Musicologica Olomucensia vol. 10, (2009):11-26

Nová hudba, stará hudba, novější hudba: Zvuková paleta Kolína nad Rýnem na konci sedmdesátých let 20. století

Mark Fitzgerald
DIT Conservatory of Music and Drama, Rathmines Road, Dublin 6, Ireland

Anglický skladatel a muzikolog Christopher Fox publikoval v roce 2007 článek, ve kterém vymezil "Kolínskou školu" skladatelů, která je tvořena především osobnostmi, jež v sedmdesátých letech studovaly u Karlheinze Stockhausena. Tato studie prověřuje kritéria, s jejichž pomocí Fox seskupil Waltera Zimmermanna, Kevina Volanse, Clarence Barlowa a Geralda Barryho do rámce společné školy. Sleduje důležité souvislosti nejen mezi těmito skladateli, ale také mezi jejich současníky, jako jsou Claude Vivier a Chris Newman. Autor rozebírá manifest "Společnosti pro novější hudbu" napsaný Volansem, Newmanem a Barrym, aby ukázal, jak tento manifest, ačkoli byl původně napsán jako satira na převládající atmosféru v Kolíně nad Rýnem, osvětluje mnohé charakteristické kompoziční rysy těchto skladatelů. Na základě toho autor navrhuje komplexnější definici estetických postojů výše jmenovaných skladatelů. Posléze zdůrazňuje stěžejní význam hudby Mortona Feldmana a dalších skladatelů newyorské školy pro kompoziční orientaci těchto mladých skladatelů v Kolíně nad Rýnem.

New Music, Old Music, Newer Music: The Cologne Soundscape in the Late 1970s

Der englische Komponist und Musikwissenschaftler Christopher Fox publizierte im Jahre 2007 einen Artikel, in dem er die "Kölner Schule" als eine Gruppe von Komponisten beschrieb, die sich vor allem aus Persönlichkeiten zusammensetzte, die in den siebziger Jahren bei Karlheinz Stockhausen studierten. Diese Studie überprüft die Kriterien, die Fox zum Zweck der Bezeichnung einer Zusammengehörigkeit von Walter Zimmermann, Kevin Volans, Clarence Barlow und Gerald Barry und Zugehörigkeit zu einer Schule verwendet hat. Er stellte wichtige Zusammenhänge nicht nur unter diesen Komponisten, sondern auch im Bezug auf deren Zeitgenossen, wie zum Beispiel Claude Vivier und Chris Newman, fest. Der Autor analysierte das Manifest "der Gesellschaft für neuere Musik", konzipiert von Volans, Newman und Barry, und machte auf die Tatsache aufmerksam, dass dieses Manifest verschiedene charakteristische Züge dieser Komponisten deutlich machte, unbeschadet davon, dass es ursprünglich als eine satirische Kritik der in Köln am Rhein vorherrschenden Atmosphäre verfasst wurde. Damit verbunden schlug der Autor eine umfassendere Definition von ästhetischen Positionen der oben genannten Komponisten vor. Schließlich betonte er die grundsätzliche Bedeutung der Musik von Morton Feldman und weiterer Komponisten der New York School für die Entwicklung von kompositorischen Möglichkeiten der genannten jungen Komponisten in Köln am Rhein.

Published: June 11, 2009  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Fitzgerald, M. (2009). Nová hudba, stará hudba, novější hudba: Zvuková paleta Kolína nad Rýnem na konci sedmdesátých let 20. století. Musicologica Olomucensia10, Article 11-26. https://doi.org/10.5507/mo.2009.001
Download citation

Selected references

  1. Christopher Fox, "Where the River Bends: The Cologne School in Retrospect", The Musical Times 148/1901 (Winter 2007), p. 17-42. Go to original source...
  2. Richard Toop, "Walter Zimmermann: A Portrait",, (Accessed 15 October 2008).
  3. Michael Dungan, "Freedom and Rebellion", New Music News (September 1997), p. 9-11.
  4. Michael Dervan, "Bowers of Bliss, of Blood", An Droichead (Summer 1986) p. 4-6.
  5. Martin Klimke and Joachim Scharloth (eds.), 1968 in Europe: A History of Protest and Activism, 1956-1977 (New York, 2008). Go to original source...
  6. Amy C. Beal, New Music New Allies: American Experimental Music in West Germany from the Zero Hour to Reunification (California, 2006).
  7. Karlheinz Stockhausen, Stockhausen on Music: Lectures and Interviews, ed. by Robin Maconie, (London, 2000).
  8. Walter Zimmermann, Desert Plants: Conversations with 23 American Musicians (Vancouver: Aesthetic Research Centre Publications, 1976).
  9. Bruce Chatwin, What am I doing here? (London, 2005).
  10. Kevin Volans, "White Man Sleeps: Composer's Statement", (Accessed 15 October 2008).
  11. Christopher Fox, "Cage, Eckhart, Zimmermann", Tempo, New Series, No. 159 (Dec., 1986), p. 9-15. Go to original source...
  12. Kevin Volans, Summer Gardeners: Conversations with Composers, Summer 1984 (Durban, 1985).
  13. Vincent Deane, "The Music of Gerald Barry" Soundpost (June/July 1986) p. 14-17.
  14. Timothy D Taylor, "When we Think About Music and Politics: The Case of Kevin Volans", Perspectives of New Music, vol. 33, No. 1/2 (Winter-Summer, 1995) p. 504-536.
  15. Barra Ó Séaghdha, "Breathing Space", Graph, 6 (August 1998), p. 14-17.
  16. (Accessed 15 October 2008).
  17. Walter Zimmermann, "Lecture given on 24 July 1984 at the Internationalen Ferienkurse für Neue Musik in Darmstadt", (Accessed 15 October 2008).
  18. Kevin Volans, "Dancing in the Dark", (Accessed 15 October 2008).
  19. Bob Gilmore, "Wild Air: The Music of Kevin Volans", The Journal of Music in Ireland (Nov-Dec 2006) p. 21-29.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.