Musicologica Olomucensia vol. 12, (2010):297-307 | DOI: 10.5507/mo.2010.034

Zdeněk Fibich jako argument v Novákově polemice s Nejedlým

Lenka Křupková
Na Tabulovém vrchu 7, 779 00 Olomouc, Czech Republic

Na počátku třicátých let 20. století vyvrcholila letitá zášť Vítězslava Nováka vůči svému kritikovi Zdeňku Nejedlému. V roce 1931 vydal Novák brožuru Zdeněk Nejedlý v zrcadle své vědecké kritiky, v níž analyzuje Nejedlého hodnocení své kompoziční práce a srovnává je s posudky kompozičního stylu Zdeňka Fibicha, které Nejedlý publikoval v roce 1925 v knize Zdeňka Fibicha milostný deník. Novák zde totiž nachází ze svého pohledu nelogická, rozporná Nejedlého tvrzení a současně v mnoha příkladech poukazuje na nedostatky Fibicha coby skladatele. Zdeněk Fibich a jeho tvorba se tak stali Novákovi důkazním materiálem nedostatečného hudebního nadání i odborných kompetencí Zdeňka Nejedlého. Studie se rovněž zabývá dalšími hodnoceními Fibichových klavírních skladeb, a to ze strany skladatelových pozdějších vykladačů (V. Helfert, V. Hudec), ale i dobových recenzentů. Srovnání ukazuje některé společné prvky, jež vykrystalizovaly v historii recepce Fibichovy hudby.

Keywords: Zdeněk Fibich, Vítězslav Novák, Zdeněk Nejedlý, polemics

Zdeněk Fibich as a Case in Novák's Dispute with Nejedlý

The beginning of the 1930s marked a culmination in the long-lasting hatred of Vítězslav Novák towards his critic Zdeněk Nejedlý. In 1931 Novák issued a brochure entitled Zdeněk Nejedlý in the Mirror of His Scientific Critique in which he analyzes Nejedlý's criticism of his compositions and compares it with Nejedlý's evaluation of the musical style of Zdeněk Fibich published in 1925 in the book The Love Diary of Zdeněk Fibich. Novák identifies logical weaknesses in the statements of Nejedlý and, as a counterattack, he points to some insufficiencies of Fibich as a composer. In the argument by Novák, Zdeněk Fibich and his works serve as evidence of Zdeněk Nejedlý's insufficient musical talent and lack of expertise. The paper also deals with other evaluations of Fibich's piano works, from the points of view of the composer's subsequent interpreters (Helfert, Hudec) and contemporary reviewers. The comparison of various views identifies some common elements in the reception history of Fibich's music.

Published: December 11, 2010  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Křupková, L. (2010). Zdeněk Fibich jako argument v Novákově polemice s Nejedlým. Musicologica Olomucensia12, Article 297-307. https://doi.org/10.5507/mo.2010.034
Download citation

Selected references

  1. Vítězslav Novák, Vítězslav Novák contra Otakar Ostrčil (Prag 1931).
  2. Josef Bartoš u.a., Otakar Ostrčil či Vítězslav Novák (Prag 1931).
  3. Vítězslav Novák, Zdeněk Nejedlý v zrcadle své vědecké kritiky (Prag, 1931).
  4. Zdeněk Nejedlý, Vítězslav Novák (Prag, 1921).
  5. Zdeněk Nejedlý, Zdeňka Fibicha milostný deník (Prag, 1925).
  6. Vítězslav Novák, Vítězslav Novák. O sobě a o jiných (Praha, 1970).
  7. Vladimír Lébl, Vítězslav Novák. Život a dílo (Prag, 1964).
  8. Hans Mersmann, Musikgeschichte in der abendländischen Kultur (Frankfurt/M, 1955).
  9. Vladimír Hudec, Zdeněk Fibich (Prag, 1971).
  10. Jiří Kopecký, ed., Zdeněk Fibich. Stopy života a díla (Olomouc, 2009).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.