Musicologica Olomucensia vol. 17, (2013):57-66 | DOI: 10.5507/mo.2013.004
Rytmus a polyštýlová rocková hudba
Príspevok prináša krátku ukážku práce autorky, ktorá sa v priebehu dvoch dekád zaoberá problematikou rytmu v jazze a v rockovej hudbe. V zásade vychádza z predpokladu existencie rytmických modelov v jednotlivých historických obdobiach v jazze a v rocku, ktoré ich kreujú ako esenciálne štýly. Pre jazzové rytmy je charakteristický relaxačný pocit, vychádzajúci na jednej strane z tradície africkej ľudovej hudby, ale na druhej strane prezentujúci sa v zložitosti polyrytmov v chápaní ľahkej a ťažkej doby - beatu a off beatu v jazzovej tradícii. Rockové patterny sú na rozdiel od jazzu poznačené esenciou mestskej hudobnej kultúry, zvýrazňujúcej "tvrdosť" doby. Pre oba žánre jazzu a rocku platí, že na rozdiel od európskej hudobnej kultúry (artificiálna hudba) akcentujú druhú a štvrtú dobu alebo tretiu dobu, pričom na ostatné pripadá ľahká doba (off beat voči beatu). Ďalej sa zaoberáme podrobnejšou štrukturálnou analýzou patternov v rocku, prostredníctvom ktorých poukazujeme na miešanie rockových štýlov v období postmoderny takých predstaviteľov ako Steve Vai, Siouxsie and The Banshees, The Cure, U2, Enya, Sade, kde nie je jasné, aký štýl vlastne reprezentujú a miešanú sa tu pojmy alternatívny rock, gothic rock, indie rock, hard core, speed metal, heavy metal a soft rock. Pokúšame sa na konkrétnych príkladoch doložiť návrat typicky rockových rytmov, ktoré sa najčastejšie objavovali v období od rock and rollu, cez hard rock, art rock včítane punk rocku.
Keywords: Rock, pattern, style, rhythm, polystylistic rock music, alternative rock, indie rock
Rhythm and Polystylistic Rock Music
Der Beitrag bietet eine kurze Präsentation der Arbeit der Autorin an, die sich in den letzten zwei Jahrzehnten der Problematik des Rhythmus in der Jazz- und Rockmusik widmet. Sie geht davon aus, dass es im Jazz und Rock in den einzelnen Perioden der Geschichte bestimmte rhythmische Modelle gibt. Die Patterns im Rhythmus bilden die Grundlage für die Existenz des Stils im Jazz und Rock. Relaxgefühl ist typisch für die Jazz Rhythmen, die aus der Tradition der Folkmusik in Afrika quellt.
Die Rhythmen sehen als komplizierte Poly-Rhythmen aus, mit einer betonten und einer unbetonten Silbe des Taktes - Beat und Off Beat in der Jazz Geschichte. Die Rock Patterns sind dagegen durch Essenz der städtischen Musikkultur gekennzeichnet, "die die Härte" der Ära hervorhebt. Für die beide Genres (Jazz und Rock) gilt, dass Sie im Gegenteil zu der europäischen Musik entweder die zweite und vierte oder dritte und erste (die Dritte ist stärker akzentuiert) Silbe des Taktes akzentuieren, wobei die restlichen Taktsilben nicht akzentuiert werden (Prinzip des Off Beats gegenüber dem Beat).
Die Autorin befasst sich auch mit der genaueren Strukturalanalyse der Rock-Patterns. Anhand dieser zeigt Sie auf die Mischung der Rock-Stils in der postmodernen Periode solchen Darsteller wie Steve Vai, Siouxsie and The Banshees, The Cure, U2, Enya oder Sade hin. Dabei ist es nicht klar welchen Stil diese Künstler eigentlich repräsentieren. In der Musik mischen sich Begriffe wie Alternativ-Rock, Gothic-Rock, Indie-Rock, Hard-Core, Speed-Metal, Heavy-Metal und Soft-Rock. An den konkreten Beispielen beweist Sie den Rückkehr von typischen Rock-Rhythmen in der Form des Alternativ-Rocks und polystilistischen Rockmusik seit 80er Jahren bis zu Gegenwart.
Published: June 11, 2013 Show citation
Selected references
- Joachim Ernst Berendt, Kniha o jazze (Bratislava, 1968, first edition in 1953).
- Joachim Ernst Berendt, Das Jazzbuch. Entwicklung und Bedeutung des Jazzmusik (Frankfurt, 1953).
- Das Jazzbuch. Von Rag bis Rock (Frankfurt, 1973).
- Yvetta Kajanová, Kapitoly o jazze a rocku (Bratislava - Ružomberok, 2003).
- Yvetta Kajanová, K dejinám rocku (Bratislava, 2010).
- Yvetta Kajanová, "Improvizácia a jej rôzne podoby v jazze a rocku", in: Slovenská hudba, vol. 20 (1994), p. 297-321.
- Yvetta Kajanová, "Rytmické archetypy v jazze a rocku ako kultúrny prejav negujúci 'národné' a smerujúci k 'univerzálnemu'", (Bibliotheca Musicae Neosoliensis, Zv. 3) in: Národné, individuálne a univerzálne prvky v hudbe (Banská Bystrica, 1998), p. 135-142.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.