Musicologica Olomucensia vol. 12, (2010):327-342 | DOI: 10.5507/mo.2010.037

Literárněkritická činnost Anežky Schulzové

Michal Fránek
Bešůvka 15, 641 00 Brno-Žebětín, Czech Republic

Divadelní kritiky Anežky Schulzové (1868-1905) představují relativně ucelený soubor, který dobře vypovídá o jejich autorce i o době, kterou zejména mladá generace - Schulzovou nevyjímaje - vnímala jako dobu přechodnou. Kritička v nich vystupuje jako nevšedně vzdělaná osobnost se širokým kulturním rozhledem, jež klade důraz především na modernost cizích a zejména českých děl. Modernost pro ni symbolizovala především jména jako Ibsen, Hauptmann či Sudermann, jimž věnovala zvýšenou kritickou pozornost. Jisté pochopení ale měla i pro konverzační drama, zejména francouzské, i zde však přísně rozlišovala díla vkusná a bezcenná. V českém dramatu kladla velký důraz na národnost, původnost a modernost, i když v konkrétních kritikách se těchto postulátů mnohdy nedržela a dokázala nadšeně přijmout i díla vysloveně dobová a tendenční. Její vztah k naturalismu byl poněkud ambivalentní, odmítala zejména samoúčelnost v zobrazování temných stránek života. S mladou kritickou generací devadesátých let ji spojovala myšlenka modernosti a obdiv k současným západním, zejména severským literaturám. Rozcházela se s ní zejména v respektu k divadelním hrám Jaroslava Vrchlického, na něhož tato generace v čele s F. X. Šaldou ostře útočila, i v úctě a pochopení pro autory starších ročníků. Její neprávem zapomenuté kritiky tak tvoří velmi cenný dokument dobové recepce dramatické tvorby i doklad proměn diskurzu divadelní kritiky v jednom z nejbouřlivějších období moderního českého dramatu.

Keywords: Anežka Schulzová, Czech theatre criticism around 1900

Anežka Schulzová as a Theatre Critic

Die von Anežka Schulzová (1868-1905) verfassten Theaterkritiken stellen ein relativ geschlossenes Ganzen dar. Sie sind ein Zeugnis für die Autorin selbst und für ihre Zeit, die die damalige junge Generation - einschließlich Schulzová - als eine Übergangszeit verstanden hat. Die Kritikerin zeigt sich hier als eine ungemein gebildete Persönlichkeit mit breiten kulturellen Kenntnissen, die sich für die Aufführung moderner ausländischer, vor allem aber tschechischer Werke eingesetzt hat. Die Modernität war für sie vorwiegend durch Namen wie Ibsen, Hauptmann oder Sudermann vertreten, weswegen sie diesen auch größere kritische Aufmerksamkeit gewidmet hat. Ein gewisses Verständnis zeigte sie auch für Konversationsstücke, vor allem französischer Provenienz, auch hier hat sie jedoch streng die geschmackvollen von den wertlosen Werken unterschieden. Für das tschechische Drama verlangte sie einen nationalen Akzent, Originalität und Modernität, obwohl sie sich in den konkreten Kritiken an diese Postulate nicht immer gehalten und auch die ausgesprochen tendenziösen und aktuell-bedingten Werke positiv besprochen hat. Sie hatte eine ambivalente Beziehung zum Naturalismus, die Darstellungen der dunklen Seiten des Lebens hat sie als Selbstzweck abgelehnt. Die Forderung nach Modernität und ihre Bewunderung für die zeitgenössische westliche, vor allem skandinavische Literatur, hatte sie mit der jungen Generation der Kritiker gemeinsam. Eine zu diesen unterschiedliche Meinung hatte sie über die Theaterautoren der älteren Generation und über die Theaterstücke von Jaroslav Vrchlický, den sie geschätzt hat, während die jungen Kritiker mit František Xaver Šalda an der Spitze ihn scharf attackiert haben. Die mit Unrecht in Vergessenheit geratenen Kritiken von Anežka Schulzová stellen ein sehr wichtiges Dokument zur damaligen Rezeption des dramatischen Schaffens dar; sie sind auch ein Beleg für die Änderungen in den Ansichten der Theaterkritik in einer der stürmischsten Zeiten des modernen tschechischen Dramas.
Übersetzt von Vlasta Reittererová

Published: December 11, 2010  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Fránek, M. (2010). Literárněkritická činnost Anežky Schulzové. Musicologica Olomucensia12, Article 327-342. https://doi.org/10.5507/mo.2010.037
Download citation

Selected references

  1. Jiří Kopecký, Opery Zdeňka Fibicha z devadesátých let 19. století (Olomouc, 2008).
  2. Arne Novák, Jan V. Novák, Přehledné dějiny literatury české od nejstarších dob až po naše dny (Brno, 1995).
  3. Luboš Merhaut (ed.), Lexikon české literatury, Vol. 4/II (Prague, 2008).
  4. Vladimír Forst (ed.), Lexikon české literatury, vol. 2/II (Prague, 1993).
  5. Artur Závodský, Gabriela Preissová (Prague, 1962).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.