Musicologica Olomucensia vol. 13, (2011):51-69 | DOI: 10.5507/mo.2011.003
Jaroslav Křička a Olomouc
- Katedra muzikologie, FF UP v Olomouci, Univerzitní 3, 771 80 Olomouc, Tschechische Republik
Jaroslav Křička (27. 8. 1882 - 23. 1. 1969) patřil k renomovaným českým skladatelům, kteří se přiklonili k hudebnímu tradicionalismu. Vedle tvůrčí činnosti se výrazně uplatnil jako dirigent, sbormistr, organizátor, pedagog, publicista. Jeho dílo zahrnuje téměř všechny hudební druhy a žánry. Zcela nový žánr v české hudbě vytvořil svou tvorbou pro děti.
Ačkoliv pocházel z Moravy, působil většinu svého tvůrčího života v Praze. Po celý život udržoval kontakty s mnoha poloprofesionálními a amatérskými hudebníky, pro něž nezištně komponoval příležitostné skladby. V starobylé Olomouci, městě s tradičními profesionálními institucemi i většinou solidní hudební kulturou amatérských těles, našel vstřícné prostředí a interprety. Kontakty lze sledovat v průběhu takřka celého minulého století. Bližší pohled ukazuje, že šlo nejen o uvádění skladeb, ale také o hlubinný inspirační zdroj, který autorovi představoval vztah k domovu a jeho vnitřním postojům.
Keywords: Jaroslav Křička, 20th century, inspirational sources, music in Olomouc
Jaroslav Křička and Olomouc
Jaroslav Křička (27 August 1882 - 23 January 1969) was one of the renowned Czech composers who were attached to musical traditionalism. Apart from his profession as a composer, Křička also successfully followed career as a conductor, choirmaster, organiser, pedagogue, and publicist. His compositional output encompasses almost every musical style and genre. Křička also created a brand-new genre with his works for children.
Although native of Moravia, Křička spent most of his creative life in Prague. He was always in touch with many semi-professional and professional musicians for whom he gratuitously composed occasional musical pieces. In the old Olomouc - the city with traditional professional institutions as well as a solid culture of amateur musicianship - Křička found an accommodating background and performers. Křička's contacts with Olomouc are visible for practically the whole of the last century. A closer look reveals that Olomouc was not only the place where composer's works were performed, but the city also functioned as a deep source of inspiration, which epitomized to Křička relationship to home and his inner attitudes.
Published: June 11, 2011 Show citation
Selected references
- Robert Smetana, O nový český hudební život. (Olomouc, 1947).
- Vladimír Hudec, "Kalendárium opery a operety", in: Acta universitatis Palackianae Olomucensis. Musicologica Olomucensia VIII (Olomouc, 2006), S. 170.
- Milan Tichák, Sto let ve službě múzám. 1888-1988. Lidová škola umění Žerotín v Olomouci (Olomouc, 1988).
- Milan Kotouček, "Jaroslav Křička a jeho vztah k Moravě", Cantus, 2 (2009), S. 9-10.
- Milan Kotouček, "Vzpomínka na Jaroslava Křičku", Cantus, 4 (2007), S. 44-45.
- Eva Hermannová, "České jesličky po 17 letech", Divadelní noviny, 1 (1968), S. 12.
- Alena Burešová, "Opět České jesličky", Hudební rozhledy, 1 (1991), S. 24-25.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.