Musicologica Olomucensia vol. 12, (2010):73-80 | DOI: 10.5507/mo.2010.011
Wagnerianismus v českých zemích v osmdesátých letech 19. století
- Jiřího Franka 1762, 256 01 Benešov, Czech Republic
V osmdesátých letech 19. století lze v kontextu českých zemí vyzdvihnout několik událostí, které podněcovaly rozličné debaty o díle Richarda Wagnera a o jeho vlivu na českou národní hudbu. Mezi tyto milníky patřilo především otevření Národního divadla, uvedení Parsifala v Bayreuthu, Wagnerovo úmrtí, premiéra Fibichovy Nevěsty messinské, premiéra Lohengrina v Národním divadle a uvedení Lohengrina a Tannhäusera v plzeňském městském divadle. Roku 1881 byly definitivně ukončeny tzv. "boje o Wagnera". V tomto roce došlo k poslednímu výraznějšímu výboji antiwagnerianismu, když František Pivoda vydal knihu O hudbě Wagnerově. Velká část české hudební kritiky i umělců vnímala v osmdesátých letech Wagnera jako skladatelského velikána a reformátora opery, jehož teoretické zásady byly díky postupnému prosazování díla Bedřicha Smetany chápány jako východisko moderní české opery. Národnostní předsudky a výhrady proti němectví Wagnerových děl se v tisku objevovaly jen velmi sporadicky. V uvádění Wagnerových i dalších moderních zahraničních děl na českém jevišti viděla publicistika cestu, kterou se musí Národní divadlo ubírat, aby se stalo divadlem světovým. Podobné názory sdílela také nevelká, hudebně vzdělaná část českého obecenstva, o které víme, že nezřídka navštěvovala také pražské německé divadlo. Wagnerovo němectví však nehrálo velkou roli ani u většiny zbylého publika, jak dokazuje divácký úspěch Lohengrina. Recepce díla Richarda Wagnera tak výmluvně ilustruje relativní nezávislost hudebního života, především v Praze, na obecných společenských náladách osmdesátých let, charakteristických postupným nárůstem nacionalistických tendencí.
Keywords: Wagnerianism, Czech Lands, music criticism
Wagnerianism in the Czech Lands in the 1880s
In den achtziger Jahren des neunzehnten Jahrhunderts können wir einige Ereignisse in den tschechischen Ländern hervorheben, die verschiedene Debatten um Richard Wagners Werk und seinen Einfluss auf die tschechische nationale Musik anregten. Zwischen diese Marksteine gehörten vor allem die Eröffnung des Nationaltheaters, die Aufführung von Parsifal in Bayreuth, Richard Wagners Tod, die Erstaufführung von Zdeněk Fibichs Braut von Messina, Lohengrins Premiere in dem Nationaltheater und die Aufführung von Lohengrin und Tannhäuser im Pilsner Stadttheater. Im Jahre 1881 wurden die "Kämpfe um Wagner" endgültig beendet. In diesem Jahr kam es zur letzten Entladung des "Antiwagnerianismus", als František Pivoda das Buch O hudbě Wagnerově [Über Wagners Musik] herausgab. Großer Teil der tschechischen Kritik und des Künstlerstandes nahm Richard Wagner in den achtziger Jahren als großen Komponisten und Opernreformator wahr, dessen theoretische Prinzipien dank der schrittweisen Durchsetzung von Bedřich Smetanas Werk als Ausgangspunkt der modernen tschechischen Oper verstanden waren. Nationale Vorurteile und Vorbehalte gegen das Deutschtum von Wagners Werken erschienen in der Presse nur sehr sporadisch. In den Aufführungen von Wagners Werken und von anderen modernen ausländischen Werken auf tschechischen Bühnen sah die Publizistik den Weg, den das Nationaltheater gehen muss, um ein Welttheater werden zu können. Ähnliche Ansichten hatte auch ein kleiner, musikalisch ausgebildeter Teil des tschechischen Publikums, von dem wir wissen, dass es nicht selten auch das Prager Deutsche Theater besuchte. Aber Wagners Deutschtum spielte nicht eine große Rolle auch bei der Mehrheit des übrigen Publikums, wie Lohengrins Zuschauererfolg erweist. Die Reflexion der Richard Wagners Werke illustriert also beredt die relative Unabhängigkeit des Musiklebens, vor allem in Prag, von allgemeinen gesellschaftlichen Stimmungen der achtziger Jahre, für die eine fortschreitende Zunahme der nationalistischen Tendenzen charakteristisch war.
Published: December 11, 2010 Show citation
Selected references
- Richard Wagner, Opera a drama (Prague, 2002).
- Otakar Hostinský, Vzpomínky na Fibicha (Prague, 1909).
- Jiří Kopecký (ed.), Zdeněk Fibich: Stopy života a díla (Olomouc, 2009).
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.