Musicologica Olomucensia vol. 12, (2010):263-271 | DOI: 10.5507/mo.2010.030

Českým skladatelům přitažlivá i odpudivá Šárka

Jiří Zahrádka
Filipínského 21, 615 00 Brno, Czech Republic

Téma dívčí války se v české literatuře objevuje poprvé v Kosmově Kronice Čechů. Zde je však líčena jen jako hra mezi jinochy a dívkami. V pozdější české veršované kronice takřečeného Dalimila z počátku 14. století je již pověst vylíčena jako dívčí válka s propracovaným dějem i jmény postav. Další zpracování od kronikáře Přibíka Pulkavy z Radenína ze druhé poloviny 14. století, Aeneáše Sylvia Piccoliminiho (posléze papeže Pia II.) z 15. století a Racka Doubravského z Doubravky ze 16. století vycházela z Dalimilovy verze příběhu. Také znění kronikáře Václava Hájka z Libočan z první poloviny 16. století přebírá v podstatě Dalimilovo vyprávění, které je však poněkud rozšířeno. V českém prostředí v 19. století jsou známa tři libreta s tematikou dívčí války: z pera Julia Zeyera, Karla Pippicha a Anežky Schulzové. První z libret je Šárka od Julia Zeyera. Libreto vzniklo na popud Antonína Dvořáka patrně v roce 1880. Dvořák však libreto Zeyerovi vrátil. Poté bylo neúspěšně nabídnuto Bedřichu Smetanovi a Karlu Bendlovi. Je pochopitelné, že když o libreto požádal tehdy neznámý skladatel Leoš Janáček, který navíc Zeyerovo libreto značně přepracoval, dotčený básník mu zhudebnění zakázal. Důvodem byly i smetanovské spory Janáčka s V. V. Zeleným, redaktorem časopisu Dalibor. Není divu, že když se Zeyer informoval na Janáčka právě u Zeleného, nedostal žádné kladné vyjádření. To také podpořilo jeho rozhodnutí nepovolit Janáčkovi použití libreta, přesto že opera již byla vypracována.

Keywords: Leoš Janáček, opera Šárka, Julius Zeyer

Šárka in the Eyes of Czech Composers, Attractive as Well as Ill-Favoured

Das Thema des Mädchenkrieges erscheint in der tschechischen Literatur zum ersten Mal in der Chronica Bohemorum des Cosmas von Prag, wo sie jedoch lediglich als ein ritueller Wettstreit zwischen den jungen Männern und den Mädchen geschildert wird. In der am Anfang des 14. Jahrhunderts auf Tschechisch in Versen geschriebenen Chronik des sogenannten Dalimil wird die Sage bereits als ein Krieg der Frauen mit einer ausgearbeiteten Handlung und konkreten Personennamen beschrieben. Weitere Versionen der Sage stammen vom Chronisten Přibík Pulkava von Radenín [Pulkawa von Radenin] aus der zweiten Hälfte des 14. Jahrhunderts, von Aeneas Sylvius Piccolomini (dem späteren Papst Pius II.) aus dem 15. und von Racek Doubravský von Doubravka aus dem 16. Jahrhundert; alle haben die Fassung des Dalimil weiter entwickelt. Auch die von Václav Hájek z Libočan [Wenzeslaus Hajek von Libotschan] in der ersten Hälfte des 16. Jahrhunderts verfasste Version übernimmt und ergänzt im Grunde die Version des Dalimil. Es gibt drei tschechische Libretti mit dem Thema des Mädchenkrieges, und zwar von Julius Zeyer, Karel Pippich und Anežka Schulzová. Das Libretto Šárka von Julius Zeyer ist auf Anregung von Antonín Dvořák wahrscheinlich im Jahre 1880 entstanden, Dvořák hat es jedoch dem Schriftsteller zurückgegeben. Auch bei Bedřich Smetana und Karel Bendl erweckte der Text kein Interesse. Es war der damals als Komponist noch unbekannte Leoš Janáček, der Zeyers Libretto vertont hat - allerdings ohne dessen Wissen und mit wesentlichen Umarbeitung des Textes. So ist es verständlich, dass Zeyer, als ihn Janáček im Nachhinein davon verständigte und ihn um seine Bewilligung bat, sich verletzt fühlte und die Vertonung verbot. Ein weiterer Grund war die Polemik um Smetana zwischen Janáček und dem Redakteur der Zeitschrift Dalibor, Václav Vladimír Zelený. Kein Wunder, dass Zeyer, als er sich bei Zelený über Janáček informierte, keine positive Antwort erhielt. Dies hat seine Entscheidung, dem Komponisten die Verwendung des Librettos nicht zu gestatten (obwohl die Oper bereits komponiert wurde), nur unterstützt.

Published: December 11, 2010  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zahrádka, J. (2010). Českým skladatelům přitažlivá i odpudivá Šárka. Musicologica Olomucensia12, Article 263-271. https://doi.org/10.5507/mo.2010.030
Download citation

Selected references

  1. Jan Voborník, Julius Zeyer (Prague, 1919).
  2. Otakar Šourek, "Dívčí boj" v české opeře, Listy Hudební Matice, 5 (1926), No. 3, p. 95.
  3. Karel Krejčí (ed.), Ze vzpomínek Elišky Krásnohorské, (Prague, 1950).
  4. Otakar Šourek, Život a dílo Antonína Dvořáka, Vol. II 1878-1890 (Prague, 1928).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.