Musicologica Olomucensia vol. 11, (2010):43-56 | DOI: 10.5507/mo.2010.003

Vztahy mezi akordy a funkční sledy ve skladbách Skrjabinova středního tvůrčího období

Marek Keprt
Jílová 15, 779 00 Olomouc, Tschechische Republik

Studie pojednává o vztazích mezi akordy a o funkčních sledech ve skladbách středního tvůrčího období Alexandra Nikolajeviče Skrjabina (1872-1915). Nejtypičtějším harmonickým postupem, užívaným Skrjabinem v této etapě kompozičního vývoje, je sled dvou akordů v tritónovém poměru. Tento tritónový poměr je charakteristický pro spojení frygické funkce a dominanty. Skrjabin přitom užívá čtyř až šestizvuků jak u dominanty, tak i u ostatních akordů včetně frygického. Spoj F-D, hojně využívaný především ve skladbách opusů 44-58, je často sekvencován a někdy dochází k vzájemné výměně funkcí F a D (ze spoje F-D se stává spoj D-F v tónině vzdálené o tritonus). Dalším tritónovým postupem je postup subdominanty s primou alterovanou vzhůru a tóniky. Mezi funkčními sledy, jež v harmonické větě předcházejí postupu F-D, lze především vyzdvihnout užití mimotonálních dominant a mediant. Úloha tóniky je neustále zeslabována, a to jak v průběhu skladby, tak v jejím závěru.

Keywords: Alexander Nikolayevich Scriabin (1872-1915), phrygian function, altered chords, harmonic analysis

Relations between Chords and Functional Sequences in Compositions from Scriabin's Middle Creative Period

The study deals with relations between chords and functional successions in compositions from the middle creative period of Alexander Nikolayevich Scriabin (1872-1915). The most typical harmonic technique used by Scriabin in this phase of his compositional development is the succession of two chords at the tritone, characteristic in the union of the Phrygian (P) and Dominant (D) functions. Scriabin uses four- to six-note sonorities at both the Dominant and Phrygian as well as at other tonal levels. Much used in op. 44-58, the P-D sequence is often segmented and where an exchange of P and D functions sometimes take place (the sequence P-D turns into D-P in the key of the tritone). Another tritone technique is the subdominant with the prime altered upwards and the tonic. Among the functional successions which in the harmonic movement precede the P-D sequence, especially the application of extratonal dominants and mediants can be pointed out. The role of the tonic is constantly weakened, both in the course of the composition and in its conclusion.

Published: June 11, 2010  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Keprt, M. (2010). Vztahy mezi akordy a funkční sledy ve skladbách Skrjabinova středního tvůrčího období. Musicologica Olomucensia11, Article 43-56. https://doi.org/10.5507/mo.2010.003
Download citation

Selected references

  1. Marek Keprt, "Akkordstrukturen in den Kompositionen von Skrjabins mittlerer Schaffensperiode", in: Věra Šímová und Jan Vičar (Hrsg.), Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Musicologica Olomucensia X (Olomouc 2009), S. 59-78.
  2. Otto Kolleritsch (Hrsg.), Alexander Skrjabin, Studien zur Wertungsforschung 13, (Graz, 1980).
  3. Leonid Sabanejew: Erinnerungen an Alexander Skrjabin, Musik konkret 14 (Verlag Ernst Kuhn: Berlin 2005).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.