Musicologica Olomucensia vol. 14, (2011):91-100 | DOI: 10.5507/mo.2011.014

Vítězslav Novák jako turista

Lenka Křupková
Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, Katedra muzikologie, Univerzitní 3, 771 80 Olomouc, Czech Republic

Ve své studii se autorka pokouší zhodnotit Novákův folklorismus na základě srovnání s několika dalšími představiteli české kultury. Malíř Joža Uprka, architekt Dušan Jurkovič a skladatel Leoš Janáček byli Novákovi současníci, kteří se podobně jako Novák právě na konci 19. století přimkli k lidové kultuře a to především moravských a slovenských oblastí. Autorka nejprve představuje jejich životní a umělecký profil a poté hledá styčné body či odlišnosti mezi jejich uměleckými přístupy.

Keywords: Vítězslav Novák (1870-1949), Czech folklorism, Joža Uprka (1861-1940), Dušan Jurkovič (1868-1947), Leoš Janáček (1854-1928)

Vítězslav Novák as Tourist

In her paper, the author focuses on the folklorism of Novák in comparison with other Czech artists of the period. At the end of the 19th century, the painter Joža Uprka, the architect Dušan Jurkovič, and the composer Leoš Janáček were also looking for inspiration in the folk art and culture of Moravia and Slovakia. The author presents their biographical profiles and identifies similarities and differences of their artistic techniques.

Published: December 11, 2011  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Křupková, L. (2011). Vítězslav Novák jako turista. Musicologica Olomucensia14, Article 91-100. https://doi.org/10.5507/mo.2011.014
Download citation

Selected references

  1. Ludmila Jedličková, Katalog výstavy Joža Uprka (Gottwaldov, 1972).
  2. Dana Bořutová-Debnárová, Dušan Samo Jurkovič. Osobnosť a dielo (Bratislava, 1993).
  3. Vítězslav Novák, O sobě a o jiných (Prag, 1970).
  4. Zygmunt Baumann, Úvahy o postmoderní době (Prag, 1995).
  5. Edward W. Saíd, Orientalismus. Západní koncepce orientalismu (Prag, 2008).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.