s internetem a rozvojem nových digitálních médií, pomocí nichž se dnes konzervují (fixují), ale také distribuují nahrávky. Tyto relativně nové digitální platformy a formáty představují na jednu stranu liberalizaci a posun v oblasti šíření hudby, na druhé straně však zároveň znamenají i jisté zploštění kvality (technické i obsahové) a tomu odpovídající prudký nárůst kvantity hudebních nahrávek. Tyto aspekty se promítají rovněž do autorského práva, kde způsobují nárůst specifických problémů souvisejících především s nelegální distribucí děl. Autorský zákon v této souvislosti již upravuje tzv. nepřímé prostředky ochrany autorského práva (např. § 43), do budoucna se zdá být ohrožena taktéž strategie neexistence odpovědnosti provozovatele webu za klientem nabízený obsah, neboť zastánci důslednější ochrany postupně prosazují do nových zákonů mj. i odpovědnost vlastníků a provozovatelů webů za jejich obsah a snaží se tak de facto zavést jisté formy internetové cenzury.
Keywords: Autorské právo, autorskoprávní ochrana, hudební dílo, internet, live-electronic, nová hudba
The influence of 20th century modern technologies on musical work and its copyright protection
The technologies of the 20th century represent an important milestone for the concept of musical work in history that concerns not only music composition itself but also its conservation and transmission.
It might have been in the field of music composition that these tendencies have become apparent first - in the construction of first electronic musical instruments; the integration of civilization, primarily non-musical sounds into classical music compositions; and after World War II, also in the new composition methods that record media started employing (e.g. magnetic tapes used for sound collage or phase shifts); furthermore, in the algorithmic composition mathematical formulae and computers applied (as digital support for the restoration of music scores or even as the proper creator of the composition that the computer either reproduces or conveys its graphical notation) or so-called live electronic music (in the sense of the flexibility of technical operations during live performances - reproductions of the work). However, computer music has also brought up new questions on the conception of the work of art and the scope and definition of music itself. These specific traits of so-called new music from the point of view of copyright are the subject of the Appraisal of the Institute of Copyright, Industrial Property and Competition Law of the Faculty of Law of Charles University (abbreviated Appraisal UPAPP) that reflects on the works of electronic and experimental music.
The study also touches on the possibilities of mass distribution of works, mainly related to the Internet and the development of new digital media with which can help to preserve (or fixate) and distribute recordings. These relatively new digital platforms and formats are on the one hand a way to liberalise and shift the distribution of music. On the other hand, they mean some flattening of the quality (technical and content) and a corresponding sharp increase in the quantity of recorded music. These aspects are also reflected in copyright law, where they have caused an increase of the specific problems related mainly to illegal distribution of musical works. Copyright law already regulates so-called indirect means of copyright protection (e.g. § 43). In the future, today's strategy of no responsibility for what content customers are offered on the side of website operators is threatened, since the advocates of stricter protection promote new harsher laws, for example liability of owners and operators of Websites for their content and trying to de facto introduce some form of Internet censorship.
Keywords: Copyright, copyright protection, music work, internet, live electronic music, new music
Published: June 11, 2014 Show citation
Selected references
- http://120years.net/nav.html [cit. 3. července 2012].
- http://suche.goethe.de/search/Goethe.jsp;jsessionid=57B1C7C7A12ED3CB483B358BAB3CE890?spr=&dir=&titel=&noserv=&noarc=&x=&c=&r=52599040 [cit. 3. července 2012].
- http://www.uvnitr.cz/music_theory/algokomp.html [cit. 3. července 2012].
- http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_music [cit. 4. července 2012].
- http://www.uvnitr.cz/music_theory/algokomp.html [cit. 3. července 2012].
- http://www.kunstderfuge.com/theory/midi.htm#Computer, [cit. 31. července 2012].
- Pachet, François: The Continuator: Musical Interaction with Style, in: ICMA, Proceedings of ICMC, Göteborg 2002, s. 211-218; http://www.csl.sony.fr/~pachet/ [cit. 4. července 2012].
- Pachet, François: Playing with Virtual Musicians: the Continuator in practice, IEEE Multimedia 9, 2002, č. 3, s. 77-82, dostupný na http://www.csl.sony.fr/downloads/papers/2002/pachet02b.pdf [cit. 4. července 2012].
Go to original source...
- Collins, Nick: Generative Music and Laptop Performance, in: Contemporary Music Review 22, 2003, č. 4, s. 67-79; dále http://soundlab.cs.princeton.edu/publications/on-the-fly_nime2004.pdf [cit. 4. července 2012].
- Fukač, Jiří - Poledňák, Ivan: Úvod do studia hudební vědy, Olomouc 2001.
- Zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon).
- http://www.ejazz.cz/tanecni-hudba/ [cit. 4. července 2012].
- http://www.ejazz.cz/articles/80-leta-elektronicke-hudebni-nastroje/ [cit. 4. července 2012].
- http://www.adaptic.cz/znalosti/slovnicek/viralni-marketing/ [cit. 4. července 2012].
- Tomlinson, Don E. - Nielander, Timothy: Unchained Melody: Music Licensing in the Digital Age, in: Texas Intellectual Property Law Journal 6, 1998, č. 3, s. 277.
- http://cyber.law.harvard.edu/property/MP3/sdmi.html [cit. 4. července 2012].
- Lindenbaum, John: Music Sampling and Copyright Law, Princeton 1999.
- www.copyright.gov/legislation/dmca.pdf, [cit. 15. srpna 2012].
- Neuman, W. Russell: The Future of the Mass Audience, Cambridge 1991.
- Sloop, John - Herman, Andrew: Negativland, Out-law Judgments, and the Politics of Cyberspace, in: Swiss, Thomas - Sloop, John - Herman, Andrew (eds.), Mapping the Beat: Popular Music and Contemporary Theory, Malden 1998.
- Telec, Ivo - Tůma, Pavel: Autorský zákon - komentář, Praha 2007.
- http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-clanky/Publikovani-hudby-na-internetu~05~listopad~2001/ [cit. 5. července 2012].
- http://napster.mpx.cz/archiv.htm [cit. 5. července 2012].
- http://www.1pcrevue.cz/ak0320.htm [cit. 5. července 2012].
- http://www.zive.cz/clanky/napster-se-stale-drzi-i-pri-poslednim-soudnim-procesu/sc-3-a-19836/default.aspx [cit. 5. července 2012].
- http://www.mtv.com/news/articles/1428254/dr-dre-slaps-napster-with-warning.jhtml [cit. 5. července 2012].
- http://www.mtv.com/news/articles/1432071/metallica-sets-legal-sights-on-napster.jhtml [cit. 5. července 2012].
- http://en.wikipedia.org/wiki/A%26M_Records,_Inc._v._Napster,_Inc.,_114_F.Supp.2d_896 [cit. 5. července 2012].
- http://en.wikipedia.org/wiki/A%26M_Records,_Inc._v._Napster,_Inc [cit. 5. července 2012].
- Landes, William - Lichtman, Douglas: Indirect Liability for Copyright Infringement: Napster and Beyond, in: Journal of Economic Perspectives 17, 2003, č 2, s. 113-124.
Go to original source...
- http://www.itpravo.cz/index.shtml?x=1931571 [cit. 5. července 2012].
- Čermák, Jiří: Internet a autorské právo, Praha 2003.
- http://en.wikipedia.org/wiki/Gnutella [cit. 5. července 2012].
- http://diit.cz/clanek/megaupload-znicen-hlasi-fbi-anonymous-se-msti [cit. 6. července 2012].
- http://byznys.ihned.cz/c1-54471960-fbi-zablokovala-megaupload-hackeri-vyradili-web-ministerstva-spravedlnosti-usa [cit. 6. července 2012].
- http://www.piratskenoviny.cz/?c_id=33531 [cit. 6. července 2012].
- http://technet.idnes.cz/anonymous-napadli-servery-osa-web-ceske-vlady-i-evropskeho-parlamentu-1mp-/sw_internet.aspx?c=A120126_134112_sw_internet_nyv [cit. 6. července 2012].
- http://webtrh.cz/170670-pravda-megauploadu-proc-skutecne-uzavren [cit. 6. července 2012].
- https://plus.google.com/u/0/111314089359991626869/posts/HQJxDRiwAWq [cit. 6. července 2012].
- http://www.forbes.com/sites/davidthier/2012/01/24/is-this-the-real-reason-why-megaupload-was-shut-down/ [cit. 6. července 2012].
- http://www.videacesky.cz/talk-show-rozhovory/kim-dotcom-o-megauploadu [cit. 6. července 2012].
- http://byznys.ihned.cz/c1-54496840-pravnicka-v-oboru-it-za-ilegalni-stahovani-a-zaroven-sdileni-hrozi-v-cr-az-8-let-vezeni [cit. 6. července 2012].
- http://brandsplusmusic.blogspot.cz/2010/08/music-copyright-and-youtube.html [obojí cit. 15. srpna 2012].
- http://www.youtube.com/t/contentid/ [obojí cit. 15. srpna 2012].
- http://www.iuma.com/ [cit. 15. srpna 2012].
- http://www.wholenote.com/m15126-Re-Are-Jazz-Standards-Copyrighted [cit. 30. července 2012].
- http://www.cnews.cz/kompletni-zneni-dohody-acta-v-cestine [cit. 6. července 2012].
- http://www.root.cz/knihy/dohoda-acta-cesky/ [cit. 6. července 2012].
- http://www.blisty.cz/files/2012/02/03/acta.pdf [cit. 6. července 2012].
- http://piratskenoviny.cz/?c_id=33494 [cit. 6. července 2012].
- http://www.mediafax.cz/politika/4078123-Zamitnuti-dohody-ACTA-uvitali-cesti-politici-napric-stranami [cit. 6. července 2012].
- https://www.eff.org/ [cit. 6. července 2012].
- Leviathan. Project Gutenberg, 2002, dostupný [online] na www.gutenberg.org. [cit. 6. července 2012].
- Gřivna, Tomáš - Polčák, Radim a kol.: Kyberkriminalita a právo, Praha 2008.
- Thomas, Douglas - Loader, Brian D. (eds), Cybercrime, Law Enforcement, Security and Surveillance in the Information Age, London 2000.
- Smejkal, Vladimír a kol.: Právo informačních a telekomunikačních systémů, Praha 2004.
- Lessig, Lawrence: Free Culture, New York 2004. Dostupné [online] též na http://www.free-culture.cc [cit. 6. července 2012].
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.