Musicologica Olomucensia vol. 12, (2010):273-280 | DOI: 10.5507/mo.2010.031

Zdeněk Fibich pohledem Leoše Janáčka

Veronika Vejvodová
Údolní 44, 602 00 Brno, Czech Republic

Prozkoumáním fibichovských pramenů z Janáčkovy pozůstalosti vyšlo najevo, že Janáček se o dílo svého současníka (který byl pouze o 4 roky starší) živě zajímal. Janáček o Fibichových skladbách publikoval články a kritiky v různých hudebních časopisech (referáty o skladbách Missa Brevis, Nevěsta messinská, Hedy, Šárka). V Janáčkově pozůstalosti se také nachází partitura opery Hedy, orchestrální hlasy symfonické básně Othello a také partitura opery Něvesta messinská (vedle této také 2 vydání libreta opery). Kromě toho také Janáček pravděpodobně navštívil představení této opery nebo studoval partituru asi někdy mezi léty 1884-1886. Celkový vztah Janáčka k Fibichovu dílu byl vesměs pozitivní, ale nijak zvlášť vyhraněný. Fibichovo dílo ho sice zajímalo, ale nijak neprovokovalo. Ve svých článcích se Janáček o Fibichovi na jedné straně vyjadřuje jako o duchaplném skladateli, chválí jeho bohatou tématickou práci a práci s tóninami, na druhé straně však o něm později píše jako o skladateli mdlých tónů a konstatuje absenci jeho rytmického vtipu. Z hlediska instrumentace si všímá dvou momentů v jeho díle - zurčení potůčků a veslování v Hedy, které hodnotí jako snahu napodobit skutečný zvuk obou dějů ve zvuku orchestru.

Keywords: Zdeněk Fibich, Leoš Janáček's letters, critics

Zdeněk Fibich as Viewed by Leoš Janáček

Janáček interessierte sich für das Werk von Zdeněk Fibich, der nur 4 Jahre älter als Janáček war. Janáček auch veröffentlichte mehrmals über das Werk Zdeněk Fibichs geteilte Artikel und Kritiken in verschiedene musikalische Zeitschriften (Missa Brevis, Die Braut von Messina, Hedy, Šárka). Im Nachlass Janáčeks befindet sich auch die Partitur von der Oper Hedy, Orchesterstimmen für die symphonische Dichtung Othello und auch die Partitur von der Oper Die Braut von Messina (dazu auch 2 Librettos der Oper). Außerdem besuchte Janáček die Aufführung dieser Oper oder studierte die Partitur wahrscheinlich zwischen 1884 and 1886. Beziehung Janáčeks mit dem Werk von Fibich war positiv aber wechselvoll. Janáček interessierte sich für Werk seines Kolleges aber wir können auch behaupten, dass seines Werk provoziert ihn keineswegs nicht. Einerseits bezeichnete Janáček Fibich als sinnvoll Komponist, andererseits schrieb er über Abstinenz von der rhythmischen Invention. Janáček wertete Instrumentation Fibichs (besonders in der Oper Hedy). Er wird überzeugt, dass Fibich bemühte sich den realen Klang im Orchester imitieren.

Published: December 11, 2010  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vejvodová, V. (2010). Zdeněk Fibich pohledem Leoše Janáčka. Musicologica Olomucensia12, Article 273-280. https://doi.org/10.5507/mo.2010.031
Download citation

Selected references

  1. Bohumír Štědroň (ed.), Janáček ve vzpomínkách a dopisech (Prague, 1946).
  2. Svatava Přibáňová (ed.), Hádanka života (Brno, 1990).
  3. John Tyrrell (ed.), Intimate Letters. Leoš Janáček to Kamila Stösslová (London, 2005).
  4. Eva Drlíková, Theodora Straková (eds.), Leoš Janáček. Literární dílo, I/1-1 (Brno, 2003).
  5. Československé armádě pozdravy a vzkazy, (Prague, 1923).
  6. Eva Drlíková, Leoš Faltus, Svatava Přibáňová (eds.), Leoš Janáček. Teoretické dílo, I/2-2 (Brno, 2007-2008).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.