Musicologica Olomucensia vol. 11, (2010):87-94 | DOI: 10.5507/mo.2010.007
Filmová hudba v českých hudebních periodikách v 60. letech 20. století
- Řepov 165, 293 01 Mladá Boleslav, Czech Republic
V 60. letech 20. století došlo díky politicko-společenskému uvolnění v tehdejším Československu k výraznému tvůrčímu rozvoji filmu a filmové hudby. Díky znovuobnovení kontaktů se západoevropskou hudbou se začali mimo jiné uplatňovat nové kompoziční techniky, docházelo k proměnám vlastní filmové hudby, k funkčnějšímu využití reálných zvuků a ticha, průniku jazzové a populární hudby do filmu. Příspěvek se zabývá tím, jak tento vývoj reflektovala česká hudební periodika, především Hudební rozhledy. Texty o filmové hudbě jsou podle rozsahu, obsahu a formy rozčleněny do tří skupin. Poté je v rámci tohoto dělení sledován jejich vývoj, jsou podrobněji představeny a nazírány z různých hledisek. V závěru příspěvku autorka porovnává stav hudebně filmové kritiky se situací v české filmové hudbě ve vymezené dekádě a několika předchozích a následujících letech.
Keywords: Film music, Czech film music, Czech music periodicals, 1960s, Hudební rozhledy
Film Music in Czech Music Periodicals in the 1960s
In den sechziger Jahren des 20. Jahrhunderts setzte dank einer politisch-gesellschaftlichen Liberalisierung in der damaligen Tschechoslowakei eine bedeutsame kreative Entwicklung im Film und in der Filmmusik ein. Aufgrund der Wiederherstellung von Kontakten mit der westeuropäischen Musik begann man neben anderem neue Kompositionstechniken zu verwenden; es kam zu Veränderungen innerhalb der Filmmusik als solcher und zu einer funktionell besser entwickelten Verwendung von realistischen Tönen und der Stille; darüber hinaus fanden Jazz- und Popmusik Eingang in den Film. Der Beitrag beschäftigt sich mit der Reflexion dieser Entwicklung in den tschechischen Musikperiodika, vor allem in Hudební rozhledy [Musikrundschau]. Die Texte über die Filmmusik sind nach ihrem Umfang, nach ihrem Inhalt und ihrer Form in drei Gruppen eingeteilt. Im Rahmen dieser Einteilung wurden dann deren Entwicklungen verfolgt, wobei diese ausführlicher vorgestellt und aus verschiedenen Blickwinkeln behandelt wurden. Zum Schluss des Beitrags vergleicht die Autorin den Zustand der Musik-Filmkritik mit der Situation in der Filmmusik in einer festgelegten Dekade und in mehreren vorhergehenden und nachfolgenden Jahren.
Published: June 11, 2010 Show citation
Selected references
- Ludvík Havel, Český film 1945-1998 (Brno, 1998).
- Antonín Matzner and Jiří Pilka, Česká filmová hudba (Prague, 2002).
- Šárka Bartošková, Československé filmy 1960-1965, vol. 2, Filmografie tvůrčích pracovníků (Prague, 1966).
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.