Musicologica Olomucensia vol. 8, (2006):153-232
Kalendárium opery a operety
Práce Vladimíra Hudce Kalendárium opery a operety je úzce zaměřena na problematiku hudebního divadla v Olomouci ve 20. století. Zabývá se českým profesionálním hudebním divadlem v letech 1920-2005. Do roku 1920 bylo profesionální divadlo v Olomouci německé, poté přešlo do rukou českých obyvatel města. Němci však divadelní budovu využívali ještě po několik následujících sezón až do roku 1924. Dále bylo divadlo víceméně české s výjimkou období 2. světové války. V roli šéfů jednotlivých souborů s vystřídalo několik rozdílných osobností. Divadlo prošlo několika politickými režimy, které poznamenaly jeho tvář. V Kalendáriu jsou zachyceny v chronologické posloupnosti nejdůležitější momenty a styčné body všech sezón ve vymezeném období. Práce je vynikajícím podkladem pro orientaci a výchozím bodem pro další podrobnější práce.
THE CALENDAR OF OPERA AND OPERETTA
The work by Vladimír Hudec The Calendar of Opera and Operetta is closely directed to the issues of the music theatre of Olomouc in the 20th century, i.e. it deals with the Czech professional music theatre in the years 1920-2005. Until 1920 the professional theatre of Olomouc was, in fact, German. Only then it passed over to the Czech citizens. Nevertheless, the Germans made use of the theatre building during several subsequent seasons until 1924. The theatre was, hereafter, more or less Czech with the exception of the time period of the 2nd World War. Several different personalities have changed in the position of the managers of individual ensembles. The theatre went through different political regimes that affected its face. In the Calendar, there are depicted, in chronological order, the most important moments and liaisons of all the seasons of the defined period. This piece of work is an outstanding groundwork for orientation and a significant starting point for further, more detailed works.
Alice Kučerová
Published: June 11, 2006 Show citation
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.

