Musicologica Olomucensia vol. 12, (2010):209-216 | DOI: 10.5507/mo.2010.025
Zajištěné místo v dějinách: prosazování Fibichových melodramů
- University of Missouri, School of Music, 138 Fine Arts Building, Columbia, Missouri 65211, USA
Melodramům Zdeňka Fibicha je dnes vyhrazen nepopiratelný význam v historii české hudby. Tento stav byl zčásti pojištěn Fibichovými současníky a četnými kulturními organizacemi, které včlenily deklamace básnických děl do svých hudebních programů. Známí herci a herečky, zejména z pražského Prozatímního a Národního divadla, jako například Otýlie Sklenářová-Malá a Jakub Seifert, podporovali jak prodej, tak časté uvádění Fibichových koncertních melodramů. Tito a další vynikající umělci pokračovali v kultivaci melodramu díky tomu, že získali hlavní role ve Fibichově Hippodamii a udrželi si je po celou dobu její popularity. Také Česká filharmonie pod vedením svých nejvýznamnějších šéfů, jakým byl např. Václav Talich, mnohokrát spojila své síly s herci, aby uvedla Fibichovy orchestrální melodramy. Prezentace těchto děl široké posluchačské veřejnosti - městské i venkovské, frekvence, se kterou byly nasazovány do programu specializovanými umělci, jen zvýšily jejich dosah. Tyto faktory jsou také životně důležité pro pochopení nebývalé popularity melodramu v českých zemích v poslední čtvrtině devatenáctého století. Fibichova umělecká pozice v Praze a jeho jedinečné postavení v roli asistenta dirigenta Prozatímního divadla také dopomohly k tomu, aby jeho díla získala své zvláštní místo mezi těmi nejoblíbenějšími od českých skladatelů.
Keywords: Concert melodrama, 19th century Czech music, Zdeněk Fibich
Securing a Place in History: The Promotion of Fibich's Melodramas
In unserer Zeit ist die Relevanz der Melodramen Zdeňek Fibichs für die Geschichte der tschechischen Musik unbestritten. Dieser Stellenwert ist zum Teil bereits durch Fibichs Zeitgenossen und die zahlreichen kulturellen Organisationen gesichert worden, die Deklamationen poetischer Werke in ihre sonst musikalischen Programme aufnahmen. Bekannte Schauspieler und Schauspielerinnen, hauptsächlich vom Prager Interims- und Nationaltheater, wie etwa Otýlie Sklenářová-Malá und Jakub Seifert, haben Fibichs Konzert-Melodramen durch Aufnahme in ihre öffentlichen Programme gefördert. Diese und andere hervorragende Interpreten haben sich in der Folge für das Melodrama auch dadurch eingesetzt, dass sie die Hauptrollen in Fibichs Melodram Hippodamie während der langen Dauer von dessen Popularität übernommen haben. Auch die Tschechische Philharmonie hat unter einigen der wichtigsten Dirigenten ihrer Geschichte - darunter Václav Talich - seine Kräfte mit professionellen Theaterleuten zur Aufführung von Fibichs Melodramen vereinigt. Der Umstand, dass diese Werke vor einem ganz verschiedenartigen, städtischen und ländlichen, Publikum, gespielt wurden, die Häufigkeit ihrer Aufführungen und die erfahrenen Interpreten haben ihre Anziehungskraft noch vermehrt. Diese Faktoren sind auch wesentlich für die Erklärung der beispiellosen Popularität des Melodramas überhaupt in den böhmischen Ländern im letzten Viertel des 19. Jahrhunderts. Fibichs künstlerisches Renommee in Prag und seine bevorzugte Stellung als Zweiter Kapellmeister des Interimstheaters haben ebenfalls dazu beigetragen, dass seine Werke besonders gefragt waren.
Übersetzt von Vlasta Reittererová
Published: December 11, 2010 Show citation
Selected references
- Bohuslav Havránek (ed.), Slovník spisovného jazyka českého, Vol. 3 (Prague, 1989).
- John Tyrrell, Czech Opera (Cambridge, 1988).
- Artuš Rektorys (ed.), Zdeněk Fibich: Sborník dokumentu a studii o jeho životě a díle, Vol. 1 (Prague, 1951).
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.