Musicologica Olomucensia vol. 12, (2010):111-118 | DOI: 10.5507/mo.2010.015

Progresivní stylistické prvky ve Fibichově pozdní opeře ©árka (1896-1897)

Nors S. Josephson
Silvanerweg 13, 67146 Deidesheim, Deutschland

Fibichova opera ©árka vznikla na konci devadesátých let 19. století a stojí tak na prahu 20. století. Její vysoce propracovaná motivická a intervalová hudební řeč byla skladatelem záměrně rozvinuta, aby umocnila dramatickou expresivitu. Dokonce doąlo k výraznému roząíření tonálních prostředků ve směru sekundových vztahů jako např. postupy g - As nebo C - Des v závěrečné scéně opery. Fibich také spojoval mistrovským způsobem dramatické protiklady (časté střety muľského a ľenského prvku), které upomínají na podobné polarity v operní tvorbě Leoąe Janáčka. Ačkoliv se v ©árce objevují subtilní reminiscence na Smetanovu Libuąi a Wagnerova Tristana a Parsifala (zejména v milostném duetu v závěru 2. jednání), Fibich se vyvaroval jakémukoliv povrchnímu napodobování a dosáhl vrcholu v české dramatické tvorbě.

Keywords: Fibich's opera ©árka, analysis of 19th century opera

Progressive Stylistic Features in Fibich's Late Opera ©árka (1896-1897)

Zdeněk Fibich's Oper ©árka entstand in den späteren 1890er Jahren und steht somit an der Schwelle zum angehenden 20. Jahrhundert. Ihre höchst konzentrierte motivische und intervallische Tonsprache wird vom tschechischen Komponisten systematisch entwickelt um ihre dramatische Ausdruckskraft zu verstärken. Außerdem werden ihre tonalen Stilmittel enorm erweitert. Letztere betonen oft Kleinsekundbeziehungen, so z.B. g-As oder C-Des in der letzten Szene des III. Aktes. Zudem verbindet Fibich seine schroffen dramatischen Gegensätze (die oft männlich-weibliche Konflikte betonen) auf meisterliche Art, eine Technik, die bereits auf ähnliche dramatische Polaritäten in den Opern Janáčeks hinweist. Obwohl sublimierte Erinnerungen an Smetanas Libuąe und Wagners Tristan und Parsifal noch vorkommen (so besonders im herrlichen Liebesduett am Ende des II. Aktes), erreicht Fibich in ©árka einen künstlerischen Höhepunkt in der Geschichte der tschechischen Nationaloper.

Published: December 11, 2010  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Josephson, N.S. (2010). Progresivní stylistické prvky ve Fibichově pozdní opeře ©árka (1896-1897). Musicologica Olomucensia12, Article 111-118. https://doi.org/10.5507/mo.2010.015
Download citation

Selected references

  1. Jana Fojtíková, Věra ©ustíková (eds.), Fibich - Melodram - Secese (Praha, 2000).
  2. Jiří Kopecký, Opery Zdeňka Fibicha z devadesátých let 19. století (Olomouc, 2008).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.