Musicologica Olomucensia vol. 9, (2007):43-47

POZNÁMKY K FUKAČOVU A POLEDŇÁKOVU CHÁPÁNÍ HUDEBNÍHO POJMOSLOVÍ

Miloslav Blahynka

Hudba a její pojmoslovný systém je dílo, v němž Jiří Fukač a Ivan Poledňák dospěli k takovému teoretickému zevšeobecnění problematiky hudby, jež otevírala dveře novým koncepcím muzikologického bádání. Nad bádáním o zákonitostech vývoje hudební řeči, stylu, slohu, nad výzkumem hudebního jazyka a nad dalšími tradičními disciplínami hudební vědy se rozprostřela oblast, která si kladla otázky o identitě hudby jako takové a dospěla k přesvědčivě artikulovanému názoru, že poznávání hudby má specifickou strukturu odlišnou nejen od poznávání v oblasti přírodních věd, ale i od poznávání v jiných humanitních vědeckých disciplínách. Je příznačné, že mnohé myšlenky z tohoto spisu našly svůj další život v dvou estetických spisech obou autorů - ve spise Hudební estetika jako konkretizace obecné estetiky a muzikologická disciplína předčasně zvěčnělého Jiřího Fukače a v knize Hudba jako problém estetiky jubilanta Ivana Poledňáka.

NOTES TO THE UNDERSTANDING OF THE MUSICOLOGICAL TERMINOLOGY BY FUKAČ AND POLEDŇÁK

Music and its terminological system is the publication, in which Jiří Fukač and Ivan Poledňák found the theoretical generalization of music. This process opens the door for the new conceptions in musicological research. Over the known considerations about regularities of musical language development, musical style and structure, they explored the new area. This area is created from the autonomous attributes, which are typical and specific for the recognition of music and has different quality as the recognition in natural science and also in social science. Several ideas from this publication were used in other books written by both authors, Fukač's Aesthetics of music as the concreteness of the general aesthetics [Hudební estetika jako konkretizace obecné estetiky a muzikologická disciplína] and Poledňák's Music as the issue of aesthetics [Hudba jako problém estetiky].

Published: June 11, 2007  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Blahynka, M. (2007). POZNÁMKY K FUKAČOVU A POLEDŇÁKOVU CHÁPÁNÍ HUDEBNÍHO POJMOSLOVÍ. Musicologica Olomucensia9, Article 43-47. https://doi.org/10.5507/mo.2007.004
Download citation

Selected references

  1. Hanslick, Eduard: O hudebním krásnu. Supraphon, Praha 1973.
  2. Fukač, Jiří - Poledňák, Ivan: Hudba a její pojmoslovný systém. Otázky stratifikace a taxonomie hudby. Academia, nakladatelství Československé akademie věd, Praha 1981.
  3. Kresánek, Jozef: Základy hudobného myslenia. Opus, Bratislava 1977.
  4. Gadamer, Hans, Georg: Člověk a řeč. Do češtiny přeložili Jan Sokol a Jakub Čapek. Oikoymenh, Praha 1999.
  5. Mukařovský, Jan: Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty. F. Borový, Praha 1936.
  6. Fukač, Jiří: Hudební estetika jako konkretizace obecné estetiky a muzikologická disciplína. Masarykova univerzita, Brno 1998.
  7. Poledňák, Ivan: Hudba jako problém estetiky. Univerzita Karlova, Praha 2006.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.