Musicologica Olomucensia vol. 8, (2006):145-152
Marijka nevěrnice - ,,film na svobodě", příspěvek B. Martinů české filmové hudbě
Téma příspěvku je zaměřeno na Bohuslava Martinů a jeho vztah k filmu a k filmové hudbě. Dochovaná korespondence a novinové články B. Martinů dokládají skladatelovo zaujetí pro dění v oblasti filmu, konkrétní zakázky byly pro Martinů však především zdroj finančního příjmu. Příspěvek v základních rysech představuje tvorbu skladatele spjatou s mediem filmu, především hudbu k celovečernimu filmu Marijka nevěrnice, která je nejucelenější a nejrozsáhlejší ukázkou jeho tvorby pro film. V nastíněném kontextu dobové filmové tvorby se film V. Vančury řadí v rámci neoficiální filmové tvorby k pokusům o autentické zachycení života na Podkarpatské Rusi. Na základě popisu dochovaných autografních skic a popisu vybraných scén je dokládáno skladatelovo řemeslně precizní vypracovávání hudební složky k filmu. Základní skladatelské postupy B. Martinů odkazují na vliv folklóru, vypracovanou instrumentaci s - pro Martinů typickým - obsazením klavíru a motivickou práci. Získané poznatky přinášejí s sebou ale i otázky týkajících se autorství hudby k autentickým hudebním scénám ve filmu, jakož i hledání stop po existenci doposud nezvěstného rukopisu.
DIE UNTREUE MARIJKA - DER "UNABHÄNGIGE" FILM, BEITRAG B. MARTINŮ ZU DER TSCHECHISCHEN FILMMUSIK
Das Thema des Beitrags befasst sich mit dem Verhältnis Martinůs zum Film und zur Filmmusik. Die aufbewahrte Korrespondenz und die Artikel des Komponisten beweisen sein großes Interesse für das mit dem Film verbundene Geschehen, die konkreten Aufträge waren aber für Martinů eher eine Quelle finanziellen Einkommens. Der Beitrag bringt einen Überblick über das Filmschaffen Martinůs, vor allem über den abendfüllenden Film Marijka nevěrnice [Die untreue Marijka]. Die Filmmusik zu Marijka nevěrnice stellt das umfangreichste Werk innerhalb von Martinůs Filmmusik dar. Im Kontext der damaligen Produktion gehört dieser Film des Regisseurs V. Vančura, dessen Absicht eine authentische Darstellung des ukrainischen Landlebens war, zum nicht-offiziellen Schaffen avantgardischer Prägung. Die erhaltenen autographen Skizzen und Analysen der ausgewählten Filmszenen beweisen Martinůs besonders sorgfältige Ausarbeitung der Partitur. Typische kompositorischen Kennzeichen sind Einflüsse aus der Folklore, ausgearbeitete Instrumentation, die für Martinů typische Besetzung mit Klavier und die motivische Arbeit. Der Beitrag beschäftigt sich aber auch mit einigen grundlegenden Fragen wie der Lückenhaftigkeit von Martinůs Autorschaft in einigen authentischen musikalischen Szenen des Filmes und dem Umstand, dass eine autographe Partitur bis heute nicht nachweisbar ist.
Published: June 11, 2006 Show citation
Selected references
- Matzner, A. - Pilka, J.: Czech Film Music (Česká.filmová hudba). Prague, Dauphin 2002.
- Olbracht, I. - Nový, K. - Vančura, V.: Unfaithful Marijka (Marijka nevěrnice). Prague, Odeon 1982.
- Bartošek, L.: Our Film (Náš film). Prague, Mladá fronta 1985.
- Burian, E. F.: Not only about Music (Nejen o hudbě). Prague, Editio Supraphon 1981. The Film Chronicle (Kronika filmu). Prague, Fortuna Print 1995.
- Mast. G. - Kawin, B. F.: A Short History of the Movies. Boston, Allyn and Bacon 1996.
- Cook, D. A.: A History of Narrative Film . New York, W. W. Norton 1996 (3. vyd.).
- Mihule, J.: Bohuslav Martinů. The Fate of a Composer (Bohuslav Martinů . Osud skladatele). Prague, Charles' University in Prague, The Karolinum Publishing House 2002.
- Bohuslav Martinů . Horne, Music and the World (Bohuslav Martinů. Domov, hudba a svět). Ed. Šafránek, B., Prague, SHV 1966 (I.vyd.).
- Martinů, B.: Letters Horne (Dopisy domů). Ed. Popelka, I., Prague, Mladá fronta 1996.
- Januliková, J.: Vladislav Vančura & Unfaithful Marijka or the Czech Film Avant-Garde in Practise (Vladislav Vančura & Marijka nevěrnice aneb Česká filmová avantgarda v praxi). In: Opus musicum, 34, 2002, č. I, s. 70-78.
- Šafránek, M.: Bohuslav Martinů. Life and Works (Bohuslav Martinů . Život a dílo). Prague, SHV 1961.
- Kloppenburg, J. (Ed.): Musik multimedial - Filmmusik, Videoklip, Fernsehen. Laaber, Laaber-Verlag 2000.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.