Musicologica Olomucensia vol. 12, (2010):309-320 | DOI: 10.5507/mo.2010.035

Zdeněk Fibich a Rudolf Nováček. Společná léta v Umělecké besedě 1884-1890

Josef Šebesta
Mělnická Vrutice 51, 277 31 Velký Borek, Czech Republic

Dne 1. října 1884 přišel do Prahy absolvent vyšší reálky v Temešváru, vojenské hudební akademie v Budapešti a konzervatoře ve Vídni Rudolf Nováček, aby se ujal funkce kapelníka vojenské hudby 28. císařsko-královského pěšího pluku, a již 19. listopadu se stal členem hudebního odboru Umělecké besedy. Od tohoto okamžiku Nováčkův tvořivý duch Uměleckou besedu téměř ovládl. Rudolf Nováček byl vynikajícím houslistou a s dalšími členy odboru vytvořil smyčcové kvarteto, jež svými koncerty doprovázelo společenské akce. Dalšími členy kvarteta byli například Hanuš Wihan, František Ondříček, Karel Ondříček, Jan Mařák, Otakar Nováček. Po otevření Rudolfina v roce 1885 se do rámce populárních koncertů Umělecké besedy prosadila i vojenská hudba 28. pěšího pluku pod Nováčkovým vedením. Ve spolupráci s dramaturgem Umělecké besedy Zdeňkem Fibichem byla zařazována stěžejní díla české symfonické tvorby. Některé kompozice Zdeňka Fibicha Nováček sám instrumentoval. Tento proces se uzavřel 19. září 1890, kdy Nováček nečekaně opustil Prahu a nastoupil službu kapelníka vojenské hudby v Sofii.

Keywords: Rudolf Nováček, Umělecká beseda

Zdeněk Fibich and Rudolf Nováček. Years of Cooperation in the Umělecká beseda, 1884-1890

Am 1. Oktober 1884 kam der Absolvent der höheren Realschule in Temesvar, der Musikakademie in Budapest und des Konservatoriums in Wien, Rudolf Nováček, nach Prag, um die Funktion des Kapellmeisters der Kapelle des 28. k. u. k. Infanterieregiments zu übernehmen, und bereits am 19. November wurde er Mitglied der Musiksektion des Vereins Umělecká beseda [Künstlerischer Verein]. Seit diesem Moment hat sein schöpferischer Geist den Verein praktisch dominiert. Rudolf Nováček war ein ausgezeichneter Violinist, sodass er mit anderen Mitgliedern der Sektion ein Streichquartett gründete, das mit seinen Auftritten die gesellschaftlichen Veranstaltungen des Vereins begleitet hat. Weitere Mitglieder des Ensembles waren im Verlauf der Zeit z.B. Hanuš Wihan, František Ondříček, Karel Ondříček, Jan Mařák und Otakar Nováček. Nach der Eröffnung des Rudolfinums im Jahre 1885 war die Kapelle des 28. Infantgerieregiments unter der Leitung Nováčeks an den populären Konzerten der Umělecká beseda stark beteiligt. In Zusammenarbeit mit Zdeněk Fibich, des Programmgestalters des Vereins, wurden bei den sog. populären Konzerten hervorragende tschechische Orchesterwerke gespielt. Nováček hat auch einige Kompositionen Fibichs instrumentiert. Dieser Prozess wurde mit der Anstellung Nováčeks als Militärkapellmeister in Sofia unerwartet beendet, aufgrund derer er Prag am 19. September 1890 verlassen hat.
Übersetzt von Vlasta Reittererová

Published: December 11, 2010  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Šebesta, J. (2010). Zdeněk Fibich a Rudolf Nováček. Společná léta v Umělecké besedě 1884-1890. Musicologica Olomucensia12, Article 309-320. https://doi.org/10.5507/mo.2010.035
Download citation

Selected references

  1. Jiří Rak, Vít Vlnas, "Habsburkové a česká společnost v 19. století", in: Jiří Rak und Vít Vlnas (eds.), Habsburské století 1791-1914. Česká společnost ve vztahu k dynastii a monarchii (Prague, 2004).
  2. Petra Kvasničková, "Antonín Dvořák a vojenská hudba", in: Jitka Bajgarová (ed.), Vojenská hudba v kultuře a historii českých zemí 1 (Prague, 2007).
  3. Ladislav Dolanský, Hudební paměti, ed. Zdeněk Nejedlý (Prague, 1949).
  4. Vladimír Hudec, Zdeněk Fibich. Tematický katalog (Prague, 2001).
  5. Antal Stašek, "Hrst úvah, chumáč vzpomínek", in: Založení Národního divadla 1868 (Prague, 1918), p. 61-76.
  6. Ivana Čornejová, Jiří Rak, Vít Vlnas, Ve stínu tvých křídel (Prague, 1995).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.