Musicologica Olomucensia vol. 9, (2007):167-178
VARHANNÍ TVORBA MARKA KOPELENTA
Studie Varhanní tvorba Marka Kopelenta se zabývá třemi skladbami autora pro varhany, pocházejícími ze tří etap autorovy tvorby: Hallelujah (1967), Jitřní chvalozpěv (1978) a Radosti z milosti (1999). Lze konstatovat, že Hallelujah pro varhany je co do příklonu k podnětům Nové hudby, jež Kopelent absorboval v polovině šedesátých let, rozhodně nejradikálnější. Tato v dobovém kontextu neobvyklá práce s nástrojem se promítla i do zvukově ostrého obrazu kompozice.
Jitřní chvalozpěv je jistým mezníkem v krystalizaci autorova osobního stylu. Vedle prvků Nové hudby jsou zde uplatněny čistě tonální plochy. Intenzivní konfrontace těchto dvou světů dává Jitřnímu chvalozpěvu velice poetický charakter. Poslední autorova skladba pro tento nástroj, Radosti z milosti, je "nejklasičtější". Skladatel neužívá proporční notace jako u svých dřívějších kompozic, ale navrací se k notaci tradiční. I když se zde nedá mluvit o odklonu od avantgardy ve smyslu vývoje kupříkladu Krzysztofa Pendereckého, je zde patrná markantnější souvislost s vývojovou linií varhanní tvorby druhé poloviny dvacátého století, než tomu bylo u první Kopelentovy skladby pro tento nástroj. Pozoruhodná je skutečnost, že s výjimkou čtyř skladeb pro dvanáct zpěváků v "madrigalovém" obsazení a pojednávaných kompozic pro varhany, nemá autor pro jedno nástrojové obsazení či právě jeden nástroj více skladeb. Díky tomu, že stať si všímá prací vzniklých v poměrně širokém časovém rozpětí, lze na nich sledovat Kopelentův kompoziční vývoj.
WORKS FOR ORGAN BY MAREK KOPELENT
The study called Works for Organ by Marek Kopelent is concerned with three composer's pieces for organ, which come from three phases of the composer's work: Hallelujah (1967), Morning Eulogy (1978) and Der Gnade Freude (1999). We can say that in terms of moving towards the stimulations of the New Music Kopelent absorbed in the middle of the 1960's Hallelujah for organ is the most radical by any means. The work with the instrument is quite unusual from the point of view of the time period, when it was written, and this has also been reflected in the acoustically sharp picture of the composition.
Morning Eulogy may be viewed as a sort of milestone in terms of the crystallization of the composer's personal style. In addition to the New Music elements also the purely tonal planes have been applied here. Due to the intense confrontation of these two worlds the Morning Eulogy has a very poetical character. The last composer's piece for this instrument - Der Gnade Freude, is "the most classic" one. Unlike his previous compositions the composer returns to the traditional notation rather than using the proportion notations. Even if we cannot speak about a deflection from the avant-garde in the sense of, say, Krzysztof Penderecki development there is a stronger link to the development line of the organ work of the second half of the twentieth century comparing to the first piece by Kopelent composed for this instrument. It is also remarkable that with the exception of four pieces for twelve singers in the "madrigalian" cast and the above mentioned compositions for organ the composer has not written any other pieces for one instrument. The fact that the essay addresses works composed during a relatively long period makes the Kopelent composition development well observable.
Published: June 11, 2007 Show citation
Selected references
- Kopelent, Marek: Halleluja per organo. Musikverlag Hans Gerig, Köln 1968, pokyny k interpretaci.
- Kofroň, Petr: Třináct analýz. Jinočany 1993, s. 45-52.
- Pudlák, Miroslav: O době a tvorbě. In: Hudební rozhledy, Praha 1990, s. 213-214.
- Kopelent, Marek: Radosti z milosti. Editio Bärenreiter, Praha 2000.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.

