Musicologica Olomucensia vol. 8, (2006):125-144

Janáčkova opera Věc Makropulos v zrcadle dobové kritiky

Lenka Křupková

Opera Věc Makropulos Leoše Janáčka (1854-1928) je další v řadě skladatelových oper, jež náleží k žánru tzv. literární opery. Studie představuje sondu do recepce premiérových uvedení této opery v Brně roku 1926 a v Praze o dva roky později. Analýzou kritické reflexe transformované podoby Čapkovy hry v Janáčkově libretu a jeho zhudebnění byly nalezeny klíčové body v recepci dobových posluchačů. Ukázalo se, že autoři recenzí na operu Věc Makropulos se v překvapivě vysoké míře názorově shodovali.

JANÁČEK´S OPERA THE MAKROPULOS CASE IN THE MIRROR OF THE PERIOD CRITIC

The opera The Makropulos Case by Leoš Janáček (1854-1928) is one of several Janáček´s masterpieces that fall within the genre of the "Literaturoper". The paper explores the reception history of the opera´s first performances in Brno (1926) and Prague (1928). It focuses on the critical reflections of both the play by Karel Čapek and its operatic transformation by Janáček. It seeks to reconstruct the key concepts underlying the understanding of the opera by the Czech audience in the 1920´s. According to the analysis of the texts of criticism, there was a surprisingly wide agreement among the critics in that respect.

Published: June 11, 2006  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Křupková, L. (2006). Janáčkova opera Věc Makropulos v zrcadle dobové kritiky. Musicologica Olomucensia8, Article 125-144. https://doi.org/10.5507/mo.2006.010
Download citation

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.