Musicologica Olomucensia vol. 8, (2006):69-80
Teoretické aspekty hudebně kritického systému Jaroslava Volka
Jaroslav Volek ( 1923-1989) představuje významného českého muzikologa, estetika, hudebního kritika a hudebního teoretika. Svou recenzentskou činnost zahájil již v poválečných letech, kdy publikoval v denním tisku i v hudebních časopisech, jako např. Rytmus a Tempo. Po roce 1948 začal přispívat do periodika Hudební rozhledy. Zde jeho činnost vyvrcholila v šedesátých letech. Počátkem let sedmdesátých byl označen za politicky nespolehlivého a jeho dráha hudebního kritika víceméně skončila.
Teoretické názory Jaroslava Volka na hudební kritiku vycházejí do značné míry z obecně estetické a filozofické koncepce dialektického materialismu a teorie uměleckého odrazu skutečnosti, ovšem v té podobě, jak ji Volek transformoval (tj. dílo jako střed schématu, které z jedné strany odráží objekt, z druhé subjekt). Značný důraz Volek kladl na otázky noetiky a gnozeologie, které využíval jako logické východisko pro formování svých názorů. Specifické je pro něj např. chápání funkce hudby v širších společenských kontextech či nazírání kritiky jako jedinečného jevu se svými vlastními zákonitostmi. Neméně důležité je i pojetí kritiky jako dynamického činitele v procesu recepce díla a stanovení hodnotového soudu. V souladu se svou praktickou činností Volek předkládal své názory zejména ve vztahu k hudebnímu dílu, otázkám interpretace se věnoval méně. Zároveň však volil spíše obecnější úhel pohledu, takže tento přístup neni příčinou určité jednostrannosti. Jeho teoretické názory plně odpovídají praktickým aplikacím; tato shoda je zřejmá např. z přístupu reflektujícího sociologické, estetické, filozofické aspekty, či aplikací materialistické dialektiky. Volek představuje typ kritika zohledňujícího jak vědecké přístupy k hodnocenému jevu, tak i praktické aspekty konkrétní hudební činnosti.
THEORETISCHE ASPEKTE DES MUSIKKRITISCHEN SYSTEMS VON JAROSLAV VOLEK
Jaroslav Volek (1923-1989) stellt einen bedeutenden tschechischen Musikwissenschaftler, Ästhetiker, Musikkritiker und Musiktheoretiker dar. Mit seiner Rezensionstätigkeit fing er schon in den Nachkriegsjahren an, als er in der Tagespresse und in den Musikzeitschriften, wie z.B. Rhythmus und Tempo, publizierte. Nach dem Jahre 1948 begann er in die periodisch erscheinende Musikzeitschrift Hudební rozhledy beizutragen. Hier erreichte seine Tätigkeit in den 60er Jahren einen Höhepunkt. Anfangs der 70er Jahre wurde er als politisch unverlässlich bezeichnet und seine Karriere als Musikkritiker wurde um Grund beendet.
Die theoretischen Ansichten von Jaroslav Volek auf die Musikkritik entspringen in nicht geringer Maase der ästhetischen und philosophischen Konzeption des dialektischen Materialismus und der Teorie des künstlerischen Abbildes der Wirklichkeit, aber in der durch Volek transformierten Auffassung (d.h. das Werk als Mittelpunkt des Schemas, das von einer Seite das Objekt, von der anderen das Subjekt wiederspiegelt). Einen grossen Akzent legte Volek auf die Frage der Noetik und Gnoseologie, die er als logischen Ausgangspunkt für die Formung seiner Ideen benutzte. Spezifisch ist für ihn z.B. die Auffassung der Musikfunktion in den breiteren gesellschaftlichen Zusammenhängen oder Anschauung der Kritik als einer einzigartigen Erscheinung mit ihren eigenen Gesetzmässigkeiten. Nicht weniger wichtig ist auch die Auffassung der Kritik als dynamischen Faktor im Prozess der Werkrezeption und Wertschätzung. Im Einklang mit seiner praktischen Tätigkeit formulierte Volek seine Ansichten vor allem in Beziehung auf das musikalische Werk, während er sich den Fragen der Interpretation weniger widmete. Gleichzeitig aber wählte er einen eher allgemeineren Blickwinkel, deswegen sein Zugang nicht einseitig bleibt. Seine theoretischen Ansichten entsprechen den praktischen Applikationen, dieser Einklang ist z.B. aus dem soziologische, ästhetische, philosophische Aspekte einschliessendem Zugang, oder Applikation materialistischer Dialektik ersichtlich. Volek stellt einen Typ des Kritikers dar, der sowohl das wissenschaftliche Herantreten zur bewertenden Erscheinung, als auch praktische Aspekte der konkreten Musiktätigkeit berücksichtig.
Published: June 11, 2006 Show citation
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.