Musicologica Olomucensia vol. 12, (2010):355-360 | DOI: 10.5507/mo.2010.039
Klavírní dílo Zdeňka Fibicha z pozice interpreta
- byt č. 36, ul. 28. pluku 12/128, 101 00 Praha 10-Vršovice, Czech Republic
Fibichovo klavírní dílo můžeme rozdělit do tří základních oblastí, každé s poněkud jiným problémem docenitelnosti. Rané opusy jsou pochopitelně pod velkým vlivem např. Mendelssohna (Op. 1), Smetany (první a poslední část Op. 2) a zejména Schumanna. Nejlepší a formálně nejucelenější jsou 2 Scherza, Op. 4. Velká teoreticko-praktická škola (Z. Fibich, J. Malát, 5 dílů, 30 sešitů), již zcela zastaralá v metodice, obsahuje mnoho cenných skladeb pro děti, občas různými editory sestavených do alb, poslední část obsahuje koncertní etudy (bez geniality Chopina, Liszta apod., ale vděčné a občas efektní jako potenciální přídavky či nahrávky). Tři vrcholné klavírní cykly jsou nejvýznamnější, ale také nejrozporuplnější. V lyrické náladě se naprosto vyrovnají velkým vzorům (Schumann, Liszt, Chopin atd.), v technice často vyžadují abnormální rozpětí ruky, klavírní stylizace je zbytečně komplikovaná a nepraktická, se zbytečně hustými akordy, velmi nesnadnými pro legato, navíc občas v nedobře znějící poloze. Z hor, Op. 29 je nejkompaktnější a nejméně komplikované. Nálady, dojmy a upomínky (největší klavírní cyklus světa, 376 dokončených skladeb!) je dobré hrát jako reprezentativní výběr (20-30 minut), vyšlo též několik kompilací (nejlepší od J. Jiránka). Největší rozpor je v Malířských studiích, Op. 56 - č. 1, 3 a 4 jsou velmi účinné v lyrismu, č. 2 je kumulací velmi náročných, občas nehratelných a neúčinných technických elementů a schematické formy, poslední č. 5 je nečekaně ve formě barokní taneční suity, celkový dojem je tedy poněkud nesourodý. Přesto jsou všechny tyto cykly velmi pozoruhodné, hlavně svou lyrikou, a zasloužily by častější uvádění.
Keywords: Zdeněk Fibich's piano music, interpretation
Zdeněk Fibich's Piano Works from the Performer's Position
Klavierwerke von Fibich kann man in 3 grundlegende Bereiche, die jeweils mit einem etwas anderen Problem der Schätzung aufgeteilt werden. Frühwerke sind natürlich im Rahmen eines großen Einfluss wie Mendelssohn (Op. 1), Smetana (erste und letzte Teil des Op. 2) und Schumann im Besonderen. Die beste und umfassendste förmlich sind 2 Scherzos, Op. 4. Eine große theoretische und praktische Schule (Z. Fibich, J. Malát, 5 Teile, insgesamt 30 Hefte), schon völlig veraltet in der Methodik, enthält viele wertvolle Stücke für Kinder, manchmal von Redaktoren in verschiedenen Alben formiert (siehe vollständige tschechische Text), der letzte Teil umfasst viele Konzert-Etüden (kein Genie Chopin, Liszt, usw., aber dankbar und manchmal spektakulär als die potenziellen Zugaben oder Tonaufnahmen). Drei Höchstklavierzyklen sind nicht nur die wichtigsten, sondern auch die umstrittensten. In der lyrischen Stimmung kann man als Vorbild gelten (Schumann, Liszt, Chopin usw.), in der Technik erfordert man häufig abnormale Spannweite von Hand, Klavierabfassen ist unnötig kompliziert und unpraktisch, dichte Akkorden, sehr schwierig für Legato, außerdem gelegentlich schlecht klingende Position. Der Zyklus Aus den Bergen, Op. 29 ist das kompakteste und am wenigsten kompliziert. Stimmungen, Eindrücke und Erinnerungen (der weltweit größte Klavierzyklus, 376 vollendete Kompositionen!) ist gut als eine repräsentative Stichprobe zu spielen (20-30 Minuten), wurde ebenfalls veröffentlicht mehrere Kompilationen (die beste von J. Jiránek). Die größte Diskrepanz liegt im letzten vollendeten Werk Fibichs überhaupt, Malerstudien, Op. 56 - Nr. 1, 3 und 4 sind sehr effektiv bei der Lyrik, Nr. 2 ist Anhäufung der sehr anspruchsvollen, manchmal unspielbaren und uneffektiven technischen Elemente und der schematischen Form, letzte Nr. 5 ist unerwartet in Form einer barocken Tanzsuite (wörtlich "Zyklus im Zyklus"), so der Gesamteindruck ist etwa verschiedenartig. Doch alle diese Zyklen sind sehr beachtenswert, vor allem dank der Lyrik, und verdient, öfter zu spielen.
Published: December 11, 2010 Show citation
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.