Musicologica Olomucensia vol. 12, (2010):151-161 | DOI: 10.5507/mo.2010.019
Zdeněk Fibich a Antonín Dvořák. K charakteristice jejich symfonií
- Richard-Lenel-Weg 3, 69151 Neckargemünd, Deutschland
Dosavadní bádání klasifikovalo Fibichovy tři dokončené symfonie dvěma extrémními konstrukcemi, buď ve srovnání s jeho současníky jako epigonská díla, nebo jako do budoucnosti ukazující a předjímající G. Mahlera. Srovnání s B. Smetanou a zejména s A. Dvořákem ukazuje, že se Fibich vyvíjel od naplňování norem daného hudebního druhu přes cyklický koncept, formovaný motivickými a tématickými transformacemi, po volné, vzájemně přiřazované hudebně vyprávějící epizody. Naproti tomu Dvořákovo symfonické dílo vykazuje spíše opačný průběh. Fibichovy symfonie lze nejspíše přirovnat k Dvořákově tvorbě středního období. Fibich sice nedosáhl Dvořákovy kompoziční kvantity ani kvality, jeví se však v evropském kontextu končícího 19. století rovněž jako významný symfonik.
Keywords: Symphony in 19th century, Bedřich Smetana, Antonín Dvořák, Zdeněk Fibich
Towards a Characterization of the Symphonies of Zdeněk Fibich and Antonín Dvořák
Previously, researchers have classified Fibich's three completed symphonies in one of two extreme categories: as epigonal compositions that merely follow the example of his contemporaries, or as works that anticipate the future as predecessors of the symphonies of G. Mahler. A comparison of these works with B. Smetana's compositions, and particularly with A. Dvořák's, shows that Fibich's mastery of symphonic norms for motivic and thematic transformation within the standard cyclic form evolved to freely composed, paratactic, musically depictive episodes. Dvořák's symphonic works take a somewhat different path. Fibich's symphonies are comparable to those of Dvořák's middle period. Although Fibich did not attain the quality or quantity of Dvořák's compositional output, he clearly is a significant European symphonist from the close of the nineteenth century.
Translated by Judith Fiehler
Published: December 11, 2010 Show citation
Selected references
- Siegfried Mauser (Hrsg.), Handbuch der musikalischen Gattungen. Bd. 3,1 (Laaber 2002).
- Jana Fojtíková and Věra Šustíková (Hrsg.), Fibich - Melodram - Secese / Fibich - Melodrama - Art Nouveau (Prague 2000).
- Ludwig Finscher (Hrsg.), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Zweite Auflage, Personenteil, Bd. 6 (Kassel, 2001).
- Klaus Döge, Antonín Dvořák. Leben - Werke - Dokumente (Zürich 1997; 2., überarbeitete und erweiterte Auflage).
- Otakar Šourek (Hrsg.), Antonín Dvořák in Briefen und Erinnerungen (Prag 1954).
- Helmut Boese, Zwei Urmusikanten. Smetana - Dvořák (Zürich, Leipzig u.a. 1955).
- John Clapham, Dvořák (New York u.a. 1979).
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.