Musicologica Olomucensia vol. 10, (2009):133-146
Proč je Věc Makropulos u Anglosasů oblíbenější? Sonda do recepce Janáčkovy opery v Německu, Anglii a USA
- Na Tabulovém vrchu 7, 779 00 Olomouc, Tschechische Republik
Studie sleduje proměnu hodnocení opery Věc Makropulos Leoše Janáčka od chvíle její zahraniční premiéry až do dnešních dnů na materiálu německy a anglicky psaných recenzí. Na základě studia těchto dokumentů zjišťuje autorka specifika německé a anglosaské janáčkovské recepce. Z kritické reflexe je zřejmé, že německé publikum bylo k Janáčkovi vždy poněkud odměřené a do dnešních dnů je stále aktuální problém udržitelnosti Janáčkovy opery Věc Makropulos v dramaturgiích německých operních scén. Naproti tomu z anglických kritik cítíme mnohem větší vstřícnost k tomuto dílu. Ve Velké Británii a zvláště v USA je tato opera chápána jako zajímavé, velmi přitažlivé dílo 20. století, jež sice zvláštnostmi svého námětu a jeho Janáčkovým zpracováním může přinášet inscenátorům i publiku určité potíže, o jehož kvalitách a scénické působnosti však nemůže být pochyb.
Why The Makropulos Case is Most Popular with the Anglo-Saxons? A Probe into the Reception of Janáček's Opera in Germany, England and the USA
The author registers the assessment of the opera The Makropulos Case by Leoš Janáček since its foreign premiere up to the present day, as it is reflected in German and English reviews. From their study the specific features of German and Anglo-Saxon reception of Janáček are established. The criticism shows that German audiences have always been somewhat reserved toward Janáček, and to this day it is a problem to keep The Makropulos Case on the repertoire of German opera houses. On the other hand, English reviews are more positive, in Great Britain and particularly in the USA this opera is accepted as an interesting, very attractive work of the 20th century. The special theme and its rendering by Janáček may make it difficult both for those who stage it as well as for the audiences, but no one has doubts about its quality and its force on the stage.
Published: June 11, 2009 Show citation
Selected references
- Hans Hartleb, "Leoš Janáček, Die Sache Makropulos", Signale 87 (1929), No. 9, S. 266-267.
- Theodor Wiesengrund Adorno, "Janáček, Sache Makropulos", Anbruch 11 (1929), S. 149-153.
- Anonym, "Janáčeks Sache Makropulos", Musica 23 (1969), No. 4, S. 367-368.
- Claus Ambrosius, "Braut der Ewigkeit", Opernwelt 40 (Mai 2000).
- Raymond Monelle, "The Makropulos Case", Opera, Dezember 1998, S. 1489.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.