Musicologica Olomucensia vol. 11, (2010):69-77 | DOI: 10.5507/mo.2010.005
Proměny české recepce opery Julietta Bohuslava Martinů
- Na Tabulovém vrchu 7, 779 00 Olomouc, Tschechische Republik
Studie představuje sondu do české recepce opery Julietta Bohuslava Martinů v období mezi léty 1938-1966. Premiéra této opery se uskutečnila v Praze roku 1938, následuje uvedení v Praze v roce 1963 a Brně v roce 1966. V tomto čtvrtstoletí trvajícím mezidobí dochází k umlčení hudby Bohuslava Martinů, nejprve ze strany okupující německé moci, později v důsledku nepřátelských postojů komunistických kulturních představitelů. Autorka studie zkoumá kritické reflexe na tři inscenace tohoto operního díla. Na konci třicátých let se postoje recenzentů od sebe lišily především podle příslušnosti k názorové orientaci na soudobou hudbu, jež byly v tehdejší české hudební kultuře reprezentované především dvěma skladatelskými seskupeními - Přítomností či Hudební skupinou Mánesa. V šedesátých letech jsou soudy na tuto operu silně ovlivněné socialistickou kulturní ideologií a vlastní "hudební" hlediska hrála sekundární roli.
Keywords: Bohuslav Martinů (1890-1959), Julietta, reception
The Metamorphoses of the Czech Reception of the Opera Julietta by Bohuslav Martinů
The paper brings an insight into the Czech reception history of the opera Julietta by Bohuslav Martinů focusing on the period 1938-1966. Its premier took place in Prague in 1938, other performances followed in Prague in 1963 and Brno in 1966. The gap of 25 years in between was due to the Nazi and communist regimes hostility to the work of Martinů. The author scrutinizes the responses of music criticism to the three stagings of the opera. At the end of the 1930s, the distribution of attitudes to the piece followed primarily the essential divisions among the various modernist groupings in the Czech musical life of the period, especially composer societies like Přítomnost and Mánes. In 1960s, the value judgements were heavily informed by the socialist ideology, the internal "musical" standpoints played a secondary role.
Published: June 11, 2010 Show citation
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.