Musicologica Olomucensia vol. 12, (2010):343-353 | DOI: 10.5507/mo.2010.038

Zdeněk Fibich a Olomouc

Eva Vičarová
Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, Katedra muzikologie, Univerzitní 3, 771 80 Olomouc, Czech Republic

Skladby Zdeňka Fibicha se začaly v repertoáru Žerotína (založen 1880), prvního českého hudebního spolku v Olomouci, vyskytovat od roku 1881. Vzájemná spolupráce kulminovala v roce 1890, kdy se Fibich v Olomouci sám ujal provedení Jarní romance. Spolek Žerotín a na jeho činnost navazující stejnojmenný sbor (od 1945) zůstal věrný Fibichovu skladatelskému odkazu až do roku 1970. Nejuváděnější skladbou se stala Jarní romance s dvanácti provedeními. Referát přináší přehled o provádění autorových skladeb také ostatními místními hudebními institucemi. Moravské divadlo Olomouc (vzniklo 1830, české divadlo 1920) zařadilo poprvé Fibichovu zpěvohru do svého repertoáru roku 1921 (Šárka), posledním nastudovaným dílem se stala Nevěsta messinská (premiéra 1971). Největší pozornost věnovalo divadlo Fibichovým dílům ve dvacátých a čtyřicátých letech 20. století, kdy byly premiérovány kromě oper Šárka a Nevěsta messinská také scénické melodramy Smrt Hippodamie, Námluvy Pelopovy a Smír Tantalův. Nejčastěji studovanou operou s největším počtem repríz se stala Šárka. V programech Moravské filharmonie Olomouc (založena 1945) se s Fibichovým dílem nečastěji setkáme během 50. a 60. let zásluhou dirigentů Jaromíra Nohejla, Zdeňka Mácala a Pavla Vondrušky. Nejuváděnější skladbou se stala selanka V podvečer. Během osmdesátých letech, po odchodu Víta Micky, zájem o Fibichovo dílo značně ochladl, během posledních deseti let zařadil orchestr do repertoáru autorovo dílo jen dvakrát (trilogie Hippodamie). Prostřednictvím Spolku pro komorní hudbu (založen 1937) vyslechlo olomoucké publikum Fibichovo dílo v rozmezí let 1937-2006 jen na třech koncertech. Jednalo se o klavírní kompozice, Smyčcový kvartet G dur op 8 a Kvintet D dur 42. Místní hudební kritika hodnotila Fibichovo skladatelské dílo vždy velmi kladně.

Keywords: Zdeněk Fibich, Olomouc, Žerotín, Moravian Philharmonic Olomouc, Moravian Theatre Olomouc, Chamber Music Society

Zdeněk Fibich and Olomouc

Im Repertoire von Žerotín (gegründet im 1880), dem ersten tschechischen Musikverein in Olomouc, waren die Kompositionen von Zdeněk Fibich zum ersten Mal ab dem Jahre 1881 vertreten. Die Zusammenarbeit zwischen Žerotín und dem Komponisten hatte im Jahre 1890 ihren Höhepunkt, als Fibich persönlich in Olomouc die Aufführung der Jarní romance [Frühlingsromanze] in die Hand nahm. Der Verein Žerotín sowie der an seine Tätigkeit anknüpfende gleichnamige Chor (seit dem Jahre 1945) blieben Fibichs kompositorischem Vermächtnis bis zum Jahre 1970 treu. Jarní romance mit ihren zwölf Aufführungen wurde zu seiner am häufigsten aufgeführten Komposition. In dem Referat wird auf eine übersichtliche Art und Weise über die Aufführungen von Fibichs Kompositionen auch durch weitere örtliche Musikinstitutionen berichtet. Das Mährische Theater Olomouc (entstanden im Jahre 1830, das tschechische Theater gab es seit dem Jahre 1920) nahm Fibichs Oper (Šárka) im Jahre 1921 in sein Repertoire auf; als das letzte Werk wurde Nevěsta messinská [Die Braut von Messina] einstudiert (Premiere 1971). Das Theater widmete Fibichs Werken in den zwanziger und vierziger Jahren des 20. Jahrhunderts die größte Aufmerksamkeit, als neben den Opern Šárka und Nevěsta messinská auch die szenischen Melodramen Smrt Hippodamie [Tod der Hippodamie], Námluvy Pelopovy [Pelops' Brautwerbung] und Smír Tantalův [Die Sühne des Tantalus] als Premieren aufgeführt wurden. Die am häufigsten einstudierte Oper mit der größten Anzahl von Reprisen war Šárka. Im Programm der Mährischen Philharmonie Olomouc (gegründet im Jahre 1945) erschienen Fibichs Werke am häufigsten im Verlaufe der 50er und 60er Jahre, woran vor allem die Dirigenten Jaromír Nohejl, Zdeněk Mácal und Pavel Vondruška ihre Verdienste hatten. Die am häufigsten aufgeführte Komposition war V podvečer [Am Abend]. Während der achtziger Jahre, nach dem Abtritt von Vít Micka, hat das Interesse an Fibichs Werk deutlich nachgelassen; während der letzten zehn Jahren hat das Orchester nur zweimal das Werk von Fibich in sein Repertoire aufgenommen (Trilogie Hippodamie). Vermittelt durch den Verein für die Kammermusik (gegründet 1937), wurde dem Olomoucer Publikum Fibichs Werk im Zeitraum von 1937 bis 2006 nur in drei Konzerten zu Gehör gebracht. Es handelte sich um Klavierkompositionen, Quintett D-dur, Op. 42 und Streichquartett G-dur, Op. 8. Die örtliche Musikkritik stand Fibichs kompositorischem Werk immer sehr positiv gegenüber.

Published: December 11, 2010  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vičarová, E. (2010). Zdeněk Fibich a Olomouc. Musicologica Olomucensia12, Article 343-353. https://doi.org/10.5507/mo.2010.038
Download citation

Selected references

  1. Václav Hanno Jarka, Bohuš Vybíral, Ferdinand Tomek, Padesát let olomouckého "Žerotína" 1880-1930 (Olomouc, 1931).
  2. Miroslav Klimeš, Devadesát let smíšeného pěveckého sboru Žerotín v Olomouci (Olomouc, 1970).
  3. Jiří Štefanides et al., Kalendárium dějin divadla v Olomouci (od roku 1479) (Prague, 2008).
  4. Bohuš Vybíral, Do druhé padesátky. Památník olomouckého "Žerotína" 1930-1940 (Olomouc, 1941).
  5. Vladimír Hudec, Dvacet let Moravské filharmonie (Olomouc, 1965).
  6. Milan Ryšavý, Začátky Moravské filharmonie, (Olomouc, 2008).
  7. Alice Zapletalová, Akademický sbor Žerotín v letech 1970-2005, B. A. thesis, Palacký University (Olomouc, 2008).
  8. Michaela Komárková, Spolek pro komorní hudbu v Olomouci, M.A. thesis, Palacký University (Olomouc, 2006).
  9. Eva Slavíčková, "Český melodram v Olomouci", Hudební rozhledy, 6 (1999), p. 21-22.
  10. Vladimír Hudec: Fibichovo skladatelské mládí. Doba příprav (Prague, 1966).
  11. Vladimír Hudec: Zdeněk Fibich (Prague, 1971).
  12. Vladimír Hudec: Zdeněk Fibich. Tematický katalog (Prague, 2001).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.