Musicologica Olomucensia vol. 10, (2009):125-132

Hudba pod nánosem ideologie: Vývoj recepce díla Otakara Ostrčila

Markéta Kratochvílová
České muzeum hudby, Karmelitská 2, 180 00 Praha 1, Czech Republic

Tato studie se zaměřuje na vývoj, jímž prošla recepce Otakara Ostrčila jako skladatele, a na vlivy, které se na ni v průběhu 20. století podepsaly. Otakar Ostrčil (1879-1935) byl český skladatel, dirigent a organizátor hudebního života. Jeho éra v Národním divadle, kde působil po patnáct let jako šéf opery, se vyznačovala systematickou dramaturgií a zároveň vzestupem české operní interpretace. Do české hudby významně zasáhl i jako skladatel, především v oblasti opery a symfonické hudby. Do hodnocení Ostrčilovy hudby v české kultuře a hudební literatuře nezřídka zasahovala hlediska mimohudební, ideologická či politická, jeho skladbám byly připisovány různé významy či motivace. V některých interpretacích se natolik projevovala přání a názory vykladačů, že se jejich výklady jeví, zvláště z pohledu dneška, jako poněkud vyhrocené a vypovídající spíše o pisatelích a jejich době, než o Ostrčilově hudbě. Vzhledem ke své pozici kulturní autority i pozdějšímu politickému vlivu do značné míry udával tón debatám o Ostrčilově díle Zdeněk Nejedlý.

Music under the Sediment of Ideology: Development of the Reception of the Work of Otakar Ostrčil

Gegenstand der vorliegenden Studie ist einerseits die Entwicklungsgeschichte der Rezeption des Werkes von Otakar Ostrčil als Komponist, andererseits sind es die Einflüsse, von denen die Rezeption im Laufe des 20. Jahrhunderts geprägt wurde. Otakar Ostrčil (1879-1935) war tschechischer Komponist, Dirigent und Organisator des musikalischen Lebens. Seine Ära im Nationaltheater, wo er fünfzehn Jahre lang die Stellung des Operndirektors innehatte, zeichnete sich durch systematische Dramaturgie und gleichzeitigen Aufschwung der tschechischen Operninterpretation aus. Von großer Bedeutung war sein kompositorisches Interesse, das vor allem dem Gebiet der Oper und der symphonischen Werke galt. Bei der Ermittlung des Stellenwertes der Musik von Ostrčil in der tschechischen Kultur und der musikalischen Fachliteratur kamen nicht selten auch außermusikalische, ideologische bzw. politische Aspekte zur Geltung, man wollte in seinen Kompositionen verschiedene Bedeutungen bzw. Motivationen gefunden haben. In einigen Auslegungen standen jeweils die subjektiven Wünsche und Einstellungen der Interpreten im Vordergrund. Insbesondere heutzutage muten ihre Deutungen einigermaßen zugespitzt an, als Aussagen, die ihrer Zeit verpflichtet sind und eher von den Verfassern zeugen als von der Musik dieses Komponisten selbst. Der Ton, der die Debatten über das Œuvre Ostrčils in nicht unwesentlichem Maße beherrschte, wurde von Zdeněk Nejedlý, der zeitgenössischen Autorität im kulturellen Leben mit späterem politischem Einfluss, angegeben.

Published: June 11, 2009  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kratochvílová, M. (2009). Hudba pod nánosem ideologie: Vývoj recepce díla Otakara Ostrčila. Musicologica Olomucensia10, Article 125-132. https://doi.org/10.5507/mo.2009.007
Download citation

Selected references

  1. Otto Payer, Ottokar Ostrčil und die tschechische Opernbühne unserer Tage (Prague, 1912).
  2. Zdeněk Nejedlý, Česká moderní zpěvohra po Smetanovi (Prague, 1911).
  3. Zdeněk Nejedlý, Otakar Ostrčil: vzrůst a uzrání (Prague, 1935).
  4. Robert Smetana et al., Dějiny české hudební kultury 1890-1945 (Prague, 1972, 1981).
  5. Vladimír Lébl, "Dramatická tvorba Otakara Ostrčila a její jevištní osudy", Divadlo, 9 (1959).
  6. Vladimír Karbusický, "Der Kreuzweg Otakar Ostrčils: ein sozologischer Beleg zur Wozzeck-Rezeption?", in: Das Hamburger Jahrbuch für Musikwissenschaft, 4 (1980).
  7. Jiří Válek, Vznik a význam Ostrčilovy opery Honzovo království (Prague, 1952).
  8. Vladimír Helfert, Česká moderní hudba (Olomouc, 1936).
  9. Jaroslav Jiránek, "Ostrčilův stylový přínos a jeho vnitřní polarita", in: Hudební věda, 6 (1968), p. 548-569.
  10. Vladimír Hudec, "Stilwandlungen im Schaffen Otakar Ostrčils", in: An der Epochen- und Stilwende (Brno, 1985).
  11. Vladimír Lébl, "Pražské mahlerovství let 1898-1918", in: Hudební věda, 12 (1975), p. 99-135.
  12. Vlasta Reittererová, "Otakar Ostrčil a Národní divadlo", in: Harmonie (2004), No. 2.
  13. Vlasta Reittererová, "Otakar Ostrčil" in: Czech music (2004), No. 3, supplement p. 2-7.
  14. John Tyrrell, Czech Opera (Cambridge, 1988).
  15. John Tyrrell, Česká opera (Brno, 1992).
  16. Judith Ann Mabary, Redefining Melodrama: The Czech Response to Music and Word (Saint Louis, MO, 1999).
  17. Brian Locke, Opera and Ideology in Prague: Polemics and Practice at the National Theater 1900-1938 (New York, 2006). Go to original source...
  18. Vladimír Karbusický, "Die Ihnmacht und unliebsamme Macht des Pazifismus: Otakar Ostrčils Hansens Königreich", in: Das Hamburger Jahrbuch für Musikwissenschaft, 17 (2000), p. 123-137.
  19. Soňa Červená, Pěvecký portrét (Prague: Supraphon, 2005).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.