Musicologica Olomucensia vol. 12, (2010):361-369 | DOI: 10.5507/mo.2010.040

Mente a výrazové možnosti morfingu v současném melodramu

Vít Zouhar
Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Katedra hudební výchovy, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, Czech Republic

Stať se zabývá možnostmi morfingu textu a hudby. V kontextu děl Johna Cagea (Indeterminacy, Roaratorio) a Steve Reicha (Comme Out, It's Gonna Rain) ukazuje na elektroakustické skladbě Mente další možnosti práce s textem na pomezí významu, zvuku a tónu. Ve skladbě Mente jsou básně Petera Waterhouse textovou předlohou i základním hudebním materiálem. Procesované autorské čtení je základem hudebního materiálu.

Keywords: Vít Zouhar, John Cage, Steve Reich, morphing, electroacoustic compositions

Mente and Expressive Possibilities of Morphing in Contemporary Melodrama

Dieser Beitrag fokussiert an die Möglichkeiten von Morphing des Texts und der Musik. Im Kontext von Werke John Cages (Indeterminacy, Roaratorio) und Steve Reichs (Comme Out, It's Gonna Rain) zeigt am Beispiel der elektroakustischen Komposition Mente (2008) an die Möglichkeiten der Arbeit mit dem Text and der Grenze zwischen Bedeutung, Klang und Ton. Die Lyrik von Peter Waterhouse ist ein Ausgangspunkt sowie Musikmaterial in der Komposition Mente. Die prozessierte Waterhouse Lesung dient als Basis des Musikmaterials.

Published: December 11, 2010  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zouhar, V. (2010). Mente a výrazové možnosti morfingu v současném melodramu. Musicologica Olomucensia12, Article 361-369. https://doi.org/10.5507/mo.2010.040
Download citation

Selected references

  1. John Cage, "On Having Received the Carl Sczuka Prize for Roaratorio; Speech Given by John Cage at Donnaueschingen, October 20, 1979", http://www.themodernword.com/joyce/music/cage_roaratorio.html [15 May 2010].
  2. Steve Reich, Different Trains for String Quartet and Pre-recorded Performance Tape (London, 1988).
  3. Steve Reich, Early Works (New York, 1987).
  4. http://en.wikipedia.org/wiki/Come_Out_(Reich) [15 May 2010].
  5. "Steve Reich in Conversation with Henning Lohner, Stuttgart, February 26 1986", Interface, 17 (1988), p. 115. Go to original source...
  6. Naomi Cumming, "The Horror of Identification", Perspectives of New Music, 35 (1), (Winter, 1997). Go to original source...
  7. Steve Reich, Writings about Music (Coburg, 1974).
  8. Peter Waterhouse, Prosperos Land (Salzburg, 2001).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.