Musicologica Olomucensia vol. 8, (2006):107-115

Johann Leopold Kunert

Ingrid Silná

Jan Leopold Kunert se narodil 27. prosince 1784 v Německé Huzové. Jeho oba bratři byli také hudebníky. Starší bratr Josef (1778-1860) byl městským věžním trubačem v Olomouci a jeho mladší bratr Florian ( 1789-1860) působil jako učitel hudby a choralista v kostele sv. Mořice v Kroměříži. Rovněž syn Josefa Kunerta Mořic ( 1803-1861) byl hudebník. V Olomouci zastával funkci věžního trubače a varhaníka u sv. Mořice a na dómě sv. Václava. Jan Leopold Kunert se vyučil věžným s největší pravděpodobností u věžního trubače Franze Josefa Schiebla ( 1754-1811) v Litovli. V roce 1804 odešel do Vídně a studoval zde u Františka Vincence Kramáře. Po návratu na Moravu od roku 1808 nastoupil na místo věžního mistra ve Vyškově a po třech letech v roce 1811 byl přijat na stejné místo v Kroměříži. S tímto městem Kunert spojil dalších 53 let svého tvůrčího života. Působil zde nejen jako věžný (s povinností hudební výpomoci v kostele Panny Marie a sv. Mořice), ale i jako městský kapelník, pedagog a skladatel až do své smrti 8. srpna 1865.
Význam J. L. Kunerta tkví v jeho pedagogické práci a v činnosti praktické, jako dirigenta městské kapely a hráče na hudební nástroje. Kunert ovládal zdatně hru na trombón a trubku, i když největší ohlas měla jeho hra na housle. Z jeho žáků vynikli nejvíce Ondřej Němec a Franz Tutsch, vojenští kapelníci a skladatelé. Zlepšovatelské úsilí týkající se chromatizace trubky spojené s pokusy o vytvoření klapkového mechanismu, které prováděl v letech 1805-1813 jsou pozoruhodné, ale patří k méně významným záležitostem jeho celkového hudebního odkazu. Kunertovo skladatelské dílo je poměrně rozsáhlé, zahrnuje kolem 1000 skladeb. Zasahuje do oblasti orchestrální, komorní a chrámové hudby. Zahrnuje symfonie, skladby pro žesťové nástroje (např. 601 duet pro trubky) a z chrámové hudby mše, Te Deum, graduale, offertoria a Pange lingua.
I když je Jan Leopold Kunert řazen mezi regionální osobnosti, zasloužil se bezesporu nejen o kontinuitu hudebního rozvoje Kroměříže v první polovině 19. století, ale svým pedagogickým působením a skladatelským dílem tuto oblast kvantitativně značně přesáhl.

JOHANN LEOPOLD KUNERT

Jan Leopold Kunert est né le 27 décembre 1784 à Německá Huzová. Ses deux frères étaient aussi musiciens. Son frère ainé Josef (1778-1860) était clairon municipal de tour à Olomouc et son frère cadet Florian (1789-1860) enseignait la musique et chantait dans le chœur d´église de St. Moritz à Kroměříž. Le fils de Josef Kunert, Mořic (1803-1861), était également musicien. A Olomouc il occupait le poste de clairon de tour et d´organiste à St. Moritz et au dôme St. Venceslas. Jan Leopold Kunert a appris le métier de clairon de tour probablement chez le clairon Franz Josef Schiebel (1754-1811) à Litovel. En 1804, il est parti à Vienne et a étudié ici chez František Vincence Kramář. Après son retour en Moravie en 1808, il a pris le poste de maître clairon de tour et trois ans plus tard, en 1811, était pris pour le même poste à Kroměříž. Avec cette ville Kunert a lié 53 ans suivants de sa vie professionnelle. Il a travaillé ici non seulement comme clairon (avec l´obligation d´aide musicale à l´église Vierge Marie et à St. Moritz), mais aussi comme chef d´orchestre de la ville, pédagogue et compositeur jusqu´à sa mort le 8 aout 1865.
L´importance de J. L. Kunert réside en son travail pédagogique et son activité pratique - comme le chef d´orchestre de la ville et l´interprète. Kunert a très bien joué du trombone et de la trompette, mais le plus grand succès lui apporté son jeu du violon. Ses élèves les plus renommés étaient Ondřej Němec et Franz Tutsch - chefs des musiques militaires et compositeurs. L´effort d´amélioration concernant la chromatisation de la trompette lié aux essais de créer le mécanisme des clefs qui a essayé de réaliser dans les années 1805-1813 sont remarquables mais appartiennent aux événements moins importants de son héritage musical complet. L´œuvre de Kunert est assez vaste, il compte à peu près 1000 compositions. Il contient la musique d´orchestre, de chambre et d´église. Il consiste en symphonies, compositions pour les cuivres (p.e. 601 duos pour les trompettes) et de la musique d´église - messes, Te Deum, graduels, offertoires et Pange lingua.
Malgré que Jan Leopold Kunert soit classé au rang des personnalités régionales, il a mérité sans doute non seulement de la continuité du développement musical de Kroměříž dans la première moitié du 19e siècle mais par son activité pédagogique et son œuvre il a considérablement dépassé quantitativement ce domaine.

Published: June 11, 2006  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Silná, I. (2006). Johann Leopold Kunert. Musicologica Olomucensia8, Article 107-115. https://doi.org/10.5507/mo.2006.008
Download citation

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.