Musicologica Olomucensia vol. 9, (2007):179-188
DIVERTIMENTO, KASACE A SERENÁDA V ČESKÝCH ZEMÍCH OSMNÁCTÉHO STOLETÍ
Divertimento, kasace a serenáda byly důležitými kompozičními druhy v českých zemích 18. století. Divertimento chápeme jako specifický žánr hudebních skladeb zábavného charakteru. Vyznačovalo se kompozičně méně náročným způsobem zpracování. Italové považovali pod pojmem divertimento skladbu pro potěšení a zábavu, ale označovali tímto názvem (do konce 17. století) také sbírky skladeb zábavné hudby. Ve francouzské divadelní tvorbě 17. a 18. věku bylo jako divertissement označováno také komponování meziaktních vložek v comédie-ballets nebo v opéra-ballets (Lully, Rameau), později byly pod tímto termínem míněny baletní vložky v operách vůbec. V okruhu tzv. vídeňského klasicismu (Wiener Klassik) vyvinulo se divertimento v instrumentální cyklickou skladbu o čtyřech až deseti větách. Využívána v něm byla forma sonátová nebo útvar suity. V divertimentu se tedy nyní objevují formové typy vět nejen v tzv. sonátové formě, nýbrž i věty taneční (např. menuet) nebo útvary rondové a variační. Formově je tedy divertimento vlastně rozkošatělé. Plnilo rekreační funkci v zámeckém i měšťanském prostředí, považujeme je za předzvěst pozdější salónní hudby. Kasace byla považována hlavně za večerní hudební zastaveníčko. Jde o vícevětou skladbu suitového typu. Odrážela starý zvyk obcházet obydlí a hrát dostaveníčka před domem milé. V kasacích se uplatňovaly zejména dechové nástroje (též sólisticky), vedle nich však byly exponovány též instrumenty smyčcové. Hrávaly se pod širým nebem a měly rovněž rekreační funkci. Dochází k synonymnímu označování kasací také názvem notturno nebo sinfonia apod. Mnohdy byly kasace spojovány s lidovými slavnostmi, např. řemeslnickými. Ve srovnání s divertimentem a kasací je serenáda vnitřně nejvíce diferencovaná. Spojujeme ji s funkčně vyhraněnými životními situacemi. Základem pojmenování je slovo sérénade (franc.) nebo serenata (ital.), etymologicky označující produkci pod širým nebem nebo produkci večerní (sera, ital. = večer). Většinou šlo o vokální hudbu nebo o tvorbu vokálně-instrumentální. Serenáda byla zaměňována také s divertimentem nebo kasací, leckdy představovala i hudbu k hostině ("Tafelmusik").
V českých zemích byly skladby typu divertimento, kasace nebo serenáda páteří hudebního provozu v 18. století. Pěstovaly se v zámeckém prostředí, ale pronikaly i mimo ně. V Čechách a na Moravě, ale i ve Slezsku se hrálo a zpívalo všude, takže Vladimír Helfert nazval české země "reservoárem hudebnosti". Z kulturních center se hudba přestěhovala na venkov, a to jednak do prostředí chrámového, jednak do milieu školního. Kůr, kostel, klášter nebo škola byly místy, kde všechny zmiňované hudební formy doslova kvetly. O jejich výskytu nás přesvědčují hudební archívy. Vyznačovaly se mj. zjednodušujícími tendencemi a přechylovaly se i k cyklické sonátové formě, měly proměnlivé nástrojové obsazení diktované praktickými provozními možnostmi. Měly vliv i na umělou hudbu tzv. vážnou (Smetana, Dvořák, Martinů a autoři modernější). A tak problematika divertiment, kasací a serenád přesahuje i do 20. a 21. století.
DIVERTIMENTO, CASSATION AND SERENADE IN THE CZECH LANDS OF THE 18th CENTURY
Divertimento, cassation and serenade were important techniques of composition within the Czech lands during the 18th century. Divertimento is considered to be a specific genre of musical composition, mainly of a purpose of entertainment. It is noted for its undemanding composition style. The Italians understood divertimento as a composition for entertainment or amusement purposes. However, they also used the word (till the end of the 17th century) to describe collections of entertaining songs. As for French theater of the 17th and 18th centuries, the word "divertissement" was used for the entr'acte compositions in comédie-ballets or in opéra-ballets (Lully, Rameau). Later on, this term was used for all ballet intermezzos. During the Viennese Classic era, divertimento has developed into a cyclic composition of four to ten movements, which often used sonata form, movements from suite, such as menuet, or even rondos and variations. As we may see, the form of divertimento is quite varied. It is mainly used as entertainment music for the court and the bourgeoisie and we see it as an indication of salon music (later).
Cassation was mainly an evening music, reflecting an old habit of playing in front of the house of a beloved lass. It is a composition of more than one movement, close to a suite. Both wind instruments and string instruments are commonly used in cassation (also in solo parts). These compositions have mostly been played under the open sky and were also a form of entertainment. We may often find cassation been called notturno or sinfonia etc. Cassations were also often connected with feasts (i.e. craftsman celebrations).
Compared to divertimento and cassation - a serenade differs from the former in its inner structuring. It is connected with functionally distinctive situations. The root of the word comes from sérénade (French) or serenata (Italian), meaning a musical production under the open sky or and evening production (from an Italian word "sera" = evening). The music is mainly vocal or vocal-instrumental. Serenade has often been mistaken for divertimento or cassation and sometimes is used as music for the table ("Tafelmusik").
Among the Czech lands the forms of divertimento, cassation and serenade were a backbone of the music production of the 18th century. These forms were often performed both at the court and elsewhere. Vladimír Helfert used to call Bohemia, Moravia, but also Silesia "the spring of music", namely for the value of music production within these regions. From the cultural centres music soon expanded to the entire country, mainly to schools and churches. We are sure about its presence due to the information in the archives. These forms, however, were often performed in a simplified manner, often influenced by cyclical sonata, and were often quite variable in terms of its instrumental engagement. On the other hand, all these forms had certain influence on so artificial music (Smetana, Dvořák, Martinů and modern authors). Thus the issue of divertimentos, cassations and serenades may be understood as contemporary.
Published: June 11, 2007 Show citation
Selected references
- Vladimír Helfert: Hudební barok na českých zámcích. Jaroměřice za hraběte Jana Adama z Questenberku (+1752). Praha 1916.
- Vladimír Helfert: Hudba na jaroměřickém zámku. Praha 1924.
- Jiří Berkovec: České pastorely. Editio Supraphon, Praha 1987.
- Jaroslav Markl: Nejstarší sbírky českých lidových písní. Editio Supraphon, Praha 1987.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.