Musicologica Olomucensia vol. 12, (2010):287-296 | DOI: 10.5507/mo.2010.033
Fibich a Dvořák: skryté přátelství mezi dvěma "nepřáteli"
- Karla Majera 165, 252 31 Všenory, Czech Republic
"Boje o Dvořáka" ze začátku 20. století ukázaly Dvořáka a Fibicha jako rivaly, což dobře zapadlo do recepčních stereotypů, které se vytvořily již za jejich života. Ale zatím žádný badatel nepodrobil důkladnému výzkumu jejich osobní vztah, který byl ve skutečnosti harmonický. Skladatelé se pravděpodobně poprvé setkali v roce 1871 při nebo krátce před prvním z nesčetných koncertů, na jejichž programech se často zároveň ocitly premiéry děl obou autorů. Ačkoliv byl Fibich o devět let mladší než Dvořák, začal svou kariéru dříve, a Dvořák měl víc než dostatečný důvod k nenávisti, ale nemáme žádný důkaz nějakého odtažitého chování, a také jednání mladého Fibicha se jeví jako přátelské. Oba skladatelé se usadili v Praze a zřejmě se často vídávali. Jejich kontakty mohly zesílit po svatbě Fibicha s Betty Fibichovou, jež zpívala stěžejní role při mnoha světových premiérách Dvořákových velkých vokálních děl. Tento vztah mohla upevnit různými způsoby ještě Dvořákova manželka. Dvořákova a Fibichova skladatelská produkce se vyvíjela současně, ale Dvořákův věhlas nezastavitelně rostl, což případně mohlo vzbudit nenávist, ovšem také Fibich se zdá být imunní vůči žárlivosti. Vše nasvědčuje tomu, že jejich vztah zůstal srdečný a plný vzájemného uznání. Důležité jsou pro nás jak dokumenty, které se týkají jejich společné práce pro Českou akademii pro vědy, slovesnost a umění, tak záznamy jejich rozhovorů a prohlášení, která o sobě vzájemně pronesli. Jedna z těchto zpráv obsahuje vysvětlení způsobu, jakým došlo ke zkreslení pohledu na jejich vztah.
Keywords: Antonín Dvořák, Zdeněk Fibich, Dvořák battles
Fibich and Dvořák: The Hidden Friendship between Two "Enemies"
Die "Kämpfe um Dvořák" zu Beginn des 20. Jahrhunderts haben Dvořák und Fibich als Rivalen dargestellt, was gut zu Wahrnehmungsmustern passt, die sich schon zu deren Lebzeiten eingebürgert hatten. Aber kein Wissenschaftler hat bis jetzt eine gründliche Untersuchung ihrer gegenseitigen, in Wahrheit harmonischen Beziehung angestellt.
Beide sind einander wahrscheinlich im Jahre 1871 zum ersten Mal begegnet, bei, oder kurz vor dem ersten der zahllosen Konzerte, von denen wir wissen, dass in ihnen Werke beider von ihnen, oft in gleichzeitigen Uraufführungen, auf dem Programm standen. Obwohl Fibich neun Jahre jünger als Dvořák war, hatte er einen Vorsprung in der Entwicklung seiner Karriere, und Dvořák hätte nur zu guten Grund gehabt, ihn zu beneiden - aber wir haben keinen Beweis dafür, dass er je diesbezügliche Neidgefühle gehabt hätte, und auch der junge Fibich scheint ihm gegenüber freundlich gesinnt gewesen zu sein. Als Erwachsene hatten beide Komponisten größtenteils Prag als Hauptwohnsitz und beide sind einander offensichtlich ziemlich oft begegnet. Ihre gegenseitigen Kontakte könnten sich nach der Verehelichung Fibichs mit Betty Hanušová verstärkt haben, da diese führende Partien in zahlreichen Uraufführungen von Dvořáks größeren Vokalwerken gesungen hat. Dvořáks Frau könnte noch dazu beigetragen haben, diese Verbindung noch auf die eine oder andere Weise zu festigen. Die kompositorische Produktion Dvořáks und Fibichs hat sich in gleichen Schritten entwickelt, aber Dvořáks Reputation ist auf spektakuläre Weise angestiegen, sodass sich die möglichen Neidgefühle theoretisch auf die Seite Fibichs verlagern hätten können. Aber auch er scheint gegen Eifersucht immun gewesen zu sein. Alles deutet vielmehr darauf hin, dass ihre gegenseitige Beziehung freundlich und voll gegenseitiger Hochschätzung geblieben ist. Aufschlussreich sind in dieser Hinsicht Dokumente über ihre gemeinsame Arbeit im Rahmen der Tschechischen Akademie der Wissenschaften, Literatur und Kunst, ebenso wie Berichte über ihre Gespräche miteinander und Aussagen des einen über den anderen. Einer dieser Berichte gibt Aufschluss über die Art und Weise, wie die Wahrnehmungen ihrer gegenseitigen Beziehung verzerrt worden sind.
Übersetzt von Vlasta Reittererová
Published: December 11, 2010 Show citation
Selected references
- Zdeněk Fibich. Sborník dokumentů a studií, ed. Artuš Rektorys (Prague, 1952).
- Antonín Dvořák: Correspondence and Documents, ed. Milan Kuna et al., Vol. 7 (Prague, 1999).
- Rudolf Pečman, Útok na Antonína Dvořáka (Brno, 1992).
- Antonín Dvořák. Sborník statí o jeho životě a díle (Prague, 1912).
- Ottův naučný slovník, Vol. 9 (Prague, 1895).
- Vladimír Hudec, Zdeněk Fibich: Thematic Catalogue (Prague, 2001).
- John Tyrrell and Judith A. Mabary, "Fibich, Zdeněk", in: Grove Music Online. Oxford Music Online, http://www.oxfordmusiconline.com/subscriber/article/grove/music/09590 (accessed 11 July 2010).
- O. Hostinského Vzpomínky na Fibicha (Prague, 1909).
- Otakar Šourek, Život a dílo Antonína Dvořáka, Vol. 1, 3rd ed. (Prague, 1954).
- Leoš Karel Žižka, Mistři a mistříčkové. Vzpomínky na české muzikanty let 1881-1891, 2nd, expanded edition (Prague, 1947).
- Tereza Kibicová, "Antonín Dvořák nejbližšímu příteli II. Dosud nepublikovaná korespondence Antonína Dvořák adresovaná Aloisi Göblovi", Hudební věda, 44 (2007), combined Nos. 3-4.
- Josef Zubatý: "Z upomínek na dra. Antonína Dvořáka", Hudební revue, 3 (1910), No. 1, p. 19.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.